Open wond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diplodocus

Open wond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 23:36

Mijn paard heeft sinds vandaag een gigantische open wond in zijn kootholte. De VA is geweest maar het kon niet gehecht worden ivm scheuren.
Nu is mijn vraag...zal ik het open houden en 3x per dag schoonmaken en ontsmetten of zou ik er toch een verbandje om moeten leggen?
Ik vind het zo sneu en rot en ook nog eens dat het op zo'n rotplek zit.

Alvast bedankt voor de tips Knipoog

Mireille1970

Re: Open wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 06:18

schoonhouden, de haren eromheen weghalen, 1000x schoonhouden, geen vet op smeren, en in de buitenlucht laten drogen.... niet in zand ermee, probeer op het harde te blijven...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:40

inderdaad wat mirreille1970 zegt...en niet inpakken...er moet lucht bij kunnen...dit bevorderd de aanmaak van een korst. goed schoonhouden...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:27

Goed schoonmaken/houden. En niet verbinden, want zoals er al word gezegt dan geneest de wond sneller!

ramona21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:49

Een super middel bij open wonden bij paarden is Vertarquil, dit is groene leem ( natuurlijk middel)

Dit middel heeft een indrogend effect. Je smeert het op de wond laat het een aantal dagen zitten, dan haal je de opgedroogde "klei" er weer af, maakt de wond schoon en dan doe je er weer een dikke laag op , je zult zien dat de wond per keer kleiner wordt.

Succes.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:41

Ik zou het wel inpakken. Een wond in de kootholte kun je haast niet schoonhouden. In een stal zijn altijd bacterieen, hoe schoon je de stal ook houdt. gebruik een goede wondzalf en dan zal de wond sneller dicht gaan dan als je het loshoudt en er telkens bacterieen in de wond zitten met alle gevolgen van dien.