Rijden na vacinatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kenso0wlover

Rijden na vacinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 17:32

Mijn paard is vandag ingeent maar iedereen verteld mij wat anders over het niet rijden. KUnne jullie mij hier misschien bij helpen?
Alvast bedankt!
gr. Isabelle

Grandmommy

Re: Rijden na vacinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:39

ik geloof dat paarden wat duffer kunnen zijn na inenting. maar of je niet mag rijden kan ik niet met zekerheid zeggen. het is wel een zwaar medicijn dus het kan geen kwaad om je paard een dag rust te geven.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:06

Mijn da zegt dat het paard niet mag zweten voor 24 uur. Dus ik rij nooit op de dag van de vaccinatie. Mijn da doet alleen paarden en hij is erg proffessioneel. Hij was ook mee naar Dubai met het enduranceteam begin dit jaar. Dus als hij zegt niet zweten, dan geloof ik dat.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:09

Mijn DA zegt altijd dat ze na de enting 2 dagen niet mag zweten... Dus daar hou ik me dan aan!

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:39

mm dat wist ik helemaal niet! nouja, ik zal het eens aan mijn da vragen hoe dat met de prik zit die mijn pony krijgt want die moet volgende vrijdag ingeent worden (Y)

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:41

ik rij de dag zelf niet en de dag erna doe ik het rustig aan

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 23:07

paard mag niet in het zweet gewerkt worden,lichte arbeid mag altijd,helemaal geen risico nemen is een dag vrij geven..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 23:12

In het zweet werken moet je trouwens niet al te letterlijk nemen, maar een beetje figuurlijk. In de zomer heb je ze nogal sneller in het zweet dan in de winter. Alhoewel ik nu ook niet zeker weet of het echt om het zweet gaat, of om de mate van arbeid voor je paard. Ik denk dat laatste eigelijk. Ik zou iig de eerste 2 dagen een beetje rustiger aan doen en dan weer gaan met die banaan (als er verder geen complicaties zijn natuurlijk).

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 23:26

Volgens mij is het beste om hem 2 dagen niet in het zweet te werken.. Ik heb gehoord dat als die dan (letterlijk zweet) gaat zweten, die inenting er dus weer uit zweet.. Dan heeft die enting natuurlijk geen nut. Dus ik zou zeggen 2 dagen gewoon licht werk. Veel stappen en kleine stukjes draven Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:12

Prinslover schreef:
Ik heb gehoord dat als die dan (letterlijk zweet) gaat zweten, die inenting er dus weer uit zweet.. Dan heeft die enting natuurlijk geen nut.

Gelukkig is dat niet waar.
Een entstof brengt een afweerreactie in het lichaam op gang (net als wanneer een paard echt ziek zou zijn). Zo'n afweerreactie geeft het paard een soort griepgevoel, beetje spierpijn, beetje niet-lekker. Dat is de reden dat je je paard niet hard wilt laten werken als hij net is ingeent. Hij voelt zich gewoon na zo'n enting even niet helemaal 100%, en hij kan z'n energie beter stoppen in het goed op gang brengen van de afweerreactie, dan in ook nog eens hard werken.
1-2 dagen rustig aan doen is voldoende.

katyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:17

een influenza-enting is niets anders dan verzwakte ziektekiemen inspuiten. Dit inderdaad zoals ibbel al zei om het afweermechanisme op gang te brengen. Dus inderdaad ze worden wat ziek door de verzwakte ziektekiemen, en als ze gaan zweten verlaag je het afweer systeem van het paard, daardoor kan hij dus ziek worden. Dus idd 2 dagen lichte arbeid, niet zweten zodat het paard z'n afweer weer op pijl heeft en dus als hij echt met het virus in aanraking komt veel antistoffen heeft waardoor hij niet ziek wordt. Haha! een influenza-enting is niets anders dan verzwakte ziektekiemen inspuiten. Dit inderdaad zoals ibbel al zei om het afweermechanisme op gang te brengen. Dus inderdaad ze worden wat ziek door de verzwakte ziektekiemen, en als ze gaan zweten verlaag je het afweer systeem van het paard, daardoor kan hij dus ziek worden. Dus idd 2 dagen lichte arbeid, niet zweten zodat het paard z'n afweer weer op pijl heeft en dus als hij echt met het virus in aanraking komt veel antistoffen heeft waardoor hij niet ziek wordt.een influenza-enting is niets anders dan verzwakte ziektekiemen inspuiten. Dit inderdaad zoals ibbel al zei om het afweermechanisme op gang te brengen. Dus inderdaad ze worden wat ziek door de verzwakte ziektekiemen, en als ze gaan zweten verlaag je het afweer systeem van het paard, daardoor kan hij dus ziek worden. Dus idd 2 dagen lichte arbeid, niet zweten zodat het paard z'n afweer weer op pijl heeft en dus als hij echt met het virus in aanraking komt veel antistoffen heeft waardoor hij niet ziek wordt.

katyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:18

sorry, twee keer geplaatst... tís al laat..

Luis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:29

De jaarlijkse vaccinatie krijgt mijn pony altijd op de ponyclub vóór de les of eronder. Daarna mogen we altijd nog gewoon rijden. En het zijn heel goede en vakkundige dierenartsen dus ik rijd altijd gewoon. En geen pony die er bij ons last van heeft!
Luis.. Pling

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:08

branc schreef:
sorry, twee keer geplaatst... tís al laat..

Drie keer zelfs...

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 14:08

Bedankt allemaal!
Ik kwam gisteren op stal en toen vertelde mirella dat ze het ook nog aan de diernarts had gevraagd Clown
Zoals de meeste al zeiden is het beste om niet te rijden of in iedergeval heel rustig aan te doen ook de tweede dag nog.
Dit is omdat de vaccinatie in de borst wordt ingespoten en als ze dna die spieren gaan gebruiken kan het zijn dat ze op de plek van de vaccinatie een hele grote bult krijgen...

katyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 16:44

Daarom vaccineer ik meestal in de nekspier, maakt voor de vaccinatie niet uit, maar mocht er een bult ontstaan heeft het paard er tenminste geen last van met lopen of zo!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:05

Er is n zo'n nieuwe waarbij je wel gelijk mag rijden, maar niet te druk enzo.

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:55

De vrouw bij wie ik op stal staat verbied het iedereen te rijden op de dag van de vaccinatie. Zij heeft een paar jaar geleden een paard dood zien vallen dat net gevaccineerd was en waarmee de eigenaresse aan het rijden was.

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:56

Tweede dag doe ik trouwens altijd rustig aan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 18:16

branc schreef:
Daarom vaccineer ik meestal in de nekspier, maakt voor de vaccinatie niet uit, maar mocht er een bult ontstaan heeft het paard er tenminste geen last van met lopen of zo!

Nee, als er dan een entreactie ontstaat, kun je er tenminste helemaal niet meer bij om er wat aan te doen, aangezien het dan allemaal wegzakt tussen de spierlagen!
Borstspier is cosmetisch minder mooi, maar voor het paard een stuk veiliger dan in de hals.

VeraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:18

mijn merrie wordt vandaag gevaccineerd. en ik moet mijn les van vanavond afbellen van de DA. Morgen mag ik wat stappen en draven en dan zaterdag weer een beetje aan het werk.

marieken21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:39

Citaat:
De vrouw bij wie ik op stal staat verbied het iedereen te rijden op de dag van de vaccinatie. Zij heeft een paar jaar geleden een paard dood zien vallen dat net gevaccineerd was en waarmee de eigenaresse aan het rijden was.

Volgens mij hoeft dat geen direct gevolg van de vaccinatie te zijn. De meeste paarden die een reactie krijgen worden wat sloom/griep gevoel/spierpijn. Alleen bij een hele hevige allegische reactie kan het dier echt ernstig ziek worden en dat heeft niets met rijden te maken. Dat versnelt de reactie niet. Als het paard al overleden is aan de gevolgen van de enting, heeft dat weinig te maken gehad met het rijden, dan zou het paard al iets onder de leden moeten hebben gehad lijkt mij. Zoals eerder gezegt is het niet schadelijk alleen kan het vervelend zijn voor je paard.