Gallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Gallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 15:37

Het paard waaar ik altijd op rijd op de manege had vorige week een beetje dikke kogels aan haar achterbenen, ik maakte me niet zoveel zorgen ofzo want dat kan wel eens gebeuren dacht ik dan. Gisteren had ze het ook aan haar voorbenen merkte ik dus ik vroeg eens aan mijn instructeur wat het was, hij zei dus dat het te maken had met verslijting van de gewrichten, gallen noemde hij het.
Maar wat ik me nu afvroeg, heeft ze hier pijn aan ofzo? Ze loopt best veel mee en op donderdag loopt ze veel parcours, ook is ze een goed springpaard en springt elke week wel een keer of 6 (gemiddelde hindernissen van 80 tot 120 cm), kan ze nog lang doorgaan met manegewerk? Maak me wel een beetje zorgen want zolang ze niet kreupel loopt dan laten ze haar gewoon doorlopen op de manege enzo.. Kan iemand mij er wat meer info over geven?

Princess

Re: Gallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 22:10

Gallen zijn vochtophopingen in de peesschede, paarden hebben er geen last van en het levert zelden kreupelheden op. Dus maak je geen zorgen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 15:15

Gallen kunnen komen door een blessure of zoals jij aangeeft slijtage. Ook kunnen ze ontstaan doordat het weefsel 'slijt' het verliest dan zijn rekbaarheid waardoor gallen onstaan. Of er bij het paard sprake is van onschuldige gallen of gallen met een speciefieke oorzaak, kun je alleen vaststellen door het been te onderzoeken (zijn pezen, botten en gewrichten in orde).
Mijn paard heeft ook al sinds zijn 4e een gal aan een achterbeen en heeft nog geen dag kreupel gelopen. We hebben toen ook foto's laten maken van dat gewrichjt maar geen oorzaak kunnen vinden.
Sommige paardeb krijgen ook gemakkelijker gallen dan andere. Mijn paard heeft ook wel eens wat dikkere benen als hij hard gewerkt heeft of als het een dag heel warm is.
Als de gallen niet ineens heel hard worden of veel groter worden en het paard niet kreupel loopt zou ik me maar niet al te veel zorgen maken en het beschouwen als een schoonheidsfoutje.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 15:31

okee bedankt voor jullie reacties Haha! blij dat het geen kwaad kan Tong uitsteken

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:32

Muriël heeft er ook vaak last van, maar de DA sprak idd alleen over een 'schoonheidsfoutje'. Zolang ze er niet op gaat kreupelen is het geen probleem imo.
Maar lees ik het goed dat het paard zes keer per week springt? :s

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 12:50

Memuska schreef:
Maar lees ik het goed dat het paard zes keer per week springt? :s

Ja hier schrok ik ook nogal van.Ik hoop niet dat dat echt zo is.Zou dat trouwens ook een oorzaak kunnen zijn van gallen?

TheSyllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:07

En als een paard nou wel in ene kreupel loopt en de gal vrij hard is??

Waarschijnlijk heeft mijn paard wel een gal. Ze loopt linksom zuiver maar rechtsom kreupel ze iets. Boven haar kogel zit een dikke bult (gal denk ik) en is redelijk hard.....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 16:21

manegepaard op springmaneges en ze springt gewoon veel en vooral omdat ze op donderdag vaak parcours loopt met meerdere mensen.. springt ze dus veel Tong uitsteken maar ze vind het gelukkig nog steeds superleuk

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:46

Dus toch Verward Zoals Monsera al zei, zou dat niet de oorzaak kunnen zijn?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 16:52

jaah dat is het waarschijnlijk ook, overbelasting van de gewrichten en hierdoor treed de slijtage op..
maar ik weet ook niet hoe oud ze is ofzo Nagelbijten / Gniffelen