Jaarling met mok in de opfok -> hoe behandelen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zucchero

Jaarling met mok in de opfok -> hoe behandelen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 07:21

Beste allemaal,

Mijn jaarling staat in de opfok en heeft mok aan alle 4 de benen. Ik kan er echt niet alle dagen (max 3 per week: vrij, za en zo) heen, dus behandelen zoals je normaal met mokzalf doet (dagelijks opbrengen) is lastig.

Wie heeft er goed advies voor mij? Wat kan ik het beste doen? (buiten hopen op eindelijk beter en droog weer....)

Alvast bedankt!

Anne-Marie

Margreet

Re: Jaarling met mok in de opfok -> hoe behandelen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:05

Misschien even de DA bellen voor een spuit antibiotica als het heel erg is?

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 08:34

Werkt dat tegen mok? Ik had ook begrepen dat er een soort pillen waren, maar ja dat dagelijks geven is net zo onpractisch als iedere dag mokzalf smeren.....

Ik zal eens contact opnemen met mijn DA. Thanks!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:39

als je de benen goed kan op tillen. op de dagen dat je bij de jaarling bent even met de benen in een emmertje met biotexgroen oplossing zetten.
daarna goed afdrogen de korstjes er afhalen die al los zitten ( dus niet gaan krabben tot het bloed) en daarna een mok zalf erop smeren of een antibiotica zalf

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:43

Die pillen is waarschijnlijk Cure-mok, dat helpt ook wel ja, maar idd iedere dag geven.
Overleg met je DA lijkt me een goed idee ja. Als het echt gaat ontsteken doordat je het niet kunt behandelen ben je helemaal ver van huis...

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:27

piggeljay schreef:
als je de benen goed kan op tillen. op de dagen dat je bij de jaarling bent even met de benen in een emmertje met biotexgroen oplossing zetten.

Lijkt me wel lastig als hij in de kudde staat.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:39

Lees even het Ernstige Mok Topic. Misschien dat je daar iets uit kunt halen wat werkt voor jou en je paard.
Wel heel erg sneu hoor en de DA bellen is zeker het beste wat je nu eerst kunt doen!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 12:17

Mijn zus woont dicht bij de opfok en gaat proberen of ze hem deze week nog een aantal keer uit de groep kan halen om zijn beentjes te wassen met betadine en daarna goed in te smeren met mokzalf. De ellende is alleen dat het lastig is om hem uit de groep te halen, omdat er draad voor de schapen gespannen staat wat ik (of zij) niet zomaar weg kan halen. Ik zal vanavond wel even met de opfok bellen. Gelukkig is mijn jaarling erg goed in de hand en superbraaf met voetjes geven etc. Dat scheelt al natuurlijk.

En ik ga inderdaad maar even met de DA bellen. Uit de koppel halen en droog op stal zetten is wat mij betreft ook echt GEEN optie. Al het voorgaande dus maar + hopen op mooi weer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:29

als je nou via de veearts een zalf haalt, hydrocortiderm bijvoorbeeld en dat er op doet, wassen moet ze zeker niet gaan doen, beentjes t liefst droog houden toch?

als de benen nat worden en t word straks warmer dan vind die mok-bacterie( want t is gewoon ene bacterie die t doet) dat lekkerder en trekt t soms minder snel weg.

die hydrocortiderm kun je er namelijk zo opsmeren, voorzichtig de losse korstjes weghalen en dan de hydro erop, meer hoef je niet te doen, werkt heel goed in dit soort gevallen....
en die hydro hoeft zelfs niet eens elke dag, opd e verpakking staat 2x per dag, maar is absoluut onnodig. 1x is voldoende en t kan zelfs om de dag.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 21:03

Hai!
Bedankt voor de goede raad. Mijn zus en ik zijn het er zwaar mee eens dat het vooral droog moet zijn, dus ik weet zeker dat ze heeeel goed zal drogen! Haar tactiek qua mokbestrijding heeft ook heel goed op onze merrie gewerkt, dus alle vertrouwen daar!

Hah net de dochter van de opfokker aan de telefoon gehad. Zij heeft aangeboden om mokzalf te smeren. BETER!!!! Ook weer geregeld! Ik houd jullie op de hoogte. Ik hoop dat het er snel beter op wordt, want zeker zijn witte beentje ziet er niet lekker uit!

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 20:08

Zucchero schreef:

Hah net de dochter van de opfokker aan de telefoon gehad. Zij heeft aangeboden om mokzalf te smeren. BETER!!!! Ook weer geregeld! Ik houd jullie op de hoogte. Ik hoop dat het er snel beter op wordt, want zeker zijn witte beentje ziet er niet lekker uit!

Wilde net voorstellen om te gaan vragen of de opfokker niet elke dag kan smeren voor je, want zelf hebben wij ook opfok en pensionstalling en als een van de paarden, veulens of jaarlingen wat mankeren en de eigenaar heeft geen tijd dan doen wij dat gewoon voor die persoon, het paardje is er ook bij gebaat.