Kreupel in schouder.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera26

Kreupel in schouder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 21:31

Mijn paard liep een week of twee geleden kreupel toen ik hem uit de wei haalde. Niet erg. Het kwam vanuit zijn schouder. Ik heb zijn spieren ingesmeerd en een paar dagen rust gegeven. Toen het na die paar dagen over leek te zijn ben ik eens rustig met hem gaan werken. Beetje stappen en een paar kleine stukjes draf. De volgende dag was het weer mis.

Hij staat nu al een meer dan een week op rust. Loopt een beetje kreupel vanuit zijn schouder, maar wordt niet beter. Als hij 's morgens zijn stal uitkomt of heeft gelegen loopt hij een aantal passen erg kreupel en heeft dan echt moeite zijn schouder te bewegen. Hij plaatst dan zijn been een beetje naar buiten en als hij stilstaat ontziet hij zijn schouder. Ik durf ondertussen helemaal niets meer met hem te doen.
Hij staat overdag nog wel op het land en ik smeer hem elke dag in.

Volgende week ga ik naar de dierenarts. Wie herkent dit probleem?

ellepel

Re: Kreupel in schouder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 06:44

mijn pony heeft dit gehad naar aanleiding van en trap tegen zijn boeg-boegkreupel dus.
d'r zit nu nog een kuiltje ter hoogte van het gewricht van het bovenbeen waar deze overgaat in de schouder.

dagelijks insmeren met een verwarmende gel, moest ik, en rechtuit stappen dagelijks een tien minuten.

ik heb drie weken niet gereden, daarna begonnen met alleen stappen, heeft allemaal heel lang geduurd, als ik ook maar even teveel vroeg leip hij meteen weer onregelmatig...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:47

Weet je zeker dat het van uit de schouder komt, want soms lijkt het uit de schouder te komen en dan blijkt het onder in het andere been te zitten.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 12:07

ik heb weleens gehoord (van een DA) dat een paard zelden kreupel loopt vanuit de schouder. Tenzij ze er een trap tegenaan hebben gekregen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:07

Helaas ken ik het maar al te goed. Lastige blessure wat veeeel tijd kost.

Toen ik Urban verhuisde naar ZH stond hij in het begin in een veel kleinere stal dan wat hij gewend was. Na een paar weken haalde ik hem met bloed aan zijn achterbenen uit stal. Die dag liep hij redelijk de dagen erna steeds meer kreupel. Na een paar dagen was het echt mis.
Da gebelt er zat een hoefzweer in zijn voorvoet maar dat bleek na een week niet het probleem.

Het kwam uit de schouder en na een scan bleek de ene schouderspier/pees (binnenste) heleboel vocht te hebben. Heb 3 weken moeten stappen erg fijn met een jong groot sterk paard. Kan je vertellen dat hij als snel boven mij uitkwam.

Ben nu al 4 weken aan het longeren wat erg goed gaat. Ook omdat ik hem ingeschreven heb voor de kwpn keurig wilde ik dat eerst doen voordat zijn schouder weer kaal ging voor de scan. Na 10 juni hoop ik dus de scan te kunnen maken en er dan weer snel op te kunnen. De da was de laatste keer erg positief dus nu afwachten.

Het rare was dat hij met rijden en na een paar rondjes wel doorheen liep en rechtuit had hij helemaal geen last.

Hopelijk is dit het laaste kan je zeggen dat ik het goed zat ben. Met Leys gestopt omdat hij niets anders als problemen had (niet mijn schuld) en deze begint ook al met simpel vastliggen in stal.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:13

mijn pony heeft nu sinds dinsdag precies hetzelfde als jouwn paard. Hij liep ook bij het uit de wei halen opeens kreupel vanuit de schouder. Hij heeft nu dus al een week rust en ik smeer 'm ook 3 x per dag in. Hij loopt nu weer regelmatig alleen als hij een volte moet draaien, of een andere wending kreupelt hij nog iets. Maar de DA zegt dat het met nog een paar dagen rust weer helmaal over gaat. gelukkig Haha! (want ik zou net M2 gaan starten dit weekend)
veel beterschap met jouwn paardje *LOL*

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:13

Heb ook een schouderblessure met mijn paard gehad door het vastliggen. Dit heeft wel een week of 7 geduurd. Heeft dus meestal echt zijn tijd nodig. Schouderblessures komen niet zo vaak voor, daarom wel goed om zeker te weten of het de schouder is.

Vera26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 21:16

Ik zal jullie op de hoogte houden. Ik ben bang dat dit inderdaad nog wel even gaat duren. Er zit nog absoluut geen schot in. Hoewel hij wel zijn betere dagen begint te krijgen.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:13

ook ik had dit probleem. Kreupel vanuit de schouder, vaak vanuit de paddock na het losgooien, na een dag rust/stappen was het weer over en weer wat opgebouwd, daarna weer kreupel. Heb haar laten nakijken door Laarakkers en ze is gemanipuleerd (gekraakt) op de schouder, nu is het probleem voorbij !

suc-6 ermee !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:09

ik moest wel stappen met mijn pony en hij moest ook gewoon de weide in van mijn veearts, volgens hem was dat nog t allerbeste.
stilzetten was volgens hem niet goed omdat de boel dan erg stijf werd.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:30

past je zadel goed? sommige zadels liggen te veel over het schouderblad of liggen er strak tegen aan dit geeft ook pijn en kan kreupelheid veroorzaken

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:36

Mjin paard heeft het ook gehad, Marijke Boinck van www.cherokeepaarden.nl heeft hem gemasseerd, gemagnetiseerd en werkte goed, maar ook tijd nodig gehad.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:13

Mijn paard is 2x boegkreupel geweest. Na een week of 2 lijkt het over, maar ga je dan weer werken, is het de volgende dag weer terug. Boegkreupelheid staat minimaal 7 weken rust voor. Lange klote periode dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:18

ellepel schreef:
ik moest wel stappen met mijn pony en hij moest ook gewoon de weide in van mijn veearts, volgens hem was dat nog t allerbeste.

Mee eens. Ik zou hem zeker niet stilzetten, maar juist rustig aan laten bewegen. De wei is daarnaast ideaal, omdat ze ook daar heel geleidelijk in beweging blijven.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:11

ellepel schreef:

als je daar een goede mogelijkheid voor hebt is dat zeker fijn. Ik wilde dat ook graag alleen had ik hem dan moeten verhuizen. Ook rust doet zo'n blessure goed als hij in het land een paar keer gek zou gaan doen diet het de blessure geen goed.

Vera26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 15:41

Ik moet hem inderdaad minimaal zes weken op rust zetten. Is het dan nog niet goed, dan worden er foto's gemaakt. Gelukkig staat hij in het land nooit helemaal stil. Enige nadeel is dat hij door het overschot aan energie af toe wel als een dolle door het land gaat. Dat is ook weer niet goed voor hem. Ik ben nu drie weken verder en er begint wel langzaam aan verbetering in te komen.

Ik baal er wel van. Dan is het prachtig weer buiten en heb ik zo'n zin een lekkere buitenrit te gaan rijden.