Tinker die zand eet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Tinker die zand eet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 17:11

Mijn tinker eet sinds een paar dagen regelmatig zand. Ze likt het op of bijt in hardgeworden modder. Mist ze misschien belangrijke voedingsstoffen of is dit verveling? Ik kan als sinds 2 weken niet rijden en dat duurt nog zo'n 2 weken. Ze komt wel veel op de wei en 's nachts staat ze in de paddock met haar vriendje.
Heeft iemand enig idee?

Anoniem

Re: Tinker die zand eet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 19:39

Ik heb geen idee..in ieder geval doen doet een Shetlandertje op de boerderij waar mijn verozgrpaarden staan dit ook. Meestal vlak voor het rollen of voor 1 grassprietje die ergens onder het zand ligt. Er is in ieder geval van het merk Excellent/HofmanLieve iets voor zandetende paarden, kijk maar is! (allesvoormijnpaard.nl)

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:30

ik zou wel opletten want daar kunnen zo ook koliek van krigen als ze zand eten.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 08:28

tinkermeisje schreef:
Ik kan als sinds 2 weken niet rijden en dat duurt nog zo'n 2 weken.

Mag ik vragen waarom je niet kunt rijden?
Heeft dat te maken met het zand eten? Ik zie het verband niet.
Maar lastig is het wel.
Heb je geprobeerd een mineralen liksteen in de paddock te zetten?
Zo'n grote weide-steen zeg maar.
Soms gaan paarden op zoek naar bepaalde mineralen die wel in klei zitten en niet in hun rantsoen.
Of als het verveling is moet je misschien iets om te spelen in de paddock zetten. Een skippybal ofzo?
Sterkte!

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:44

mijn paard likt ook rweleens zand op, als ze lostaat, ze staat dan in de buitenbak, en kan niet bij gras ofzo, gister zag ik ook dat ze het gras likte, maar denk eigenlijk niet dat het ernstig is, ze heeft trouwens wel een liksteen, maar die ligt in haar voerbak op stal, en ze staat misschien maar een paar uurtjes per dag in de bak

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:11

Ze heeft een liksteen in haar stal, die staat ook in de paddock. Daar staat ze 's avonds en 'snachts in. Ik kan nu niet rijden omdat ik even geen trailer heb. Mijn oude is verkocht en de nieuwe is nog niet geleverd. Mijn tinker staat thuis en de straat is best druk. In het weekend lukt het wel, maar alle velden bij ons zijn nu ingezaaid, dus om bij het bos te komen moet ik het hele dorp door. Dat vind ik doordeweek te druk en in het weekend moet ik dan vroeg gaan. Er rijden nogal veel tractors enzo. Met de trailer ga ik dan rijden bij stal buiten het dorp en daar kan ik ook zo het bos in als ik niet in de bak wil. Maarja , nog even geduld. Ik wil ook geen risico nemen.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:32

Tja doen ze meestal bij mineralen te kort.
Dus ik deed altijd een klein schepje zout door het voer en dan was hij er zo vanaf.
Want aan likstenen zaten we bij ons nooit aan.

en met dat rijden is heel begrijpelijk voorkomen is beter dan genezen

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:06

Kijk maar uit....mijn tink heeft het ook gedaan en er een heftige koliekaanval door gekregen. Beroerde van tinkers is dat hun pijngrens zo hoog is...dus eer je het merkt heeft ze al heel erg veel pijn

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:40

het kan verveling zijn :S heb je al eens geprobeerd om zo speelbal in de paddock te leggen?

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 23:18

Mijn Tink deed het ook, en een mineralenblok heeft dat probleem opgelost. Verder wil hij de bak tijdens het rijden of de (zand)vloer tijdens het poetsen nog wel eens "stofzuigen", maar daar leer je op letten Knipoog.

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:50

Je kan altijd de test eens doen of je tinker veel zand in de buik heeft.
Neem daarvoor een doorzichtige maatbeker, doe er een 4 tal verse mestballen in (let wel dat de mestballen niet in de aarde gelegen hebben) en vul de beker met water. Als de mestballen opgelost zijn kan je aan de onderkant van je maatbeker het zand zien liggen.
Als het meer dan 1 theelepel is, zou ik toch voorzorgsmaatregelen nemen om het risico op zandkoliek te voorkomen. Je kan haar dan zandweg geven of zo.