Spoelwormen in de mest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantalmelle

Spoelwormen in de mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 18:00

Hoi, ik had mijn paard drie dagen geleden ontwormd en nu zag ik volwassen spoelwormen (dood) in de mest. Vind het wel raar, want ik ontworm hem een keer in de 8 tot 10 weken met wisselende wormenspuiten. Vraag me nu af of ik hem nu over 1 of 2 weken weer zou moeten ontwormen om te voorkomen dat er nog levende overblijven, want deze spoelwormen hebben de vorige kuur ook overleefd. De duur van het volwassen worden van deze wormen is namelijk ongeveer 3 maanden heb ik me laten vertellen. Weet iemand hier een antwoordt op?

Marloes_R

Re: Spoelwormen in de mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:23

Hoi!

Ik heb dit probleem ook gehad. Ik ontwormde ook elke 8 weken maar ik had toch de volgende dag wormen in de mest. Zowel van mijn tinker als bij mijn shet. Een vriendin zei toen dat ik de dosis wormmiddel moest verhogen. Ik gaf mijn tinker 500 en mijn shet de overige 100 uit de spuit. Nu geef ik mijn tinker een volle spuit en mijn shet een halve.
Ik heb idd na 2 weken nog eens een kuur gegeven en toen weer de mest gecontroleerd. Toen zag ik geen wormen meer. Sindsdien geef ik altijd een ruime dosis. Ik hoorde namelijk dat je niet snel kunt overdoseren. Onderdoseren is veel gevaarlijker.
Hopelijk heb ik je hiermee kunnen helpen!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:35

Maar voor een Shet is idd 100 veel te weinig. Ik doe mijn grote pony's altijd voor 600 kilo ontwormen en nooit een wormpje te zien.
Maar ik zou idd nu even met 4 weken weer ontwormen.

aliekobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:19

inderdaad niet onderdoseren. paarden zijn vaak zwaarder dan je denkt. ik heb een stevige grote kwpn-er en die ontworm ik voor 900kg. ik schat dat ie rond de 800kg is maar ik wil beslist niet onderdoseren

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:35

En afwisselen is nergens voor nodig, werkt zelfs resistentie in de hand. Dit geldt als je als werkzame stof Ivermectine (om de 8 weken) of Moxidectine (Equest, om de 5 maanden) gebruikt. Bij Pyrantel pamoaat (b.v. Equiworm-P) 's winters 1x vervangen door Ivermectine of Moxidectine om de horzellarven in de maag af te doden.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:37

Welk ontwormingsmiddel heb je gebruikt?
Dat zegt natuurlijk ook al het één en ander. (zie ook de tekst van knavia)

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:10

Als je echt gericht wil ontwormen (dus alleen als het 'nodig' is) dan kun je bij de veearts een aantal verse mestballen afgeven van je paard. De veearts onderzoekt ze dan op wormeieren. Zitten die erin, dan is je paard het weiland aan het besmetten en wordt het tijd om te ontwormen. Bj ons doet de veearts er maar 1 dag over, dus 's avonds afgeven, volgende dat telefoontje met de uitslag.
Hartstikke handig.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:35

Heeft iemand toevallig ervaring met die paketten van de divoza? Dat je elk jaar een andere kleur geeft?