Kalktekort? Welk voedingssupplement moet ik voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Kalktekort? Welk voedingssupplement moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 19:13

Mijn bijna 3 jarige shetlandmerrie eet sinds een weekje of 3 mest op. Nu heb ik al gehoord dat het dan een kalktekort kan zijn, helemaal omdat ze nog in de groei is en ze rond haar 7/8 maanden een achterstand heeft gehad. Nu heb ik op paardendrogist gekeken, maar er worden 2 soorten aangeboden, eentje enkel kalk en eentje gecombineerd kalk met fosfor. Welke moet ik hebben?
Laatst bijgewerkt door Jantien op 04-06-05 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt.

ellepel

Re: Jonge merrie eet mest > kalktekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 07:27

Iedereen weet dat voor gezonde en sterke botten voldoende kalk van groot belang is en dat alle opgroeiende en drachtige paarden extra kalk nodig hebben. Minder bekend is echter dat bij een rantsoen bestaande uit granen, zemelen en/of oliehoudende zaden altijd extra kalk moet worden toegevoegd, ongeacht de leeftijd van het paard. Een dergelijk rantsoen bevat namelijk naar verhouding vaak meer fosfor dan kalk, hetgeen leidt tot een verminderde opname van kalk en uiteindelijk tot kalkgebrek. Een tekort aan kalk kan bij jonge paarden leiden tot afwijkingen aan gewrichten, zwakke botten en een verminderde groei. Bij oudere paarden leidt een tekort aan kalk tot broze botten. Een voorwaarde voor de opname van kalk is de aanwezigheid van de juiste hoeveelheid fosfor en vitamine D in het voer.

heb ik even van de paardendrogist gekopieerd hoor,, maar op hun site staat dus wel dat je er een moet hebben met beiden.
De optimale kalk-fosfor verhouding ligt tussen 1,5 en 2,0

paardendrogist heeft trouwens ook het e.e.a aan supplementen op dat gebied.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:32

Mijn merrie, van bijna 2 jaar, heeft het ook hoor.
Ik heb zeewier voor haar gekocht, en het word wel wat minder, af en toe heeft ze het nog wel hoor, maar ze krijgt vitaminespuiten, biks, knoflook, likstenen en dergelijke, dus heb geen flauw idee waar het van kan zijn verder.
Ook krijgt ze natuurlijk veel hooi, en nu het weiland en af en toe slobber, dus lekker gevarieerd..

Je zou zeewier kunnen gaan geven, daar zitten heel veel stoffen in, en het kan in ieder geval geen kwaad.
Bij de paardendrogist kun je ze bestellen, volgens mij zit een zak rond de 4,95 euro, dus je kunt het altijd proberen...

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:56

het kan ook een gewoonte geworden zijn hoor!
Heb een friese hengst gehad,die samen stond met een arabier (hengst ).
De ene begon ermee en de andere copieerde dat gedrag.
Ze kwamen niks terkort,veel afleiding door veel hooi enzo voeren was de beste remedie toen .
Als ze alleen buiten stonden dan deden ze het geen van beide,als ze samen stonden wel!
Meteen als er een gemest had erheen lopen en dan opeten (lekker gezicht joh).
Kon ook hengstengedrag zijn (teratorium afbakenen) werd mij verteld.
Ze hoeven echt niks tekort te komen in ieder geval.
Als ze niet dragend zijn of heeel hard moeten weken en ze krijgen normaal voer ,komen de meeste paarden niets te kort.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 18:03

m'n merrie is bijna 3, word ongeveer 1 keer per week 10 minuutjes "gelongeerd". Verder rent ze zelf behoorlijk vaak als een idioot door de bak, maar dit is gewoon spelen. Zij krijgt 2 handjes basisbrok en 1 handje energie arme muesli. Verder kuil/hooi wat ze mee eet van de grote, dus zij krijgt haar hoeveelheid wel. Ze heeft de beschikking over een zoutblok waar ze eigenlijk niet aanzit. Ik ga denk ik eerst maar beginnen met zeewier, om te kijken of het verbeterd. Bedankt voor de informatie alvast!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:05

viewtopic.php?f=27&t=340914&hilit=
hierin worden de verschillende oorzaken van mesteten besproken.

Wat betreft een kalksupplement: dat is ook afhankelijk van het voer dat je shettie eet.

ellepel

Re: Kalktekort? Welk voedingssupplement moet ik voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:02

als kalksupplement geef ik mijn pony dagelijks een handvol gedroogde brandnetel, hij eet dit graag.

Brandnetel zuivert het lichaam, zorgt voor aanmaak van rode bloedlichaampjes, zorgt voor kalk- en ijzeropname, en helpt reuma en jicht voorkomen.

Brandnetel is rijk aan vitamine A, B en C en heeft een hoog gehalte aan chlorofyl. Brandnetel bevat ook veel mineralen, vooral kalk, ijzer, zwavel en natrium.

kost me 10 euro voor een zak van 600 gram( klinkt weinig maar is juist heel veel)
ik doe daar een heel weide seizoen mee......

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:54

Dan droog je het toch gewoon zelf ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 23:18

kan ook wel...

maar wat een werk zeg.... Vingers aflikken

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 00:00

mwa, ben je ook gelijk van die hoge brandnetels af, ik zie het probleem niet hoor, je moet alleen wel even weten hoe lang ze moeten drogen voordat ze niet meer prikken Knipoog .

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 07:56

Das heel simpel Clown Brandnetels plukken met handschoenen, een dag laten liggen en de brand is er uit, hebben ze het nodig dan zullen ze het eten, gewoon de hele brandnetel neergooien.
Ik doe het ook hoor, heb een tuin vol met brandnetels van een meter hoog staan dus zo kom ik er mooi vanaf en krijgen de paarden wat extra's als ze het nodig hebben.
Helmaal niet veel werk dus Haha!