ruin blijkt een hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kainda

ruin blijkt een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 15:10

Hallo

Vorig jaar oktober kocht mijn vriendin een lief paard. Hij was pas zadelmak en erg braaf.
Ze kocht hem bij een handelaar.

Ze heeft nog twee paarden, twee merries.
Haar man en zijzelf rijden dan vaak samen de paardjes.
Ik geef les aan haar.

Drie weken geleden gaf ik haar les en ze reed op Remi, dat paard.
Dat was de eerste keer dat ze in de les op hem reed, de ander keren reed ze op één van de merries.
Toen ze klaar was met rijden en we nog even stonden te kletsen, viel me op dat hij een iets wat op een balletje lijkt op de plaats heeft zitten waar die dus hoort te zitten Bloos

Ik zeg tegen haar;"je had toch een ruin gekocht????"
ehm...jah????
Wij voelen en tjah....een balletje....

De dierenarts is inmiddels geweest en heeft bevestigd dat hij inderdaad een bal heeft, zaadleider ...maar aan één kant. Ook kan hij niet bevestigigen dat de andere bal weg is gehaald. Hij heeft namelijk geen lidteken. Dus is die misschien niet ingedaald.

Verder is Remi een heel lief paard met absoluut geen hengstestreken.
Hij staat gewoon bij de merries in het land.

Wie heeft zoiets mee gemaakt???
Moet ze hem wel laten castreren??

Dana01

Re: ruin blijkt een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:12

als er geen veulens van mogen komen zou ik hem laten castreren.....dit kan trouwens wel eens moeilijk worden met die andere niet ingedaalde bal....

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:34

over het algemeen is zo een niet-ingedaalde testis niet vruchtbaar, en je hoeft bij paarden niet zo bang te zijn dat het leidt tot testikeltumoren zoals het wel gevreesd is bij de mens. Persoonlijk zou ik m wel laten verwijderen omdat het dier blijvend hengstengedrag blijft vertonen of kan blijven vertonen (indien dit voor de eigenaar natuurlijk een hinder is) en voor als het paard evt. verder word doorverkocht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 06:54

ik zou t alleen laten weghalen als het dier dus zelf vervelend is. anders zou ik t laten zitten.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:39

Laat liever bloed-afnemen en testen op het testosteron gehalte weet je zeker wat je hebt een ruin of een (klop)hengst

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:03

pukpaleis schreef:
Laat liever bloed-afnemen en testen op het testosteron gehalte weet je zeker wat je hebt een ruin of een (klop)hengst

Fedde zit er tussen in. Is qua gehalte geen ruin, maar ook geen (klop)hengst.