Ik weet het niet meer! Hoefbevangen->eten->mager...:(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whateverr

Ik weet het niet meer! Hoefbevangen->eten->mager...:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 15:41

hoii

Mijn paard (engels volbloed) is erg gevoelig voor hoefbevangenheid, ze is dan ook regelmatig tegen het hoefbevangen aan, maar de laatste tijd zijn we het steeds net voor of er heel optijd bij, nu is dus mijn probleem, ze mag geen gras, geen hooi of kuil ze mag alleen brok (wel sport brok) en stro, verder mag ze dus niets van de dierenarts, maar ze moet wel elke dag een uur lopen, om het eiwit wat in het lichaam zit/komt er uit te rijden, brokken mag ze zoveel hebben als ze nodig heeft, maar ze heeft niet meer dan een halve kilo nodig doordat het dus engelsvolbloed is, als ik haar meer geeft wordt ze gek.

Maar ze is nu mager, en weet niet hoe ik haar dikker kan krijgen, weet iemand dit?
Ik vind het echt erg, ze heeft honger, is mager, maar mag niets hebben!

Iemand tips??

alvst bedankt,

Alice

Vlimmen

Re: Ik weet het niet meer! Hoefbevangen->eten->mager..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:59

Ik zou haar in plaats van stro hooi geven. Op de eerste plaats zit daar meer energie in waardoor ze wat dikker wordt, ten tweede hebben paarden die stro hebben grote kans om uiteindelijk een verstoppingskoliek te krijgen.
Ik zou haar dus hooi voeren, niet dat hele groene maar wat ouder hooi (daar zit minder eiwit in), je paard uithongeren is ook niet de bedoeling. Zorg ook dat ze voldoende hooi verspreid over de dag krijgt.
Verder kun je wat slaolie door haar brok doen, dit bevat veel vet en weinig eiwitten; ze worden er dikker van.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:18

Wat een raar dieet zeg!!
Want hooi is een goeie vervanger van vet gras!
Hooi is puur buikopvulling en geeft niet dik aan!
En in sportbrok zit veel te veel voor zo`n ras!
Gewoon op basisbrok zetten want en een volbloed en sportbrok gaat niet samen.
Idd je paard uithongeren is belachelijk!
Want het gewicht vliegt eraf maar krijg het er nog maar eens op!
Gewoon uitkijken met eiwitrijk eten! Maar ook zeker niet uithongeren

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:19

Met dat het niet samen gaat bedoel ik omdat je paard niet vol in sport loopt maar gewoon een uurtje per dag en dan krijgt ze energie ophoping

Whateverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 16:20

hey,

In ieder geval bedankt voor het antwoorden, maar de dierenarts had gezegd dat ze geen hooi mocht... Maar om haar nu niets te geven wil ik niet, maar ik wil ook niet dat ze ziek word...

Ze krijgt wel elke dag 1 klein handje hooi, omdat ze het gewoon super lekker vind!

Die slaolie ga ik eens proberen:)

Gr. Alice

Whateverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 16:25

meloveshein schreef:
Met dat het niet samen gaat bedoel ik omdat je paard niet vol in sport loopt maar gewoon een uurtje per dag en dan krijgt ze energie ophoping

Hey,

nahja ze loopt wel in de sport, min elke 2 weken wedstrijd...
De basisbrok die ze bij ons op stal hebben is goedkope basisbrok die mijn paard niet eens lust, ze krijgt nu 1 kilo draversbrok van Havens, ook zit in de basisbrok die ze op stal hebben veel eiwit in...

Ik bel zo de dierenarts om te vragen of ze wel droog wat ouder hooi mag, want gewoon hooi mocht ze namelijk niet, misschien ook wel omdat het 'gewone' hooi bij ons tegen het kuil aan zit dus nog vrij 'jong' hooi... enn dus nog vrij eiwit rijk, wel komt ze 1 half uur per dag op een kale wei, voor toch wat beweging omdat ze snel stal benen en daardoor einsluss krijgt (die einsluss duurt wel even komt niet meteen, amar wil het zeker voorkomen!)

owja ze loopt alleen wedstrijden als ze fit is, op dit moment is ze goed fit alleen te mager, althans ik vind haar te mager, wel moet ik van DA haar in het gewone ritme laten, dus gewoon elke week naar de les en rijvereniging en gewoon op wedtrijd, omdat mijn paard niet tegen veranderingen kan en snel gestresst raakt..

Alice

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:32

wat een vreemd dieet???
geen hooi en geen gras is superslecht voor de darmen.
Mijn paard heeft vorig jaar in de kliniek van Emmeloord gestaan (zwaar hoefbevangen) en daar kreeg ze zelfs hooi.
Jong hooi is idd slecht, maar kun je niet ergens een vracht hooi regelen van vorig jaar?
Ik zou haar juist van het stro en biks halen en alleen hooi voeren.

Whateverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 17:21

hey,

ik heb net de DA gebeld, hij zei dat ze oud hooi mag hebben, zo lang het niet beschimmeld is of zo...

De brokken blijf ik toch voeren, omdat ze wel iets wat energie moet hebben en voor de extra vitamines enzo...

Ze krijgt nu dus wel elke dag hooi, maar worden ze hier wel dik van? of in ieder geval dikker als ze nu is.

Stro krijgt ze trouwens altijd al, dit omdat de mest erg dun is...
op de vloer in der stal ligt gewoon zagels, geen hooi, dus het hooi is echt alleen om op te eten.

Alice

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:35

Hooi zorgt er niet alleen voor dat ze dikker wordt, maar ook voor een goede darmvulling waardoor de darmen optimaal kunnen werken. Als de darmen niet goed werken neemt ze dus ook geen voedingsstoffen op. Stop aub met stro voeren, dat gaat een keer problemen opleveren.

Een groot misverstand is dat men denkt dat paarden dikker worden van veel brok voeren. Een goed ruwvoer (hooi, kuil, gras) is de basis van een goed dieet. Paarden die niet veel doen kun je bijvoorbeeld prima in conditie houden met alleen ruwvoer, zonder brok bij te voeren. Zorg dat je paard veel hooi voor zijn neus krijgt, dan zal hij snel weer wat aankomen (buikvulling doet ook al wat voor het oog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:37

Let je op dat je dan eiwit arm voer koopt als daar de problemen van komen volgens de DA.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:00

Ik heb tijdens mijn studie eens geprobeerd een eiwitarm dieet samen te stellen voor een paard met nierproblemen, maar dit valt hard tegen. Overal zit teveel eiwit in en zeker in (alle soorten) brok en muesli's, ook als erop staat dat het eiwitarm is zit er nog teveel in.

Als je je paard zo eiwitarm wilt voeren zou ik hem persoonlijk geen brok meer geven en onbeperkt (oud) hooi. Wel kun je dan multivitaminen bijvoeren om te zorgen dat hij daar geen tekort aan krijgt. Dit is qua eiwitbeperking echt het beste voor hem/haar. Verder zit in wortels ook niet veel eiwit, dit zou je er voor de afwisseling bij kunnen geven. Zoals ik hierboven al zei functioneren paarden die niet zwaar in de sport lopen prima zonder brok!
Als je perse iets van krachtvoer wilt geven, voer dan reform kruidenmuesli als krachtvoer (volgens mij van pavo), daar zit het minste eiwit in, maar nog teveel!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:13

Idd, het antwoord van Vlimmen klopt wat betreft eiwit. Daar komt nog bij, dat een van de hoofdoorzaken van hoefbevangenheid een teveel aan koolhydraten/suikers (energie dus) is, en niet zozeer alleen maar eiwit. Verder heb je met krachtvoer altijd meer kans op hoefbevangenheid dan met ruwvoer, doordat krachtvoer in het laatste gedeelte van het darmkanaal pas volledig verteerd wordt, en ruwvoer voor het grootste gedeelte in het eerste gedeelte van het darmkanaal verteerd wordt. Bij vertering in het laatste gedeelte komen meer afvalstoffen vrij, die mede orzaak kunnen zijn van hoefbevangenheid. Verdeet niet dat een paard gemaakt is om de hele dag door ruwvoer te eten, en niet om een geconcentreerde hoeveelheid voedingsstoffen (krachtvoer) ineens te verwerken. Ik zou een paard wat hoefbevangen is of hier veel aanleg voor heeft goed droog hooi geven van de 3e of 4e snede en minstens een jaar oud. Geen krachtvoer, wel kruiden of vitaminen/mineralen of liksteen. Ik begrijp dat je niks wil doen wat tegen het advies van je DA ingaat, maar misschien kun je hem vragen wat hij van dit dieet vind of aan een andere DA vragen wat hij ervan vindt?

Whateverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 14:22

hoii,

Allemaal al heel erg bedankt,

Bij mijn paard is het hoefbevangen echt alleen het eiwit, dat is ook zeker. (dit was er ook uitgekomen door onderzoeken enzo)

We hebben haar bij 3 dierenartsen laten na kijken en toch zeiden alle drie dus wat ik in mijn eerste berichtje had gezet, wel alle drie de dierenarsten weten wat bij ons op stal 'gewoon' hooi is, dus daarom zeiden ze geen hooi, dit omdat het hooi wat voor ons al 'oud' is nog eigenlijk heel vers is.

Ze krijgt nu 1 kilo draversbrok, de hele dag hooi en 2 uur per dag op de wei. Stro blijven we wel voeren, omdat mijn paard nu al 8 jaar lang stro krijgt (niet gevoerd hoor, maar stond ze altijd op stro) toen ze op zagels kwam te staan, werdt ze dus ziek omdat ze geen stro meer kreeg, dus moesten we stor bij voeren niet veel, maar wel genoeg.

Wel moet ik zeggen dat ze er erg mager is, maar ze is nu wel gelukkiger en veel alerter, ze is nu weer meer haar zelf, dat felle stront eigenwijze, maar super lieve paard.

In ieder geval al bedankt!
enne meer tips ofzo zijn uiteraard welkom..

Groetjes
Alice

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:56

Mocht je weer problemen krijgen doordat er teveel eiwit in het hooi zit, probeer dan eens graszaadhooi te voeren. Ik voer altijd veel hooi maar aangezien onze shetlanders een natuurlijke aanleg voor vetzucht Haha! en helaas ook hoefbevangenheid hebben ben ik jaren geleden overgestapt op italiaans graszaadhooi, daar zit echt heel erg weinig eiwit in. Je hebt meerdere soorten graszaadhooi, over het algemeen kun je er vanuit gaan dat hoe stengeliger (zonder al teveel blad) het hooi, hoe minder eiwit. Italiaans graszaadhooi is redelijk grof van structuur. Succes!

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 22:29

mijn pony is een week of 4 geleden bevangen geweest, maar niet door het eten.
maar ik heb nog wel wat tips voor je.
idd, graszaahooi, is goedkoper dan gewoon hooi (volgens mij) en er it niks in aan eiwitten e.s.
pavo stimix zit ook geen eiwit in,dus dat mag ze ook hebben.
volgens mij kan een paad niet zonder hooi of gras.\of je kunt zelf even de pavo of subli bellen/mailen, dat heb ik ook gedaan.
ze kunnen je goed advies geven hoor.
succes ermee.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:35

Mijn shetje is ook heel gevoelig voor bevangenheid, hij is het in totaal al 4 keer geweest.
Mijn da zegt dat hij wel hooi mag hebben, gewoon waar bijna niks in zit, en helemaal geen biks!
Mijn hoefsmid had het over de PAvo Summerfit koeken, daar kun je een proefexemplaar voor aanvragen op de website, en daar zitten gewoon alle mineralen en vitamines in die ze naast het gras of hooi nodig hebben.
Er staat veel info op de website van pavo, kijk daar eens, en stop zo en zo met de sportbrok, daar zitten heeeeeel veel eiwitten in!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 11:43

hooi is niet verkeerd, maar je moet goed er goed op letten wat voor hooi je voert.
In jong gras kunnen veel eiwitten zitten, en dus kan dat natuurlijk ook in hooi zitten. Dit houd in dat je geen hooi moet voeren van gras wat gemaaid is om te hooien wanneer het nog heel kort is.
Wat wel goed is hooi is, is van gras waar geen kunstmest gestrooid is, en van heel lang gras en wat toen pas gemaaid is. Want in lang tijl gras zitten veel minder eiwitten.
Wat dus uitstekend hooi is, is hooi van dijken of van bermen, omdat dat pas gemaaid word wanneer het gras heel lang is, en er is geen kunstmest gestrooid..