Beslag bij hoefbevangenheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Beslag bij hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 17:27

Heeft er iemand ervaring met bepaald beslag bij hoefbevangenheid? Mijn hoefsmid wilde er een ijzer onder doen met een rubbertje ertussen, wie heeft hier ervaring mee? En welke alternatieven zijn er?
Alvast bedankt!

Jannepauli

Re: Beslag bij hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:10

De ijzers eraf halen en het paard de kans geven te genezen ( evt met behulp van je DA)...

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:13

Ze geven ze ook wel eens een eggbar ijzer er onder omdat die veel steun geeft.
Het is dus wel belangrijk dat je er inderdaad een smid bij haalt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:26

cremello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:31

De tradionele smid zou er idd eggbar ijzers onder zetten. Het hoefbeen is gekanteld en met het ijzers is het een tijdelijke oplossing. Om echter de oorzaak goed aan te pakken zou je moeten kijken op www.hoefnatuurlijk.nl Goed lezen, als je de anatomie van de hoef goed begrijpt zul je jezelf voor je kop slaan dat dit nooit eerder hebt bedacht of gehoord.

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:46

Hoi!
Onze fokmerrie heeft vorig jaar ook hoefbevangen geweest, en de smid heeft toen een rond ijzer geplaatst (eggbar), maar dat is niet het enige, ik ben geen hoefsmid dus ik weet niet precies hoe of wat, maar ik geloof dat hij aan het ijzer ook flink wat opzet heeft gegeven om de teen te ontlasten. Ook heeft hij een plaatje in het ijzer gelast aan de straal, om deze goed mee in steun te laten komen, want een goede doorbloeding bevordert het genezen van de hoef. De merrie kon amper lopen, en met dat ijzer kon ze gelijk weer uit de voeten!
Ze heeft deze ijzers nu trouwens nog, want zonder gaat het niet!
Groetjes!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 20:45

Traditioneel wordt het paard vaak op hoge hakken gezet, met een andersom-ijzer of ijzer met zooltje. Dit verlicht de pijn wel (tijdelijk!) maar hierdoor krijgt het hoefbeen geen tegendruk meer, en loop je het risico dat het verder doorkantelt en door de zool heenkomt. Tegenwoordig zie je steeds vaker dat er juist GEEN ijzer ondergeslagen, en de hoef ipv hoog op de hielen juist plat gezet, met het hoefbeen mee zeg maar. Dit zou met name op de langere termijn betere resultaten geven. Ik zou zelf voor de laatste methode gaan, ik heb er een paard wat helemaal niet meer kon lopen, weer een eindje mee zien opknappen. Als de zool erg gevoelig is, kun je hem hoefschoenen aandoen als hij op harde bodem moet lopen. Verder kun je hem een paar nachten in hoefzak met zuurkool zetten als het vermoeden bestaat dat er nog een ontsteking in de hoef aanwezig is. Succes met haar!

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 06:58

Hoi!
Het paard op hoge hakken zetten wordt bij mijn weten al lang niet meer toegepast. Een ijzer eronder betekent niet dat het paard verhoogd wordt in de hielen. Waarschijnlijk hangt het van de graad van bevangenheid af wat het beste is, en natuurlijk de vorm van de hoef en de stand van de benen, maar jammer genoeg komt hoefbevangenheid veel voor en heb ik de beste resultaten gezien met wat ik hierboven heb beschreven. Als een paard goed beslagen wordt volgt het beslag altijd de stand van het hoefbeen. Als jij zeer hebt aan je voeten wil je ook geholpen worden.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:33

mijn pony had toen via www.hoofcare.nl de hoofcare break over ijzers geloof ik, heeft ook een tijdje met een leren zooltje ertussen gelopen, maar die andere ijzers hielpen veel beter!

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:41

Hoi
Ons paard is nu zo'n 2 jaar chronisch hoefbevangen. Blottsvoets lopen gaat absoluut niet. Is veel te pijnlijk. Ook het paard van onze da die bevangen is kan niet zonder ijzers. We zijn begonnen met het ronde ijzer met een rubberen plaat en kit ertussen. Dat werkte wel wat maar optimaal was het niet. Daarna hebben we een normaal ijzer met een balk over de straalpunt en daaronder kit geprobeerd (om tegendruk te geven tegen een eventuele hoefbeenkanteling) . Ook dit hielp matig. Nu hebben we een ijzer wat perfect helpt en simpel is. Ze heeft een achterijzer onder de voorvoeten. Wj wonen in Duitsland en daar denken de hoefsmeden heel anders dan in Nederland en zijn op het gebied van hoefbevangenheid ook veel verder. In Nederland word dit vaak afgeraden maar het helpt echt. De normale voorijzers hebben de lip voor op de hoef, deze geeft een pijnlijke druk op de gevoelige hoefwand van het bevangen paard. Verder word de hoefwand voor dun geraspt zodat eventueel ontstekingsvocht onder de hoornwand makkelijker weg kan. Nu ze dit ijzer heeft loopt ze weeer normaal en haarbewegingen zijn nauwelijks minder als voor de hoefbavngenheid.