Vitamine E te kort, in samenhang met gevoelige rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brisk

Vitamine E te kort, in samenhang met gevoelige rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 07:48

Hallo,
Mijn merrie van 4jaar heeft lang gesukkeld met een knieblessure.
Nu lijkt dat eindelijk aan de beterende hand, en mocht ik haar terug beginnen werken. Maar zodra ik wilde aandraven spande ze gelijk haar rug (als een plank) en begon te 'wippen' met de achterbenen. Voor de blessure was ze net zadelmak, en toen heel braaf. Ik heb haar dan voor de zekerheid terug naar de kliniek gedaan om nog eens volledig te laten nakijken. Het enige wat naar boven kwam was dat ze super gevoelig is in de rug en da het vitamine E-gehalte te laag is.
Mijn plan is nu om, natuurlijk dat gehalte terug op peil te brengen, maar ook om haar eerst goed door te trainen aan de dubbele lijnen, om haar rugspieren al te versterken eer ik er terug op stap.
Hebben jullie enig advies of suggesties ivm deze aanpak, en ook welke supplement ik best kan geven? Naar ik begrepen heb is het niet eender met wat je vitamine bij geeft ivm de opname ervan. En ik wil natuurlijk een zo goed mogelijke opname.
Alvast bedankt.

BiondaMax

Re: Vitamine E te kort, in samenhang met gevoelige rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:30

Hallo Brisk
Wij hebben een thuis een soort gelijk geval. Bij ons gaat het om een bevangen merrie, die na de lange pauze moeite had met het werk en problemen met de rugspieren. Wij hebben haar Vitamine E + selleen van de sectolin gegegeven. Zeker drie weken voor het begin van de training. Ook kreeg ze een equivital spuit (Vitaminestoot) ook van de sectolin. Dan zijn we begonnen met longeren, daarna hebben we haar bijgezet aan de slofteugel en dan lang en laag, zodat ze zelf naar de bodem gaat zonder dwang, daardoor maak je de rug en halspieren weer wat langer. Ook hebben we haar regelmatig vrij laten springen, wat ook goed helpt. Veder kun je Ijslands zeewier geven. Het voert o.a. avalstoffen (uit de speieren) af. Houdt er rekeining mee dat je paard spierpijn zal krijgen. geef hem ook de nodige rust. Veel succes. (Alle produckten zijn o.a. verkrijgbaar bij de paardendrogist)

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:29

Wat ook nogwel eens zou kunnen zijn is dat ze last heeft van haar nieren, dan worden ze ook gevoelig op de rug (vooral richting het kruis maar als ze het erg hebben kunnen ze gevoelig op de hele rug zijn)
en dan krijgen ze last met de afvalstoffen (waar vitamine E natuurlijk ook voor werkt).
Dat was bij mijn pony ook zo, toen heeft hij druppels gehad (solidago van vogel dus gewoon bij het kruidvat vandaan) en is nu absoluut niet gevoelig meer op z'n rug en heeft ook geen vitamine E meer nodig.

Veel succes ermee!

Groetjes Jolanda

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 07:10

Bedankt voor de reacties! Ik ga zeker Vit.E en Selenium bijgeven. Ik ga nog wel met de dierenarts overleggen van welk 'merk'. Die druppels ga ik eens nader bekijken! Bedankt voor de tips!
Groetjes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:19

Ik heb ook goede ervaringen met Sectolin. Pavo daarentegen doet mijn paard het helemaal niet op. Maar dat is niet gezegd dat dat voor jouw paard ook geldt. Maw: als je met het ene supplement geen verbetering ziet, zou je ook nog eens een ander merk moeten/kunnen proberen.

zaragossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:58

Ik kan je niet helpen met de problemen van de rug,
Maar als je vit.E - selenium wilt geven, neem dan van triforce de
vit. E, C selenium. Juist door de toevoeging van de vit C word de selenium beter in het lichaam opgenomen. Zonder die vit C, heb je veel minder opname. Dan kun je het wel voeren, maar als het lichaam het niet opneemt schiet je er niets mee op.Informeer ander bij je D.A.
Succes

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 11:00

Zo gebruik ik vitamine E, de Eplus van Pavo waar ook vitamine C in zit. Om dezelfde reden als het product van triforce.

Zou ook advies inwinnen van een paardenfysio om tips te krijgen over het opbouwen. Op welke wijze en in welke mate je dat moet doen om geen problemen te krijgen. Begin rustig aan.

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 11:54

Bedankt! Ik ga de Eplus van Pavo proberen. De zaadhandel waar ik altijd ga heeft die in huis. Ik lees hier vaak over fysiotherapeuten voor paarden, maar ik moet eerlijk bekennen dat dat hier (althans bij mij) niet echt bekend is. Ik ken er dus ook geen een. Ik ga eens googlen om iemand te vinden. Ik woon tegen Bergen op Zoom, in het Noorden van Antwerpen.