Hoefbevangen-foto's?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Hoefbevangen-foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 16:40

Mijn merrie is ongeveer drie weken geleden hoefbevangen geraakt. Ze is meteen op alleen maar hooi gegaan en stond in een modderbadje en kreeg pijnstiller. Nu ben ik de pijnstiller aan het afbouwen en het gaat steeds beter met haar. Ze heeft zelfs gister gebokt en wilde galopperen (maar ik had haar aan de hand Bloos ). Vorige week strekte ze haar voorbenen nog wel op een typische bevangen manier en toen heb ik de da gebeld en die raadde mij aan om foto's te maken in een kliniek.
Nu loopt ze weer helemaal normaal en is haar oude gedrag ook helemaal terug. Ze lijkt echt nergens last van te hebben.
Nu ben ik dus erg gaan twijfelen over het maken van die foto's, vooral ook omdat reizen met haar zo goed als onmogelijk is omdat we haar nog nooit in een trailer gehad hebben.
Als ze ziek lag te zijn, had ik dat obstakel natuurlijk wel genomen, maar ze doet het juist hartstikke goed.
Ik wil er nu ijzers met een rubbertje onder laten leggen en hoop dat ze dan weer gewoon altijd goed blijft lopen.

Wie kan me vertellen of het nodig is om die foto's te laten maken? Dus is het de gangabre procedure om foto's te laten maken of zijn er meer mensen die het paard op alleen hooi hebben gezet en evt. speciaal beslag en dat het daarna verder in orde was???
Alvast bedankt!

Kinke

Re: Hoefbevangen-foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:28

die van mij moest naar de kliniek waar direct foto's zijn gemaakt, kan je hierover dus geen advies geven. Maar waarom zou je hoefijzers gebruiken als het al weer heel goed met je paardje?

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 17:37

Omdat ze bij ons op een uitloopje voor de stal staat op dit moment nu ze geen gras mag hebben. Daardoor loopt ze heel kort op de zooltjes. Ook moet je hier altijd een flink stuk over de weg voordat je in het bos bent, dus dan zouden de hoeven alleen maar slijten en dat lijkt me niet goed?!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:07

Vaak kunnen ze ook foto's aan huis maken, wellicht is dat een idee. Alleen dmv een foto kan je zien in hoeverre het hoefbeen gekanteld is.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:32

ja, maar hoefbeen kantelt alleen bij chronisch hoefbevangen, niet na 1 keer. daarom lijkt het mij overbodig om foto's te maken. waarom wil je DA dit?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:20

hamadryada schreef:
ja, maar hoefbeen kantelt alleen bij chronisch hoefbevangen, niet na 1 keer. daarom lijkt het mij overbodig om foto's te maken. waarom wil je DA dit?

Ik denk omdat het beestje 2 a 3 weken niet goed heeft gelopen.

Ik vind het een moeilijke vraag; ze loopt nu weer goed, wat er op duid dat ze geen pijn meer heeft. Aan de andere kant maak ik wel op uit je verhaal dat ze flink bevangen is geweest. Je vraag of het nodig is om foto's te laten maken kan ik zo niet beantwoorden. kan je niet nog eens overleggen met je DA?

Mijn verzorghaf is (licht)bevangen geweest (hij liep op eieren) en toen hebben we hem terug op stal gezet, ook op een dieet van hooi en een handje brok per dag. Na twee dagen liep ie alweer goed en zijn we zijn dieet langzaam aan gaan opbouwen tot aan wat ie gewend was te krijgen. Hij heeft geen speciaal beslag gekregen.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:27

tsja ik weet niet precies de situatie, maar ik zou het niet gauw doen als het niet dringend nodig is...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:39

hamadryada schreef:

Dit is niet juist. Als het hoefbeen gekanteld is, dan spreekt men van chronisch hoefbevangenheid. Het hoefbeen kantelt bij acute hoefbevangenheid, als dus door de onsteking de laminae loslaten.

Foto's kunnen je vertellen of de ontsteking deze kanteling reeds hebben veroorzaakt. Daar kan je dan je plannen met haar op aanpassen.

Je kunt natuurlijk ook zorgen dat ze nooit meer hoefbevangen wordt (heel erg moeilijk, ik weet het, zeker omdat ze er nu meer vatbaar voor is geworden) en hopen dat haar hoefbeentjes niet zo gekanteld zijn dat ze er last van gaat krijgen.

Ik zou het ook met je hoefsmid bespreken. Deze heeft (als het goed is, hoefsmid is immers een vrij beroep) een 3-jarige opleiding om de paardenhoef heen gehad en weet daar vaak nog meer vanaf dan de DA.

Ijzers met zooltjes is een goed idee. Je houdt dan constante druk op de bodem van de zool (ook de reden van de modder) plus dat je de zool en straal beschermt tegen de ondergrond. Wacht nog wel even met werken totdat je zeker weet dat ze beter is. Hoefbevangheid is uiterst pijnlijk voor het paard en als de onsteking nog niet beter is kan het actieve gebruik van haar beenspieren zelfs leiden tot een verergering van het ziektebeeld.

Succes !

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:59

Hey,

Als je paardje nu weer goed loopt lijkt het mij niet heel erg nodig om foto's te laten maken. Als hij nog wel bevangen zou staan zou ik meteen foto's hebben laten maken omdat dan de behandeling misschien aangepast zou moeten worden (bv een losse hoefwand verwijderen).

Mijn pony is ook bevangen geweest, gekantelde hoefbeentjes en losse hoefwand, en loopt nu ook weer prima op een gewoon ijzer. Maar je hoefsmid zal een beter oordeel kunnen geven over wel of geen zooltjes!!

Wat ik je verder wel heel erg aanraad is om je pony nooit meer vollop in het land te zetten, als ze eenmaal bevangen geweest zijn is de kans erg groot dat ze het nog een keer krijgen.
Veel succes ermee!

Groetjes Jolanda

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:09

Wij hebben ook 2 ponys die beide bevangen zijn geweest, de een door te eiwitrijk gras en de ander door te weinig gras (voedingsstoffen).

Bij ons werd aangeraden dat zodra ze na 3 weken nadat de DA was geweest en pijnstillers had voorgeschreven nog slecht liepen dat we dan foto's moesten laten maken.
Bij ons zouden ze gewoon in het land komen met dat apparaat.
Gelukkig sloegen de medicijnen aan en is er bij de een geen blijvend letsel ontstaan (we hebben ook geen foto's meer laten maken), de smid is een tijdje later gekomen en die vertelde dat er niks aan de hand meer was.

De ander is vorig jaar bevangen geraakt (te eiwit rijk gras) en bij haar is het hoefbeen wel licht gekanteld.
Ze loopt ook weer als een zonnetje zonder speciaal beslag.....het is nu een kwestie van heel goed in de gaten houden en heel voorzichtig omgaan met gras en vooral veel bewegen.

Heel veel succes.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:43

hamadryada schreef:

Is niet waar. Kan bij de allereerste keer bevangen al mis zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:38

Sjen,
realiseer je wel dat ijzers met een zool een goede symptoombestrijding is, lijkt me wel gevaarlijk omdat ze dan meestal weer zo goed lopen dat je niks meer aan ze ziet. Het kan dus zijn dat je je paardje volop "gebruikt" terwijl hij b.v. weer opnieuw bevangen is geraakt.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:28

wat een goeie topic ik zit momenteel namelijk met precies hetzelfde probleem, mijn fjordenruin is licht bevangen geraakt vorige week. ik zag het meteen ana hem en heb de Da gebeld. hij is er toen tegen geprikt en heeft nu 2 verschillende medicijnen ( onstekingremmer en .... )

hij loopt nu na een kleine week al weer goed en zijn gedrag is ook weer normaal. mijn da komt wanneer de medicijnen opzijn langs om hem even te bekijken. maar ik zit er zowiezo over te denken te vragen of er dan geen foto's gemaakt hoeven te worden. ik vind het toch gevaarlijk om te zeggen we gaan weer aan t werk asl hij misschien last heeft en een gekateld hoefbeentje en later alsnog kreupel daarvan raakt ofpijn blijkt te hebben.

ik heb alleen gene idee wat je kwijt bent aan foto's als ik die op de faculetit zou laten maken en of het slim is dit te laten doen?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 14:06

ik zou ze vertellen dat je het nog even aan wil kijken omdat ze nu goed loopt.
als jij er snel bij was en de behandeling is meteen gestart dan is er eigenlijk nog geen reden voor foto's..wel extra voorzichtig zijn en allert blijven.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:45

Hoi, mijn pony Gizmo is ook hoefbevangen. Waarschijnlijk al heel lang chronisch. Ik zal haar verhaal in vertellen. Toen ze een jaar of 5 was zei mijn hoefsmid dat ze losse wand had. Ik de DA erbij gehaald. Die zei nee hoor is brokkelhoef. Na een tijdje liep ze ineens heel kreupel. Een nieuwe DA erbij gehaald en die gaf mij wel gelijk. Losse wand. Na ongeveer 5 jaar tobben, telkens weer last van losse wand maar niet kreupel lopen of zo , ineens ging ze weer niet lekker lopen. Recht vooruit ging goed, maar naar links of rechts deed pijn. Toen heb ik een afspraak gemaakt in Bodegraven. Ik dacht eigenlijk dat het misschien iets anders was. Ik had op woe. een afspraak maar op tweede pinksterdag ging het fout. Ineens kon ze bijna niet meer lopen. Toen moest ik gelijk komen. En wat bleek hoefbevangen. Haar hoefbenen van de voorhoeven zijn gekanteld. De DA zag het slecht in, maar wilde haar wel een kans geven. Nu ben ik voor de tweede keer geweest en is de DA al wat positiever. Hij heeft wel gezegd dat ik niet te vroeg mag juichen. Maar ik geef niet op. Ze staat nu volledig op rust in een stal met een kleine uitloop. Verder staat ze in het gips en nog twee weken op pijnstillers. Die moeten vanwege de onstekingremmende werking. Gelukkig is ze erg opgewekt. Om de 6 weken moet ik terug voor foto's en bekappen. Ze heeft namelijk ook nog steeds losse wand. Dus al met al is het waarschijnlijk al heel lang aan de hand terwijl ik pas na de derde DA iest weet. Dus zo zie je, ookal loopt je pony goed, er kan altijd wat zijn.
succes.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 18:06

hamadryada schreef:

Dat is onzin ! hier staat meer info www.hoofcare.nl

Persoonlijk zou ik allang foto's genomen hebben, maar ik ben nu eenmaal iemand die alles tot op de bodem uitgezocht wil hebben Clown .
Als het paard nu beter loopt, zelfs weer helemaal goed, dan is de noodzaak om foto's te nemen imo er ook niet.
Maar.......let op! zorg dat je heofsmid goed de hoef in de gaten houdt. Na een bevangenheid krijgt een hoef de neiging om naar voren te groeien, er komt dan als het ware een knikje in (dit heeft te maken met het feit dat de wittelijn nu als het ware "uitgerekt" is)
Veel hoefmeden durven, wanneer dit gebeurt niet in te grijpen (er dient dan meer van de teenwand afgehaald te worden) maar doe je dit niet, dan krijg je uiteindelijk klompvoeten (gaat wel een jaar overheen) maar dat is dus te voorkomen !