Klophengt.. Volledig castreren, of laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Klophengt.. Volledig castreren, of laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:28

Na al het gedoe rond de zelfmutilatie rond Bob, heeft de BIT me uiteindelijk zowiezo geadviseerd om hem te laten testen op het testesteron(?? Mannelijk hormonen) gehalte in zijn bloed. Ik wacht nu nog op de uitslag.

Maar stel dat het uitkomt dat hij toch een klophengst is, wat is dan verstandiger? Alsnog volledig laten castreren, of laten zoals het is? Ik heb het paard nu ruim 5 jaar, en heb behoorlijk veel moeite met hem gehad (hij was heel gevaarlijk), maar het laatste anderhalf jaar is hij helemaal omgekeerd en gaat hij echt voor me werken. Zijn dominantie gedrag houd hij nog steeds, en als hij iets niet wil zal hij het ook laten merken, maar gevaarlijk is hij niet meer(echt). Het bijten is ook niet meer uit sexuele frustratie maar is langzaam om gezet in een gewoonte.

Nu is de vraag, waarom zou ik hem alsnog laten castreren, of waarom juist niet?

Heeft iemand ervaring met klophengsten gehad?

Renske_

Re: Klophengt.. Volledig castreren, of laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:32

ik kweet dat er op 2 verschillende manege's een klophengstje gewoon in de lessen meeloopt(alleen dekt ie weleens in de wei als ie bij een hengstige merrie staat) en dat het verwijderen van de achtergebleven bal erg risicovol kan zijn

Q is ook getets op klophengst, hij had wel veel testosteron maar niet zoveel dat hij verdacht werd om een klophengst te zijn(Q was ook extreem dominant en werd gevaarlijk, steigeren, mn merrie dekken etc)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:10

Het 'extreme hengstengedrag' wat hij bijkbaar had/heeft, is juist een kenmerk van klophengsten. Over het algemeen zijn die feller/gevaarlijker/meer hengst dan normale hengsten. Dat alleen zou dus al een zeer goede rede zijn om alsnog volledig te laten castreren. Het is een flinke operatie, maar over het algemeen wel het beste.
Ik weet niet of het voor hengsten ook geld, maar ik heb altijd geleerd dat een achtergebleven bal bij honden in de loop der jaren kan uitgroeien tot een kwaadaardig gezwel. Misschien iets om in ieder geval te overleggen met je DA.
Als het mijn paard was liet ik hem opereren.
Vriendin van mij had een klophengst en die heeft ze ook laten opereren en dat maakte een enórm verschil. Uiteindelijk voor het paard ook prettiger, want het worden enorm gefrustreerde paarden. Bevruchten kunnen ze over het algemeen niet (tenzij de andere bal nog aanwezig is en wel 'buiten' hangt) maar de 'sexdrive' is er wel... en zoals gezegd...vaak meer dan bij gewone hengsten. Heeft met de temperatuur te maken van de bal, waardoor hormoonproductie toeneemt...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 00:36

humm niet iedere klop hengst is gelijk gevaarlijk hoor
mijn klopthengst is in de omgang 1000% betrouwbaar , dekt de merrie alleen als zij heel erg aandringt blijft doodbraaf achter een wit lijntje staan , zal zeker nooit uitbreken om te dekken oid
en dat de ingesloten bal kwaad kan , daar is mijn da het iig niet mee eens de operatie daar integen best wel zwaar zeker op latere leeftijd
nee idd hij heeft mar 1% kans op bevruchting van het gedek en geloof me daar word hij niet gefrustreedr van dat er geen veulen uit de merrie komt rollen na 11 maanden Haha!
onder het zadel is hij in de regel zeer braaf iig eerlijk bokt steigert ed niet bijt ook niet maar je moet wel erg consequent zijn en eerlijk , heeft ook deels met het karacter te maken
soms heeft hij wel eens een hetere bui maar als je m dan goed voorwaarts neerwaarts rijd is er niks an de hand , dekt iig nooit onder zadel en je kan gewoon met hengstige merries voor zijn neus rijden tja
als je een hengstige merrie voor zijn neus vast houd en je pakt hem beet tja dan denkt hij dat er gedekt moet worden maar dat komt omdat hij ooit dekhengst gewest is ...helaas is er dus bij de casteratie iets niet geheel goed gegaan ...
bij mijn paard wegen de voordelen van opereren zeker niet op tegen de nadelen (het gevaar vd operatie) daarbij is hij nu 13 geloof ik dus het gedrag zit er in daar zal weinig aan veranderen als hij geholpen word , kan alleen niet meer klaarkomen dan ...weet niet waar hij gefrustreerder van zal worden Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 07:26

schijnt dat ik een klophengst heb...

tja..enige wat ik eraan merk dat hij dus overal en altijd superalert is..
indutten is er niet bij, je moet altijd opletten wat er gebeurt, anders ziet hij kans om daar een showtje van te gaan maken.

hij dekt wel als hij de kans krijgt. vind dat heerlijk, merries vinden hem allemaal superaardig, maar hij is wel een echte gentleman.

ik zou in jouw geval lekker de hele boel weg laten halen, wie weet helpt het in zijn gedrag...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:20

Uiteraard zal het per geval verschillen, maar topicstartster gaf al aan dat haar paard dus wel gevaarlijk was/is. Dan lijkt me de keus om wel of niet te opereren een stuk makkelijker worden.

En een hengst/klophengst zal inderdaad niet gefrustreerd raken van het feit dat er geen veulen uit een merrie komt, maar wel van het feit dat hij z'n sexuele driften niet kwijt kan. Er zijn n.l. maar weinig mensen die hun merrie beschikbaar zullen stellen om een klophengst even z'n lusten op te laten botvieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:49

Ja maar het paard is nu dus rijtechnisch helemaal niet gevaarlijk meer. Daar heb ik hem kunnen “breken”, kwa gedrag met mij is hij eigenlijk helemaal nooit gevaarlijk geweest, het is een paard dat gek op aandacht is, en hij heeft ooit 1 merrie eens gedekt dat hij in de tijd bij mij was. Dat was zijn beste maatje, verder heeft hij eigenlijk helemaal niks met merrie’s. Hij is meer gek op ruinen, maar bespringt ze niet. Hij valt alleen maar aan als er een paard passeert (in de stal, in de poetsstand, te dicht langs lopen ect..) laat je hem los met het paard zal hij niks doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:03

Tja, jouw paard en jouw centen uiteraard... ik kan niet in je portemonaie kijken. Maar uit je berichten maak ik toch op dat'ie niet altijd een 'lieverdje' is... (dat je tussen haakjes 'echt' plaatst in je eerste bericht geeft al aan dat 'ie nog niet 100% betrouwbaar is en het aanvallen van andere paarden, ookal 'doet'ie niks' als je'm loslaat, zou voor mij onacceptabel zijn... verplaats je eens in de schoenen van de eigenaar van het andere paard...). Ookal gaat het tot nu toe goed, het klinkt naar mijn idee als 'an accident waiting to happen'...

Ik zou zeggen, je hebt hier wat meningen, denk er over na en doe wat je het beste lijkt.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:20

bekijk het van geval tot geval...
een operatie is duur en houdt toch een aantal risico's in, maar daarentegen als het beestje der last van heeft en daarom zo lastig is dan is het de moeite waard

vind jij dat ie handelbaar is (en aanvallen naar andere paarden doen niet alleen klophengsten of hengsten) en je merkt niet echt dat ie der last van heeft dan kun je hem eventueel zo laten
maar t'is en blijft natuurlijk jouw keuze

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:00

Ik heb mijn klophengst toen wel laten opereren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:10

Ik ben verzekerd, dus over het geld zit ik op dit moment niet zo in. Trouwens, vertelde de dierenarts me.. ik heb hem als ruin gekocht, niet als hengst, mocht hij wel hengst zijn, moeten de vorige eigenaars dus in principe voor de kosten opdraaien. Dat krijgt dan dus een heeeeeeeeeeel lang staartje met advocaten en al.

Maar goed, het aanvallen van andere paarden is niet alleen voor hengsten weg gelegd, alle (dominantere) paarden doen dit, dat los ik niet op door hem te alsnog volledig te laten helpen. Ik hoorde ook dat het een behoorlijk grote operatie is, en best een akelige.

Ik wil weten of iemand er ervaringen mee heeft om ervoor te beslissen te laten zoals het is. Ik heb hem nu ruim 5 jaar, en die 5 jaar heb ik nergens last van gehad (buiten zijn extreme dominante karakter om, die ik nu onder controle heb), hij heeft 1 keer een merrie echt gedekt, daar moest de vagina van gehecht worden, maar iets anders raars niet. Maar als ik dingen lees als ontstekingen en al dat engs ben ik toch benieuwd.

Enerzijds denk ik ook.. ik ben nu tevreden zoals hij is, hoe word hij als hij volledig (mocht hij uberhaubt een klophengst zijn) geholpen word? Herken ik mijn paard dan nog wel terug?

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:04

Toen de vorige eigenares van Diego hem kocht ging ze er ook vanuit een ruin gekocht te hebben. Ze is een goede vriendin van me geworden vandaar dat ik het hele varhaal ken.

Ze had hem als ruin gekocht. Op de handelsstal reden ze al niet meer op hem want dit was te gevaarlijk, als ze hem onder het zadel wilde zien moest ze er zelf op. Nou zij erop en was was inderdaad geen doen. Bokken steigeren noem maar op. Toch de gok genomen en hem meegenomen. Er was geen beginnen aan met rijden, of aan de hand. Op stal hebben ze alle stallen rondom Diego moeten ontruimen want hij brak alles af. Hij was ook te mager terwijl ze erin konden stoppen wat ze wilden aankomen deed hij niet doordat hij zich zo druk maakte.

Na veel problemen te hebben gehad met hem hebben ze zijn tostesteron (weet niet hoe je dat schrijft) gemeten. De dierenarts zei dat hij hier van hoofd tot staart mee vol zat. Voor hem was er dus geen andere optie dan opereren. Buiten dat het voor de mensen en dieren om hem heen geen doen was had hij zelf natuurlijk ook geen leven. Nooit naar buiten nooit geen contact met andere paarden hij moest echt in isolement leven.

Hij is toen geopereerd en over de zwaarte van de operatie.... Dat valt volgens mij wel mee. Hij moest eigenlijk twee dagen op de kliniek blijven maar ze hebben hem dezelfde dag nog meegenomen omdat hij daar de boel af begon te breken. Hij is voor spoedig hersteld en we zijn nu anderhalf jaar verder. Het gaat nu heel goed met hem en heb er absoluut geen problemen meer mee. Ik moet er alleen op letten met wie ik hem buiten zet want hij is sociaal gezien absoluut niet opgevoed en weet soms niet hoe hij met soortgenoten om moet gaan. Hij is absoluut vriendelijk geworden tegen andere paarden maar hij is veel te opdringerig om te spelen. Niet alle paarden pikken dit. Onder het zadel en verder heeft hij weer het karakter van een andalusier. Koel in het hoofd maar kan soms wat heet worden. Nou daar kan ik mee leven.

Het nadeel van een operatie is dat ze niet kunnen zien waar de bal zich bevind. Diego is eerst aan de ene kant open gemaakt in zijn lies, daar zat de bal niet, en toen aan de andere kant.

Ik ken jou paard niet maar ik denk dat ik er wel voor zou gaan. Wat bij mij voorop staat is het welzijn van het dier en vooral Diego was gewoon ongelukkig. Ik vind zoiezo dat hengsten/klophengsten altijd geholpen moeten worden als ze niet voor de dekdienst ingezet worden. Kunnen ze een veel socialer leven lijden want paarden zijn dit tenslotte, net als mensen eigenlijk, sociale kudde dieren....

Wens je veel sterkte en als je iets over de operatie ofzo wil weten hoor ik het wel....

(het duurt trouwens iets van een half jaar voordat het extreme hengsten gedrag echt verdwenen is)

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:27

wij hebben drie hengsten die geen dekdienst verrichten maar zolang ze handelbaar zijn en zich gedragen laten we het zo...
bij ons hebben ze wel de kans om in een klein groepje en altijd buiten te staan