ja-knikken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliekobus

ja-knikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 13:08

het valt mee steeds meer op, dus vandaar dat ik dit eens even in de groep wil gooien. Mijn paard is soms hele tijden aan het ja-knikken.
Hij lijkt wel heel gelukkig, loopt samen met een andere merrie en haar veulentje. Gisteren was ik hem aan het opzadelen en toen ging hij daar ook gewoon mee door. Zou dit een medisch probleem zijn, of gewoon een trekje. Ik heb mijn paard al een aantal jaren en sinds 2 maand is er een ander paard bijgekomen, vanaf toen is het langzamerhand begonnen.

ellepel

Re: ja-knikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:30

wat doet hij nou precies dan?
onder het zadel of gewoon in de wei, welke beweging maakt hij precies?

knikt hij heel kort en fel met zijn neus, of zzwaait hij zijn hele hals ook mee?

aliekobus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 15:00

ja, zijn hals doet ook mee, om het maar even zo te zeggen. je vraagt je zo af of er wat hem is of dat het een reactie op het veulen is, zo van ik doe je niets. ik kan er niets uit wijs worden

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:26

Dat klinkt als "headshaking". Het kan een zonlicht-allergie betekenen, of dat hij problemen heeft met zijn bijholtes of zelfs met zijn kiezen. Doet hij het meer met zonnige dagen? Je zou eens bij moeten houden of het te maken heeft met zonnig weer. Sommige paarden doen het ook met "drukkend" weer (bijvoorbeeld vóór een onweersbui).
Heeft het daar iets mee te maken?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:08

mijn vorige merrie heeft dit ook gehad, ik heb haar toen op de lingehoeve binnenstebuiten gekeerd, maar niets gevonden
ze deed het niet altijd, meer met vlagen en alleen in de wei hield het min of meer op. soms was het zo heftig dat ik bang was dat haar rug zou breken zo onbenullig ging ze te keer. ze leek dan in een soort trance. we hebben ook gekeken of het samen hing met de hengstigheid, maar dat was ook niet het geval.
in elk geval veel succes met je paardje

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:52

wacht eens even.....
maakt hij een beweging als dat hij met hals en hoofd een lange zwaai maakt?
zeg maar van links naar rechts en dan iets naar boven?
beetje moeilijk omschrijven hoor, maar lijkt het daarop?

dan is t gewoon paardetaal Knipoog
veel paarden doen dit als ze ongeduldig zijn, ik heb een paard gehad die het ook deed, als hij iets opgewonden werd maakte hij die beweging, als er gevoerd werd maakte hij die beweging ook, hij gaf daarmee aan dat het hem allemaal te lang duurde.

dit paard kan die beweging maken omdat hij het er misschien niet mee eens is dat hij uit de weide gehaald of of andere oorzaak..

een headshaker maakt heftige korte knikjes net aslof hij met zijn neus tegen t stroomdraad aanzit zeg maar, en proest daarbij ook vaak....

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:29

wel vreemd dat hij daar dan mee doorgaat bij het opzadelen. ik zou eerder denken aan een irritatie in z'n neus ofzo

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:43

Letterlijk vertaald betekent headshaking gewoon hoofdschudden. En dat is precies wat een paard met dit probleem doet; veelvuldig met zijn hoofd schudden waardoor normaal functioneren als sportpaard niet of slecht mogelijk is. Voor het paard een zeer onaangenaam probleem dat vaker voorkomt dan veel mensen denken.

Headshaking is een syndroom waarbij het paard met regelmaat met zijn hoofd schudt. Afhankelijk van de ernst van het probleem varieert het schudden van af en toe een knik tot gevaarlijk en ongecontroleerd slaan met het hoofd.
In de meeste gevallen gaat het om een ja-knik beweging, maar ook horizontaal bewegen met het hoofd wordt waargenomen. Naast het hoofd schudden komt het ook voor dat het dier met zijn neus over zijn benen of de grond wrijft en regelmatig aan het proesten is.
In veel gevallen wordt het probleem alleen waargenomen als het paard onder het zadel wordt gewerkt. Maar de symptomen kunnen ook op stal of aan de longe present zijn. Na enige tijd arbeid verergeren de symptomen meestal, met name als het gaat om de zogenaamde Rhinitis vorm.

Oorzaak
Het vaststellen van de oorzaak van headshaking is een ingewikkelde zaak, die lang niet altijd tot een bevredigend antwoord leidt. In de praktijk is gebleken dat headshaking aanmerkelijk vaker voorkomt in het voorjaar en de zomer en dan vooral op zonnige dagen. Een relatie met een te hoge dosis zonlicht (uv-licht) is dan ook snel gelegd. Verondersteld wordt dat bij deze vorm een ontsteking van het neusslijmvlies de prikkeling geeft, de zogenaamde Rhinitis vorm.

Maar er zijn meer mogelijke oorzaken zoals: slecht passend tuig, oormijt, een neurologisch probleem, middenoor problemen, allergieën, oogafwijkingen, gebitsproblemen of afwijkingen aan kaak- en/ of neusbot. Dit komt echter veel minder vaak voor en gaat veelal gepaard met ook andere symptomen.
In de praktijk gaat het meestal om het Rhinitis syndroom en daarbij hoort een voor de ervaren dierenarts kenmerkend klinisch beeld. Ligt er een andere oorzaak ten grondslag aan het probleem dan is dit eigenlijk alleen te herleiden door de mogelijkheden één voor één uit te sluiten. De kennis en uitrusting van een dierenarts zijn daarbij onontbeerlijk.

Ontstaan
Ook over het ontstaan van het syndroom is weinig bekend. Eigenlijk kan het paard van het ene op het andere moment de symptomen van een headshaker vertonen. De problemen verdwijnen vaak weer na enige tijd, maar dit kan enkele weken tot maanden in beslag nemen en de kans dat het schudden met het hoofd later weer terug komt is aanwezig. Hoe de symptomen zich in de loop der tijd ontwikkelen, wordt in belangrijke mate bepaald door de oorzaak van het probleem. Een paard dat uitsluitend last heeft onder invloed van teveel zonlicht zal tijdens een Nederlandse winter aanmerkelijk minder problemen ondervinden dan in de zomer.

Hopelijk heb je hier wat aan.
sterkte ermee.

aliekobus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 20:39

nou hij doet het alleen verticaal om het maar zo te zeggen, dus niet van links naar rechts etc. soms doet hij het ook onder het rijden maar niet zo vaak. ik heb in ieder geval de paardentandarts wel gebeld om het gebit na te kijken, kan ik dat in ieder geval uitsluiten. Maar volgens jullie heeft het niets te maken met paardetaal ten opzichte van bv het veulentje? Heeft iemand nog een idee wat ik hier verder nog aan zou kunnen doen? Het komt op mij niet over als "zenuwachtig"gedrag. Ze staan met zijn drieen een hele dag buiten en zijn verder ook heel relaxed. Hij heeft sowieso een heel relaxed karakter.