Toen de vorige eigenares van Diego hem kocht ging ze er ook vanuit een ruin gekocht te hebben. Ze is een goede vriendin van me geworden vandaar dat ik het hele varhaal ken.
Ze had hem als ruin gekocht. Op de handelsstal reden ze al niet meer op hem want dit was te gevaarlijk, als ze hem onder het zadel wilde zien moest ze er zelf op. Nou zij erop en was was inderdaad geen doen. Bokken steigeren noem maar op. Toch de gok genomen en hem meegenomen. Er was geen beginnen aan met rijden, of aan de hand. Op stal hebben ze alle stallen rondom Diego moeten ontruimen want hij brak alles af. Hij was ook te mager terwijl ze erin konden stoppen wat ze wilden aankomen deed hij niet doordat hij zich zo druk maakte.
Na veel problemen te hebben gehad met hem hebben ze zijn tostesteron (weet niet hoe je dat schrijft) gemeten. De dierenarts zei dat hij hier van hoofd tot staart mee vol zat. Voor hem was er dus geen andere optie dan opereren. Buiten dat het voor de mensen en dieren om hem heen geen doen was had hij zelf natuurlijk ook geen leven. Nooit naar buiten nooit geen contact met andere paarden hij moest echt in isolement leven.
Hij is toen geopereerd en over de zwaarte van de operatie.... Dat valt volgens mij wel mee. Hij moest eigenlijk twee dagen op de kliniek blijven maar ze hebben hem dezelfde dag nog meegenomen omdat hij daar de boel af begon te breken. Hij is voor spoedig hersteld en we zijn nu anderhalf jaar verder. Het gaat nu heel goed met hem en heb er absoluut geen problemen meer mee. Ik moet er alleen op letten met wie ik hem buiten zet want hij is sociaal gezien absoluut niet opgevoed en weet soms niet hoe hij met soortgenoten om moet gaan. Hij is absoluut vriendelijk geworden tegen andere paarden maar hij is veel te opdringerig om te spelen. Niet alle paarden pikken dit. Onder het zadel en verder heeft hij weer het karakter van een andalusier. Koel in het hoofd maar kan soms wat heet worden. Nou daar kan ik mee leven.
Het nadeel van een operatie is dat ze niet kunnen zien waar de bal zich bevind. Diego is eerst aan de ene kant open gemaakt in zijn lies, daar zat de bal niet, en toen aan de andere kant.
Ik ken jou paard niet maar ik denk dat ik er wel voor zou gaan. Wat bij mij voorop staat is het welzijn van het dier en vooral Diego was gewoon ongelukkig. Ik vind zoiezo dat hengsten/klophengsten altijd geholpen moeten worden als ze niet voor de dekdienst ingezet worden. Kunnen ze een veel socialer leven lijden want paarden zijn dit tenslotte, net als mensen eigenlijk, sociale kudde dieren....
Wens je veel sterkte en als je iets over de operatie ofzo wil weten hoor ik het wel....
(het duurt trouwens iets van een half jaar voordat het extreme hengsten gedrag echt verdwenen is)