Bokvoetje = probleemvoetje ??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haan

Bokvoetje = probleemvoetje ??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 09:02

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een 3 jarig paard om mijn uiteindelijke droom uit te laten komen, een eigen paard.

Nu heb ik een leuke 3 jarige merrie gezien, met zadelmak, braaf, en nog jeugdig, precies zoals ik graag zou willen, alleen nu heeft de merrie voor een klein bokvoetje voor, is dit ernstig? Kan dit in de toekomst nadelige gevolgen hebben voor de sport? Ik wil er mee gaan dressuren, springen en indien het paard er moedig genoeg voor is, ook de SGW in.

Wie kan mij helpen om de voor- en nadelen tegen elkaar weg te strepen??

Let_be

Re: Bokvoetje = probleemvoetje ??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:14

Soms kan het ernstig zijn. Nu is het nog gissen of het paard er last van kan gaan krijgen aangezien ze (lijkt mij) nog niet in zwaarder werk zit.
Bij ons loopt een E pony met bokvoetje, nergens last van.
Maar het kan natuurlijk wel zorgen voor verkeerde belasting. Ook (als je goede smid hebt) kan je smid het bokvoetje redelijk corigeren (www.hoofcare.nl).

Ook even aan je veearts vragen die kan het denk ik beter beoordelen als ons. Als je nu net een paard neemt, zou ik alleen geen risico nemen, je hebt nu de keuze om het risico van problemen te vermijden.

Denk ook aan verzekering! Gaat deze dat voetje uitsluiten?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 10:12

Dank je wel voor je reactie, ik ga zeker morgen onze veearts hierover bellen, en ik wacht de meerdere reacties van de bokkers vol spanning af .......

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:12

Vanwege een bokvoetje heb ik destijds een paardje niet willen kopen!

Je kunt te maken krijgen met voortijdige slijtage.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:29

Ik zou het niet doen als ik jou was. Ik heb een arabier gehad die het ook had. Bij hem had dit een verschillende schouderontwikkeling tot gevolg waardoor ik er alleen recreatief mee heb kunnen rijden.
Hij had er zelf geen last van, behalve dat je bijv. in de middendraf goed kon zien dat hij met 1 been beperkter was in het vooruit wegzetten.

lindabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 18:40

Ik heb een merrie gehad met een bokhoef. Ze is 15 geworden en met 3 mensen Z2 gestart. Maar het is altijd een probleem. De verzekering heeft het voetje het eerste jaar uitgesloten. Ik heb aardig wat hoefsmeden afgelopen om haar goed te laten beslaan. Sommige proberen de voet groter te maken en anderen zetten het te steil. En uiteindelijk heeft ze een blessure gekregen aan het andere been maar bleef ze kreupel aan de bokhoef ivm belasting.
En volgens mijn dierenarts was ze altijd wat kreupel al was hij de enige die het zag.
Ik zou nu geen paard meer kopen met een forse bokhoef.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 20:26

ik heb je een pm gestuurd Lachen

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 09:03

Thanks, ik heb je pm teruggestuurd !

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 09:45

Ik zou het niet doen...

Topisquinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:44

wij hebben een paard met bokvoet, ze loopt binnenkort de 100km op het belgisch kampioenschap endurance, we laten ze er anders door bekappen bij de smid