Kreupel/onregelmatig door hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Kreupel/onregelmatig door hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 14:29

Twee weken terug liep Memuska plots onregelmatig toen ik met haar in de wei reed. Nadat ik even op het harde gestapt had was er op de asfalt niets meer aan te zien, op het gras liep ze echter nog steeds wat kreupel.
Vorig weekend liep ze nog steeds prima op het harde, maar als er een steentje oid ligt heeft ze daar plots wél last van - tegenover het vorige jaar, waar ze nooit last heeft gehad.
Sinds een jaartje loopt ze op blote voeten maar daar heeft ze eigenlijk nooit last van gehad. Zes weken geleden is de smid geweest, en haar hoeven zijn eigenlijk nog helemaal niet lang. Zou het kunnen dat ze nu bv meer op haar straal steunt omdat de hoefrand wel afslijt maar deze niet ofzo? Of zien jullie een ander verband?
De smid komt in elk geval zo snel mogelijk langs, hij ging kijken of hij er wat kon afkrijgen en of ze dan beter zou lopen.

Kyona

Re: Kreupel/onregelmatig door hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:12

Als de hoeven aan de korte kant zijn dan is de zool wellicht ook dunner en daardoor gevoeliger voor steentjes en zo. Vind het wel eigenaardig dat ze op het harde beter loopt dan op het gras (als dat zachter was), omdat ze met gevoelige hoeven op zachte bodem juist beter lopen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 18:09

Ik heb altijd al een gek paard gehad Clown Ik ben benieuwd wat de smid gaat zeggen.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 21:59

Ik denk dat het anders in elkaar zit.
Een paard dat op het harde loopt, steunt alleen op de hoefrand en niet op de zool, hij hangt namelijk met het hoefbeen aan de hoefrand.
Er is zo dus geen druk op de zool, vanaf de bodem.
Kijk maar eens op www.hoofcare.nl, daar wordt het een en ander goed uitgelegd
Loopt hij op het zachte, dan drukt de hoefrand in de bodem en komt er meer druk op de hoefzool te staan, zit daar een ontsteking of is de zool erg dun en drukt tegen het hoefbeen, dan kan dat pijnlijk zijn, met als gevolg kreupelheid.
De smid kan dat controleren, door met een hoeftang o.i.d. de hoe te visiteren.

succes met je paardje