hoesten bij aandraven..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

hoesten bij aandraven..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 19:53

Ik was laatst aan het rijden met m'n ruin en toen wou ik aandraven, maar elke keer als ik aan wou draven begon hij te hoesten. Ik heb hem dus maar afgezadeld, toen ik de volgende dag weer wou rijden deed hij dit weer bij het aandraven. Nu doet hij het niet echt meer, maar misschien weet iemand waarom hij dit doet.

_Nann_

Re: hoesten bij aandraven..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:23

is het echt een soort van droge hoest/kuch ?? en blijft hij dit ook doen als je door draaft ? en proest ie daarna of niet ? zijn er andere paarden op stal die ook hoesten ? kijk als je zulke dingen er nou effies bij zet Tong uitsteken dan is het iets makkelijker

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:08

Mijn ruin hoest altijd als we net draven. Het klinkt misschien gek, maar ik wacht er ook gewoon op. Of ik nu buiten rijd of in de manege, hij moet een keer of 5 kuchen.
Ik heb altijd gedacht,ietsvan een droog strootje in zijn keel. Maar omdat nu altijd te hebben als je aandraaft, is ook wel gek. Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:50

Mijn paard hoest ook vaak na het aandraven. Hij loopt een rondje normaal, wil dan even halsstrekken en proesten, en na 1 of 2 keer proesten komt er meestal een kuch(je). Het is geen kuch die uit zijn tenen komt, bij een paard wat eens flink hoest voel je echt onder je dat hij hoest, dat heeft mijn paard niet.
Verder hoest hij eigenlijk nooit, alleen dan.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 11:42

Hij kreund ook altijd na 3 rondjes draven.. daarna begint hij met proesten. Maar ik heb nog nooit eerder gehoord dat hij wat kuchte

@ OrissE_GipsY: Er staan niet meerder paarden bij hem.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:46

Misschien is het een beetje gewoonte geworden, een soort tic zeg maar. Of kucht hij ook de hele tijd tijdens het draven?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:32

hmm... best wel raar, als ie dit nog lang blijft doen , zou ik het toch voor de zekerheid gewoon een keertje laten controleren, je kan maar beter zeker zijn dat het goed zit, voordat je dalijk verder van huis bent.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 17:20

vandaag hoestte hij niet, hij kreunde en proestte wel..
en hij doet het iet constant, alleen de eerste rondjes

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:21

Heb je je paard al wel eens laten testen op hooikoorts? de mijne doet dit namelijk ook, in het begin met draven flink proesten en briezen en af en toe hoesten.

Schud je paard ook met zijn hoofd??

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 17:50

nee.. hij schud niet met zijn hoofd, hij doet alleen zijn neus tot de grond en kucht een paar keer.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:25

je paard gaat hoesten omdat het slijm loslaat omdat hij in beweging is, mijn merrie heeft dat ook afentoe gewoon even gaan stappen en dan weer opnieuw aandraven.
het hoeft niet meteen ernstig tezijn jij hoest ook wel eens. Lachen

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 13:45

mariz schreef:
je paard gaat hoesten omdat het slijm loslaat omdat hij in beweging is, mijn merrie heeft dat ook afentoe gewoon even gaan stappen en dan weer opnieuw aandraven.
het hoeft niet meteen ernstig tezijn jij hoest ook wel eens. Lachen

Kan, maar zou voor de zekerheid even naar de longen laten luisteren!

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 18:19

ik denk niet dat het gezond is als je paard iedere keer als je aandraaft moet hoesten. veel paarden doen dat wel maar het is toch een teken dat er iets niet goed is. probeer hem/haar zo veel mogelijk buiten te zetten en alles zo veel mogelijk stofvrij te houden. misschien dat dat helpt. Bij mijn paard hielpe het erg goed en die hoest nu bijna nooit meer succes ermee!

Maaikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:05

Bij mijn paard het zelfde: na een tijd op een pensionstal gestaan te hebben begon ze ook met hoesten (werd uiteindelijk ernstig...), dit bleek door slechte ventilatie op stal te komen. Na verhuizing naar een beter pension heeft ze het niet meer gehad. Nu loopt ze in een zogenaamde buitenstal en is ze zelfs nooit meer verkouden geweest. Maar gelukkig hoest jou paard nu niet meer, het was dus waarschijnlijk een verkoudheid?

Maaikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:11

Sorrie niet goed gelezen Diana Bloos , maar als ik het goed begrijp hoest je paard dus nog wel... Misschien de ventilatie van de stal?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:14

Ik heb ooit begrepen dat het 'oude' lucht is die in de longen zit en tijdens het werk bij de eerste 'actievere' activiteit (aandraven) naar boven komt. Paard hoest dan 1 of 2 keer, proest een keer en dan is het over. Uiteraard moet je een hoestje niet verwaarlozen: houdt het aan, dan kan het zeker geen kwaad er een DA naar te laten kijken. Maar wij mensen hebben ook wel eens een eenmalig kriebelhoestje en dan hebben we ook nog geen keelontsteking. Knipoog

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 00:12

Wat grappig karin, dat van die oude lucht, nooit geweten, is w.s. prcies wat mijn paardje heeft.
Dus nooit te oud om te leren Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:39

Ik weet het niet zeker hoor, het is net zo'n theorie als over dat slijm dat loskomt. Lachen

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:42

ja inderdaad, en als het aanhoud de DA er naar laten kijken.
Lachen

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:49

Mijn paard heeft dat ook eens gedaan. Het rijden was niet echt leuk zo. Da erbij gehaald, en toen bleek het paard een luchtwegontsteking te hebben. Je kunt dat testen door in de hals (onderkant) in de luchtpijp te knijpen. Als ie dan begint te hoesten, is de luchtpijp geirriteerd. Hij heeft toen een antibioticakuurtje gehad en daarna was het weer over.

Knipoog trea

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:45

Een paard wat hoest is nooit goed eigenlijk, mijn merrie deed het van de winter ook en ze heeft toen een kuurtje gehad. De da zei er toen bij dat als ze een keer of 3 hoeste tijdens het losrijden dat dat helemaal niet zo erg was. Je zkan natuurlijk altijd even de DA laten komen. Stel er is wel wat dan kan dat in een later stadum chronisch worden. Succes!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 20:20

mijne staat bijna altijd buiten dus aan stal ventilatie zal het niet liggen, morgen middag moet hij toch naar de kliniek (enten) en dan zal ik de VA even vragen. Knipoog

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:04

haai,

Mijn haflinger had dat ook. Als ik begon met draven dan hoestte ze altijd 1 a 2 keer, soms zelfs 3 of 4 keer. Heb dierenarts laten komen maar het was precies wat hierboven al verteld is... loskomen van slijm dat wordt opgehoest. Als een paard overdag hoest, zonder beweging is er meer aan de hand. Meer kans heb je als paarden op zand staan of in slecht geventileerde ruimten. Overigens begon mijn paard er ook zomaar mee, van de een op de andere dag. Ook dat was niet erg, begreep ik. Misschien iets gevoelig voor stof.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:11

Orlanda doet het ook, mijn dierenarts zei ook dat het met het loskomen van het slijm te maken heeft. Hij zei dat er niets aan de hand is zolang er maar na de 2 of 3 keer hoesten een bries komt. (en die komt er bij Orlanda ook, een keer of 10)