Pony onregelmatig, door gras? (heel lang verhaal)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Pony onregelmatig, door gras? (heel lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 18:32

Eigenlijk al langer twijfel of ik het hier wel zal vragen. Maar misschien kan iemand mij helpen.

Vorig jaar mei, pony was onregelmatig. Even rustig aan, en ja hoor, hij was zo weer in orde. Vast gewoon verstapt.
Toen in juli (kwam ik terug na een weekje vakantie) en ging rijden. Hij was wat stijf, maar niet zo gek na een week vakantie in de wei. Helaas na 2 weken was hij weer onregelmatig. Dus toch maar de veearts erij gehad. Die heeft hem nagekeken, gewoon aan de hand. En die dacht gewoon iets verrekt ofzo. Hij zegt, dan moet je maar 2 weken rust. Mocht het dan niet over zijn is verder onderzoek wel noodzakelijk. Dus 2 weken rust, en had ook iets voor hem, dat netjes gegeven.
En daarna weer opgebouwd ging best. Helaas kwam er toch weer onregelmatigheid terug.
Toen haalde ik hem op een gegeven moment op stal, en dat leek wel de oplossing. Want als hij van stal kwam was hij wel regelmatig, maar als ik hem uit de wei haalde niet.

De hele winter (stalperiode) heeft hij weinig problemen gehad. Maar ook weinig gedaan, einde van de weideperiode was hij weer sloom enzo. Dus ik vermoedde bloedarmoede (heeft hij eerder gehad), dus supplement ervoor, en dat ging over.
Helaas de winter hem niet op kunnen pakken door eigen problemen. Dus besloten dat hij lekker een teddy vacht mocht houden, en lekker elke dag buitenspelen. En wat lichte arbeid. Geen echte training dus.

Nu ben ik hem wel weer aan het oppakken. En ja, we hebben alweer een eerste onregelmatigheid gehad. Maar hij loopt nu dag en nacht buiten. En dat is mij zoveel waard, mijn pony heeft zo'n hekel aan de stalperiode.
Alleen door te zorgen dat er niet teveel te eten is. Heel af en toe een klein streepje gras erbij lijkt het of ik het binnen de perken kan houden. Hij is nog weleens iets stijf in zijn lopen.

Maar goed, nu pas de vraag, sorry voor het hele lange verhaal, maar leg het graag goed uit.
Hebben jullie enig idee waardoor dit komt? Kan het echt gras zijn, of is dat meer mijn gedachte?
Daarbij lijkt hij nu niet lekker in zijn vel te zitten, nog steeds wintervacht, wat slecht loslaat. En ook is hij niet elke dag even voorwaarts.
Kan de bloedarmoede hiermee te maken hebben?

Mensen met ook zulke ervaringen bij hun paard/pony?

Neverhere

Re: Pony onregelmatig, door gras? (heel lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:37

Hoi Dyonne.
Het is helemaal geen gekke gedachte van je hoor.
Misschien is het beginnende bevangenheid dat je voelt.

Je bent er misschien steeds net op tijd bij om het niet erger te laten worden en daarom dat het in de stalperiode ook niet voorkomt.

Is hij wel eens bevangen geweest?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 20:24

Hij is nooit echt bevangen geweest. Althans dat die diagnose is gegeven.

Nou ja, ik heb altijd hoefbevangen gedacht. Idd, vanwege het kortere lopen, en de lichte onregelmatigheid.
Het gekke is dat zowel veearts als hoefsmid beweren dat hij absoluut niet hoefbevangen is. Dus ik weet het niet zo goed meer.
Maar dat lijkt mij de meest logische verklaring. Hij is trouwens nu 9 jaar oud. Dus volgroeid, en ik denk dat dat er ook voor zorgt dat hij minder gras kan hebben.

Bedankt voor je reactie alvast!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:10

Waar je voorzichtig mee moet zijn is dat het gras niet te kort is en geen kans heeft om te groeien.
Dan maakt het namelijk teveel fructaan (soort suiker). Het gras is dan 'in de stress' zoals dat heet. Het lijkt dan alsof ze helemaal niet veel binnenkrijgen en dat klopt ook alleen is de samenstelling van de stoffen die in het gras zitten niet juist en maakt hoefbevangeheid mogelijk.

Ik laat mijn paard ook altijd 24/7 buiten maar zit nu met hetzelfde probleem. Staat maar heel weinig gras, hij krijgt ook bijna niets ernaast, behalve 4x daags hooi van vorig jaar en toch is hij nu gevoelig.
's Nachts binnenzetten is dan toch veiliger. Zorg dat hij voldoende hooi heeft zodat hij zijn darmen op gang houdt en zich niet verveelt en dan scheelt het toch al snel een uurtje of 9 dat hij geen fructaan binnenkrijgt.

Succes ermee.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:29

Ik zat ook te denken aan hoefbevangenheid, mijn shetje heeft er nl ook last van, maar die is het bij zijn vorige eigenaar al vaker geweest, dus is al heel gevoelig daarvoor.

Bij mij op stal was ook een paard met dat probleem, en daarbij voelde je niks aan de hoeven, de da heeft gezegt dat ze waarschijnlijk spierbevangen was, dat zou het ook nog kunnen zijn...

Heb je ook wel eens een wormenspuit gegeven tegen lintwormen?
Misschien kan het daarvan zijn, weet het nie thoor, maar je kunt het altijd proberen...
En bloedarmoede, dat zou inderdaad denk ik ook wel kunnen, dan moet je het bloed laten testen.

Succes in ieder geval, als je wat meer weet, laat het dan aub even weten, dan kunnen we weer met je meedenken..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 13:31

's Nachts binnen is niet mijn favoriete oplossing. Dit omdat hij samen met een Hafje loopt. En dat Hafje is stofgevoelig, dus kan veel beter buiten staan. Ze krijgen elke dag bijna een stukje gras erij, dat is wel heel lang gras. En dat is ook het enigste wat ze eten dan eigenlijk.
Mijn pony komt meestal na het werken wel wat uren op stal, en krijgt dan idd hooi.
Ik heb zelf dus vorig jaar al veel aan hoefbevangenheid gedacht. Maar zowel veearts als hoefsmid beweerden van niet.

Spierbevangen, hoe komt dat? Wat is er te doen om dat te voorkomen?

Wormenspuit tegen lintwormen, hmm, even denken. Dat is toch die duurdere soort? Die geef ik niet veel. Geef meestal gewoon met Ivermectine. Hij wordt wel voldoende ontwormd. Maar zal de volgende keer wel kijken voor een spuit tegen lintwormen.
Bij bloedarmoede moet je idd bloed laten testen, maar lijkt me een beetje zinloos elke keer bloed te laten prikken.
Maar misschien laat ik nog wel een keer uitgebreid bloedonderzoek doen.

En bedankt voor alle reacties hoor.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 15:33

Gaat het om meerdere benen of om één been? En welke? Dat kan ik niet terugvinden in je verhaal.
Zoals je beschrijft komt mij hier en daar bekend voor, het lijkt een beetje op wat een pony van mij steeds heeft.
Hoe zou je de kreupelheid omschrijven?

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 16:08

Spierbevangenheid komt van hetzelfde als hoefbevangenheid, althans voor zover ik het begreep van de dierenarts, alleen is er niks aan de hoef of iets dergelijks te voelen, maar zit het in de spieren, ook dus van de eiwitten.

Ja, ik snap je probleem met elke keer bloed prikken, zou ik denk ik ook hebben.

En het probleem met samen lopen met je hafje snap ik ook, ik heb ook een haflinger van bijna 2 jaar, aankomende woensdag, en die lopen ook altijd samen, ook staan ze samen op stal.
Gelukkig kan mijn hafje goed met de andere paarden opschieten, dus als het echt niet anders gaat, dan gaat ze daarmee, en moet mijn shetje binnen blijven, gelukkig is dit nog niet gebeurd, maar ik zit in dezelfde situatie als jij met dat probleem..

Ja, die wormenkuur is inderdaad de dure.
Je hebt nu ook equvallan duo, die is daar ook tegen, niet de gewone of de furexel of zo, die geef ik zelf nl altijd, maar dit is een nieuwe.
Ik moet ook nog halen, die van mij hebben die ook nog nooit gehad, maar dan is dat in ieder geval uitgesloten...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 16:34

Alhoewel af en toe lintworm ontwormen zeker een goed idee is .... Veel paarden worden nooit tegen lintworm ontwormd. Zoek op paardendrogist.nl o.i.d. op lintworm en je krijgt de kuren die daarvoor werken, meestal moet je een dubbele dosis geven).

..... lintwormen hebben niets te maken met de omschreven kreupelheid. Dit is het type kreupelheid waar je met zijn allen verschrikkelijk naar kunt raden, maar van een afstand niet achter kunt komen. Er zijn zoveel oorzaken mogelijk.

Als je het echt wilt weten, of het komt tevaak terug: zet je pony op de trailer, laat foto's maken in een kliniek en bloedonderzoek doen. Nu kan het echt van alles zijn.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 17:37

Zoals Anya zegt, blijft het nu gissen. Maar de symptomen die je beschrijft lijken wel heel erg op de symptomen die mijn paard had toen hij hoefbevangen was. De smid heeft nooit iets aan z'n witte lijn gezien; op de rontgenfoto's bleek wel dat rechtsvoor het hoefbeen al een fractie aan het kantelen was, maar het was bijna niet te zien. Het kan dus wel dat de smid niets hoeft te zien, en de DA er zo klinisch ook niets aan ziet. Op de hoeftesters was Oberon wel gevoeliger. Ik zou dus zeker foto's laten maken als je twijfelt. Oberon is vorig jaar bevangen geweest. De hele winter is het prima gegaan. Vorige maand heb ik geprobeerd 'm steeds wat langer te laten grazen. Na 2 weken voelde ik al dat hij korter en gevoeliger ging lopen. Hij staat nu alleen in de paddock en ik graas 's avonds aan de hand. Hij loopt nu echt weer stukken beter sinds hij niet in het gras staat. Ik zou het goed in de gaten houden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 18:02

Ja, wel been. Een voorbeen sowieso. Zelf dacht ik rechts, maar de veearts zei linksvoor. Maar hij is dus niet zwaar kreupel, dus het blijft lastig te zien. Op gras is hij trouwens wel gewoon rad. Alleen in de bak iets onregelmatig.

Dat samen lopen is bij mij nog iets gecompliceerder, ik heb maar 2 pony's. Dus of ze brullen de hele tijd naar elkaar, of samen buiten en samen op stal.

Lintwormen wilde ik sowieso een keer voor ontwormen, dus dat gaat wel gebeuren. Maar idd, die lintwormen hebben niets met de onregelmatigheid te maken.
De laatste dagen geen onregelmatige pas te zien trouwens, maar denk zal het toch eens plaatsen. En dat ritje naar de kliniek gaat waarschijnlijk wel een keer gebeuren, maar waarschijnlijk pas later deze zomer. Of hij moet er nu echt last van krijgen. Maar anders komt het beter uit dat later te doen, gezien ik iemand moet regelen die mee wil. En die heeft het nu ontzettend druk.
Uitgebreid bloedonderzoek lijkt me ook geen slecht idee, dus dat moet dan ook maar gelijk. 1x eerder is zijn bloed getest, maar toen kwam daar alleen lichte bloedarmoede uit.

Oberon, bedoel je met hoeftesters zo'n tang? Want daar gaf mijn pony niets om, en het aantikken van de hoef ook niet.
Maar ja, ga het allemaal wel nog meer in de gaten houden. Alleen om van mijn twijfels af te komen wordt het waarschijnlijk toch een kliniekbezoekje.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:49

Dyonne schreef:
Oberon, bedoel je met hoeftesters zo'n tang? Want daar gaf mijn pony niets om, en het aantikken van de hoef ook niet.
Maar ja, ga het allemaal wel nog meer in de gaten houden. Alleen om van mijn twijfels af te komen wordt het waarschijnlijk toch een kliniekbezoekje.

Ja, zo'n tang waarmee ze de gevoeligheid van de zool testen. Oberon reageerde daar gevoelig op. Aantikken van de hoef reageerde hij weer niet op.
Hij liep op het harde ook 'op eieren' terwijl in de bak of paddock weinig te zien was. Bloedonderzoek is inderdaad handig om spierbevangenheid uit te sluiten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 19:36

Ik hoop morgen in ieder geval weer wat met mijn pony te kunnen doen.
Ben nogal ziek geweest, dus rijden lukt nog niet. Maar ook longeren niet, want als hij van die rondjes om me heen loopt wordt ik op het moment heel duizelig.

Overigens loopt mijn pony op het harde eigenlijk hoogstens wat korter, hij is daar niet echt kreupel. In de wei is het nooit te zien.
En in de bak zie je het dus een beetje, korter, en ietwat onregelmatig. Althans, hij heeft soms dus dagen gehad dat je het zag. Maar ook weken dat je niets ziet aan hem.