Merrie al ruim 2 mnd niet echt hengstig, wel prikkelbaar !?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Merrie al ruim 2 mnd niet echt hengstig, wel prikkelbaar !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 21:14

Mijn merrie is in februari en begin april goed hengstig geweest (liet zich besnuffelen door ruin - geen gegil - en ging meteen piesen bij nadering van een ruin).

Vanaf deze laatste hengstigheid is ze echter niet meer goed hengstig geweest. Wel heeft ze tussendoor van die dagen dat ik denk het zit eraan te komen, maar het zet niet echt door. Daarnaast is ze de laatste tijd vreselijk prikkelbaar en chagrijnig tegen andere paarden.

Weet iemand hier een oplossing voor (evt. bepaalde middeltjes ofzo). Want ik wil:
a. haar laten dekken (vanaf het moment dat ik de hengst wist, is ze dus niet meer echt hengstig geweest)
b. af van dat prikkelbare en chagrijnige gedrag tegen andere paarden (mn met buitenritten ZEER vervelend).

vivanes

Re: Merrie al ruim 2 mnd niet echt hengstig, wel prikkelbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:53

Mijn merrie was ook twee keer zichtbaar hengstig, maar nu merk je er niets van. Je ziet er ook absoluut niets aan. Als je je merrie wilt laten denken moet je de vee-arts laten komen en die kan je merrie dan hengstig spuiten.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:56

Laat de merrie eens scannen. Eens kijken of ze mooi schoon is van binnen, dat er niets in de weg zit om mooi hengstig te worden. Cystes ofzo.
Of idd een hormonenspuit laten geven door de DA zodat ze hengstig wordt!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:29

Zet ze in de buurt van een hengst, goeie kans dat ze wel goed hengstig wordt..

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 19:48

Even een update:
gister liet ze zich uitgebreid besnuffelen van voren tot achter, onder de staart etc. - achterbenen helemaal omwijd Knipoog - dus ik dacht, ja eindelijk ! Met de eigenaresse van de hengst gebeld, trailer geregeld voor vandaag. En wat denk je, vandaag is ze helemaal niet meer hengstig ! Alleen nog maar boos geschreeuw Stoom uit je oren en gezwiep met de staart. Dus weer gebeld met de eigenaresse, afspraak afgezegd Verdrietig .

Komende dinsdag komt de vee-arts bij ons op stal en dan laat ik hem haar meteen maar scannen ofzo, om te kijken of alles wel goed zit.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:00

ow wat klinkt dit bekend. Ik zit ook vol spanning te wachten tot ze weer hengstig wordt.
Normaal heb ik altijd het liefst dat het zo snel mogelijk over is, maar nu blijft het spontaan weg.

Succes!

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 18:25

Kleintje schreef:
Laat de merrie eens scannen. Eens kijken of ze mooi schoon is van binnen, dat er niets in de weg zit om mooi hengstig te worden. Cystes ofzo.
Of idd een hormonenspuit laten geven door de DA zodat ze hengstig wordt!

Vanmiddag is de vee-arts langsgeweest. Hij heeft haar gescand en ze heeft een vastzittend eitje (met een follikel van 7x8 cm !), waardoor ze dus niet meer hengstig wordt. Haar baarmoeder is verder schoon en geen cystes ofzo. Hij heeft haar ingespoten met LH-hormoon dat als het goed is ervoor zorgt dat de follikel barst en haar hormonale cyclus weer op gang komt. Van het weekend of begin volgende week komt hij checken of het ei weg is. Dan wordt ze als het goed is weer spontaan hengstig Haha! .

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:38

Ben ik nou de enigste met 2 merrie's waarbij je vrijwel niets merkt als ze hengstig zijn? Of ze zijn nooit hengstig? Hoe kan dat dan?

Ik hoop dat ze weer flink hengstig word voor je Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:59

SuusJa, je bent echt niet de enigste hoor... Je hébt nou éénmaal merries die niets tonen, maar vaak is er ook een disbalans aan de orde.
Mijn oude merrie liet ook nooit iets zien. Wilde fokken dus we zijn gaan scannen en als het ei op de scan groot genoeg was gingen we dekken. Ging bij de merrie niet van harte, maar ze raakte wel drachtig. Helaas resorbeerde ze en dat gebeurde drie keer dat seizoen.
Eind van dat jaar ben ik begonnen haar BronsCure van VSM te geven. Ik wilde het jaar er op vroeg beginnen met dekken, mocht het dan weer fout gaan dan hadden we nog even de tijd. Daarnaast is het in de westernsport wenselijk om een vroeg veulen te hebben omdat wedstrijdklasses leeftijdgebonden zijn en je met een vroeg veulen dus een voordeel hebt.
Begin December begon ik met de BronsCure en eind Februari zouden we het voor het eerst gaan proberen... Mijn merrie was tegen die tijd zó óverduidelijk hengstig dat het genant was! Ik kreeg haar niet eens langs de stal van de hengst, ze wilde geen stap meer zetten en stond daar met d'r achterbenen wijd van zich af te piesen...
Ze resorbeerde wel weer na die dekking, maar dat bleek los van het 'hengstigheidsprobleem' te staan. Omdat ze die keer erg laat resorbeerde, ging haar lichaam a.h.w. 'op slot'. Er wordt een hormoon geproduceerd dat het lichaam 'laat denken' dat het drachtig is, waardoor ze niet opnieuw hengstig worden. Hengstig spuiten lukte ook niet en dus ben ik maar weer BronsCure gaan geven in de hoop dat ik dat seizoen toch nog een keer kon dekken. De BronsCure sloeg wel direct aan. Nu kreeg ze na het dekken Regumate om de dracht vast te houden en inmiddels is m'n huidige paardje in Mei 4 jaar geworden... Ik ben er van overtuigd dat ik haar zonder BronsCure nooit had gehad.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:06

Prince, fijn dat je meer weet. Bij mij wil het ook nog steeds niet. Wordt wel hengstig, maar houdt te kleine eitjes.