Iemand ervaring met tekenallergie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chronos

Iemand ervaring met tekenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 09:19

Zijn er hier nog meer mensen met paarden die deze allergie hebben? Zoja wat doen jullie eraan/tegen?

Ben benieuwt naar de reacties

flettie

Re: Iemand ervaring met tekenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:29

Wat bedoel je met tekenallergie?

Mijn paard is 2 maand geleden wel een week lang goed ziek geweest doordat ze (waarschijnlijk) was gebeten door een besmette teek. Ze vertoonde alle kenmerken van de ziekte van Borreliose (zeg maar wat bij mensen Lyme wordt genoemd) en reageerde erg goed op de behandeling hiertegen (antibiotica, ontstekingsremmers, etc.)

Sinds kort spuit ik haar om de 1.5-2 weken in met Frontline. Met name bij haar borst, tussen haar voorbenen en in haar, laten we zeggen, oksels Knipoog
Verder controleer ik haar elke dag op teken en haal ik die weg met een tekentang.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 12:06

Zaterdag stond mijn paard ineens onder de bulten op stal echt overal zaten bulten en in zijn lies zat een hele dikke bult met pit. DA erbij gehaald en de bult met pit was een tekenbeet en vandaar ook de bulten. Hij heeft hem in het bloed gespoten en in de bult van de teek en de teek verwijderd.

Nu was ik ook heel nieuwsgierig of frontline bij paarden zou helpen. Nu ik jouw verhaal lees.. ga vandaag maar even bellen wat er mogelijk is.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:14

Frontline helpt redelijk bij die van mij.
Mijn paard heeft een stuk minder teken op die plekken die ik inspuit. Voor dat ik haar inspoot kon ik er elke avond wel een stuk of 10-15 eraf halen.
Jammer genoeg staan ze op een weiland waar het stikt van die krengen maar liever dat en kniehoog gras dan op een kaal weiland Knipoog

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 12:18

Die van mij staat eigenlijk weinig op het land maar heeft er dus maar eentje opgelopen *kreng* en die komt idd uit hoog gras..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:56

Wat waren de symptomen bij jullie paarden?
Mijn paard heeft allemaal kleine wondjes op het hoofd, hij heeft geen koorts maar hij is wel lusteloos.
Zou dat op een tekenbeet kunnen wijzen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:33

Mijn paard had 3 weken geleden een teek in zijn lies. Ik heb hem er gelijk uit kunnen halen en hij was ook nog niet helemaal volgezogen. Mijn paard had wel gelijk een bult en die zit er nog steeds, maar hij voelt zich verder goed.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:35

Fitzroy schreef:
Wat waren de symptomen bij jullie paarden?
Mijn paard heeft allemaal kleine wondjes op het hoofd, hij heeft geen koorts maar hij is wel lusteloos.
Zou dat op een tekenbeet kunnen wijzen?

Die van mij had abnormaal hoge koorts (40+), was lusteloos (hangend hoofd, nauwelijks reagerend op onverwachte geluiden waar ze normaal gesproken van schrikt, etc.), weinig zin om te lopen.
Een ander symptoom is kreupelheid die van dag tot dag kan wisselen in mate van kreupelheid maar ook de plek van kreupelheid. De ene dag kan het paard linksvoor kreupel zijn, de volgende dag bijvoorbeeld rechtsachter.
Ik zal morgen even op zoek gaan naar die ene internetsite waar (redelijk) uitgebreide informatie op staat over Borreliose bij paarden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 06:53

Ja, dat staat op Keerhoeve.nl
Dat had ik zelf ook al gevonden. Vooral die kreupelheid herken ik niet.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:21

Fitzroy schreef:
Ja, dat staat op Keerhoeve.nl
Dat had ik zelf ook al gevonden. Vooral die kreupelheid herken ik niet.

Juist, die bedoelde ik ja Haha!
Ik moet zeggen dat mijn paard ook niet kreupel was maar wij waren er nog in een zeer vroeg stadium erbij omdat mijn paard eerst die hoge koorts had, sloom was maar ook een zware koliek had. De DA heeft haar dus de eerste dag behandeld tegen die koliek maar kon die hoge temperatuur niet rijmen met koliek. Dat was niet normaal. Een dag later was de koliek over maar ze had nog steeds een hoge temperatuur en was sloom toen heeft hij haar behandeld tegen Borreliose en daar knapte ze binnen 24 uur zienderogen van op.

Ik zou als ik jou was in ieder geval de DA even bellen en om telefonisch advies vragen. Het is namelijk ook niet zulk warm en benauwd weer dat een paard daar sloom van wordt.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 15:15

Mijn paard zat gewoon compleet onder de bulten. Tempratuur was goed en kwa humeur was hij ook nog fit wel heel zielig