navelbreuk. hoe komt dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

navelbreuk. hoe komt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 19:53

vandaag kwamen we erachter dat mijn 5 weken oude veulen een navelbreuk heeft.
volgens een kennis van mij ( veel ervaring met paarden) kon dit pas in de 3de maand worden opgelost dmv een touwtje om de breuk te doen ( door een dierenarts).
best apart, hoe ontstaat zoiets? en hoe schadelijk is het voor het veulen?
het is maar een kleine navelbreuk, volgens die kennis was de kans aanwezig dat het zichzelf zou oplossen.
maar toch, blijf het apart vinden, nu lijkt mijn merrie veulen namelijk net een hengsje met zo'n zak Clown
Afbeelding

beautyke

Re: navelbreuk. hoe komt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:09

ons veulen had het ook bij zijn geboorte omdat de navelstreng waarschijnlijk iets te ruw is afgebroken geworden maar dit is vanzelf helemaal toegegroeid en nu hebben we een hele gezonde bijna tweejarige hengst Haha!
gewoon op een leeftijd van vier maanden nog eens laten controleren

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:10

Bij mij op stal staat een fokmerrie en die heet al 2x een veulen gegeven met navelbreuk.
Dat is gewoon een afwijking bij die merrie.
maar met de nakomelingen is alles

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 22:53

goh, dat is op zich ook nog een optie ja, erfelijkheid. maar de merrie heeft al eerder een veulen gehad, en die had het niet?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:07

Een navelbreuk is een beschadiging/zwakke plek/'gat' van het buikvlies. In verrreweg de meeste gevallen onstaat het door 'ruw' afbreken van de navelstreng, wanneer de merrie opstaat na de bevalling. Bij sommige merries komt het vaker voor omdat het buikvlies erfelijk wat zwakker is, óf omdat die merries altijd erg gehaast en lomp zijn met opstaan.

Bij een grote navelbreuk kan er door het gat in het buikvlies een stukje darm door het buikvlies heen zakken en klem komen te zitten (zo'n stukje darm zit dan rechtstreeks onder de huid, ipv ook nog eens ingepakt in het buikvlies). De bobbel van de navelbreuk is dan ook duidelijk opeens een stuk groter als zoiets gebeurt. Dat geeft natuurlijk pijn en problemen. Vandaar dat je een navelbreuk in de gaten moet houden, en evt moet laten repareren. Bij een echt grote navelbreuk hoef je echt niet te wachten tot het veulen wat ouder is. Bij kleine navelbreuken geneest het gat in het buikvlies vanzelf, en hoeft er niets aan gedaan te worden. Een DA kan goed inschatten of afwachten loont, of dat meteen opereren beter is.

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:04

mijn jaarling hengstje had ook een navelbreuk en die heeft van de winter elastiekjes gekregen van de DA. Dit wordt onder plaatselijke verdoving gedaan en er worden dan zo'n 8 a 10 stuks omheen gelegd. Na een paar dagen krijg je een enorme puist die open barst en dan geneest de boel, is de huid eenmaal glad, vallen de elastiekjes er zo vanaf en is de buikwand weer glad,. Is de breuk te groot, dan wordt er onderhuds een matje ingelegd zodat de darm er niet in kan nestelen. Hoe sneller het paardje er aan geholpen wordt hoe beter. De oorzaak is puur een te grove afbraak van de navelstreng en absoluut niets erfelijks.