Hoefzweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jits

Hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 21:59

Gisteren heb ik nog op mijn paard gereden en was er niets aan de hand. Vanavond belde een stalgenoot dat mijn paard kreupel loopt en linksachter steeds op rust gaat staan. Ze denkt aan een hoefzweer, maar er is nog niets te zien. Ze heeft het been afgespoten.

Nu is mijn vraag: kan ik morgen beter de DA of een hoefsmid bellen? En als het een hoefzweer is, hoe lang duurt het gemiddeld voordat de ontsteking naar buiten komt? Kan het paard wel gewoon de wei in als hij een hoefzweer heeft? En hoe lang kan je ongeveer niet rijden?

Heeft iemand misschien een foto hoe een hoefzweer eruit ziet?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

chanty94

Re: Hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:28

Een zweer kan je aan de buitenkant niet zien. Het kan overal in de hoef zitten en zich verplaatsen. De zweer kan er uitbreken aan de kroonrand of de onderkant van de voet. De voet hoeft niet altijd warm te zijn. Is een beetje moeilijk diagnose te stellen dus. Afspuiten kan nooit kwaad. Wat je kan doen is de polsslag voelen in de voet. Onder de kogel kan je, net als bij jezelf bij je pols, een polsslag voelen. Is deze heel duidelijk voelbaar, bonkt het echt, dan is dat wel een teken dat er in de hoef iets mis is. Ja kan ook een hoefsmit even laten knijpen in de voet met een tang. Mocht de zweer laag zitten, of mocht het een zg. zoolkneuzing zijn, kan hij dat wel vaststellen. Ik zou het even aankijken en goed naar je gevoel luisteren. Jij kent je paard het best. Als het erger word sowieso de da bellen. Koelen en een beetje in beweging houden kan geen kwaad denk ik.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:10

Kijk heel erg uit hiermee!

Als jij een hoefzweer vermoedt, ben dan een HS. Beter een keer teveel dan een keer te weinig. Sparkling heeft pas geleden een hoefzweer gehad en ze heeft daar een paar weken mee gelopen zonder dat wij het wisten. Ze liep dan ook wel iets minder, maar zeker niet kreupel. Toen de HS de zweer ontdekte, was de prut die uit haar hoef kwam pikzwart en heeft ze een week heel veel pijn gehad. Ze heeft ontzettend moeilijk gelopen en was er flink ziek van.

Veel succes en mijn advies is: Laat de HS er gewoon even naar kijken!

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 20:23

Ben net terug van stal. De hoefsmid kon echt niet komen en raadde me aan de dierenarts te bellen. Die is geweest en heeft de hoefzweer weggesneden. Er kwam een soort grijze prut uit. Mijn paard heeft nu zo'n zak om z'n hoef, die moet morgen nog omblijven en daarna gewoon goed schoonhouden. Ben blij dat het meeviel en dat die zweer er nu uit is!

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 22:21

Gelukkig maar! Goed schoonhouden en heel veel succes!!

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:25

Gelukkig maar, meestal als de prut er uit is lopen ze binnen 3 dagen weer recht hoor Lachen
Veel liever een hoefzweer dan een andere oorzaak die kreupelheid veroorzaakt Scheve mond !