slokdarmverstikking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjemarisxje

slokdarmverstikking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 18:46

mijn paard heeft ongeveer al 6x een slokdarm verstikking gekregen! hoe kan je dit verkomen!.. ik heb al veel geprobeerd

Karin

Re: slokdarmverstikking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:30

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:37

Geen idee eigenlijk.
Mijn paard heeft het ook een keer gehad en hoop het nooit meer mee te maken...
Het was na het rijden, ze had dus al een tijdje niets kunnen eten maar om-de-een-of-andere rede let ik er nu wel beter op hoe ik iets aan haar geef bijvoorbeeld:

uitkijken met brood voeren,
geen hele appel geven
en ook zeker niet te kleine stukjes voeren.

Misschien slaat dat helemaal nergens op maar let daar nu wel meer op.

xjemarisxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 19:42

ja.. daardoor komt het niet.. het komt alleen door het kuil/hooi te maken..

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:56

Mijn vorige pony heeft het ieder jaar..voor zover ik weet kun je het niet voorkomen.

Iedere keer als je pony een slokdarmverstopping heeft gehad vormt daar littekenweefsel waardoor het ietsje nauwer word en de kans dat het terug komt dus groter word..
Zo heeft mijn dierenarts het mij toen uitgelegt..

Ik moest mijn pony toen ik een paar weken lang haar brokken aanmaken met water zodat het niet snel bleef hangen.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:11

xjemarisxje schreef:
ja.. daardoor komt het niet.. het komt alleen door het kuil/hooi te maken..

Gamier had er ook last van verleden jaar (toen had ik hem net) bleek dat hij problemen had met zijn kiezen .... paardentandarts er bij en het probleem was opgelost!

Het is een verschrikkelijk eng gezicht en nog gevaarlijk ook dus ik zou maar advies vragen aan een deskundige (DA/VA/ tandarts!)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:35

Ik heb het een paar keer met Pablo gehad. Bij hem komt het als hij een tijd geen hooi heeft gegeten en hij krijgt het voor zijn neus, dan begin ie als een gek te eten. Maar door al het gras gaat de verwerking anders (hoe dat precies zit weet ik niet) en door het schrokken blijft het dan hangen. Dus nu krijgt ie als hij weer hooi krijgt nat hooi en een heel klein beetje.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:36

Hoi,
Ik ken iemand die een fjordje heeft die het ook gehad heeft pas nog dierenarts geweest en leeg gehaald.
Ze moest waterig voer geven slobber bijv.
kuil en hooi blijven sneller hangen en ook brood en gewoon bix.\Zal het effe navragen verder dan hoor je meer/

gr

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:34

Als je hooi/kuil geeft, zorg dan dat je het nat maakt ofzo, dan "glijdt" het makkelijker weg.
Mijn verzorgpoooony heeft het een tijdje terug ook gehad, voor de zekerheid krijgt ze nu geen hooi meer en zelfs het bix geven we nu nat (kan sowieso geen kwaad beetje meer water Haha!).

Maar het klopt inderdaad dat als ze het 1x krijgen dat de kans groot is dat het vaker voorkomt... door dat lidtekenweefsel in de slokdarm... erg vervelend dus. Ach gut

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:36

Mijn paard heeft het het ook 2x gehad.
Bij die van mij komt het dus ook door het kuil, op de stal waar ze staat hebben ze 2 soorten kuil, schapenkuil en paardenkuil. Het schapenkuil is veel fijner als het paardenkuil.
Nu is gebleken dat elke keer dat ze dat schapenkuil gehad heeft ze een slokdarmverstopping heeft gehad. Haar probleem is dat ze het te snel eet en daardoor niet goed kauwt. Hierdoor verstopt het dus.
Wat je kan proberen is of heel grof kuil of hooi geven zodat ze wel moet kauwen. Eventueel kan je het ook in een hooinet geven dan kunnen ze het niet zo snel eten.
Ik let er nu dus op dat ze alleen grof kuil krijgt en dat gaat prima Haha!