Help hoefprobleem! Rotstraal of?...(foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Help hoefprobleem! Rotstraal of?...(foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 08:51

Mijn paard heeft al heel lang last van mok aan haar linkerachterbeen. Bij de vorige eigenaren bloedvergiftiging gehad en ze heeft daar een dik been aan over gehouden. Maar nu was ik gisteren de mok aan het behandelen (met sodabadje) en ik zag ineens dat de straal helemaal naar achteren en beneden was gegroeid. Er zit zeg maar een gat tussen de hoefballen in! Ik kon er met mijn vinger in om de modderprut eruit te halen en het stonk verschrikkelijk! Naar dode hoef, heel smerig. Ik denkt zelf aan rotstraal, maar het zit in principe niet naast de straal en die ziet er ook nog gezond uit. Het zit achter de straal tussen de hoefballen in. Hier even een plaatje ter verduidelijking:
Afbeelding

Dat driehoekje wat je in de straal ziet is zeg maar naar boven ín de hoef gegroeid, waardoor daar een holle ruimte zit.

De veearts komt vanmiddag nog langs en ik zal vanmiddag even een echte foto maken van de hoef. Ik schrik me dood, nu dit weer!

ellepel

Re: Help hoefprobleem! Rotstraal of?...(foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:12

kan rotstraal zijn, dat zit wel vaak op die plek.

ik haal met een schaar dan altijd voorzichtig alle losse stukjes weg, maak de hoef goed schoon en droog en smeer het dan met wat teer in.
staat ze in een natte wei of natte stal?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 09:25

nou, het probleem is dat ik niks weg kan halen omdat het tussen de hoefballen zit. Daarom ben ik ook zo ongerust. Het is een kloof die afgesloten wordt door de hoefballen aan de boven kant.

Hoeven worden goed verzorgd en nagekeken, daar ligt dit niet aan. De wei is nat ja, de afgelopen dagen. Maar omdat ze mok heeft droog ik steeds. Maar dan zou ze het ook aan meer voeten moeten hebben. Het is er maar 1.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:35

ik zou zeggen een hoefzweer die open is gegaan.
dat hij open is is fijn, dan kan het vuil eruit.
ik heb een tijdje geleden gehoord dat het beter is de hoeven met een oplossing van bleekwater in te spuiten dan er teer op te smeren, teer sluit de bacteriën namelijk op, bleek dood ze.
zou er een hoefsmit bij halen, en geen dierenarts trouwens.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 09:36

gat uitspuiten met betadine trouwens.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 09:59

teer en bleek lijken me allebei niet zo goed voor de gezondheid eigenlijk. Betadine gebruik ik.

Hoefsmid is erbij geweest tijdje geleden, heeft niks gezien. Da was sneller, mocht zij zeggen dat er een hoefsmid nodig is dan kan dat alsnog. Ik ga er nu naar toe...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:31

Ook al droog je voortdurend, voor de mok zou zei eigenlijk binnen moeten blijven. Helemaal met deze open plek. Kan rotstraal zijn, of zelfs straalkanker. Ik zou geen riscico lopen, meteen smid erbij halen!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 15:37

voor de mok moet ze juist VEEL bewegen, binnen blijven leidt tot een nog dikker been. Het is geen open plek. En de mok wordt niet nat.

De dierenarts is geweest. Ze denkt dat de mok door schurftmijt komt en gaat de korstjes onderzoekn. De holle ruimte komt omdat de hoef zoveel te verduren heeft gehad door de 'mok' en kun je verder niets aan doen behalve schoon houden.
Verder heb ik een aantal middeltjes die ik nog kan proberen tegen de mok. Ik ben tegenwoordig een expert in het behandelen van mok, heb alles al geprobeerd!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 15:55

ik moet verder nog een soort pamperverband aanleggen voor de mok. Laurierzalf had ik nog niet geprobeerd dus dat staat als eerste op mijn lijstje. Verder zet ik haar hele been in een bad met betadine of soda.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:26

Mijn pony heeft dit ook gehad, inclusief gat tussen de hoefballen, ik heb het een paar dagen achter elkaar goed schoongemaakt en er betadine in gedaan, daar boven een propje watten zodat er niet te veel vuil meer bij kon. Voor de mok heeft ze homepatische pilletjes gehad (als je wilt kan ik thuis nakijken hoe het heet?) en had ik haar been kaal geschoren, zodat ik het goed in de gaten kon houden, sinds twee jaar is ze er helemaal vanaf, gelukkig! Succes met je paardje!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:45

Heeft ze natte of droge mok?

Mijn paardje heeft een tijdje mok gehad, standaard mokzalfjes hielpen voor geen meter, maar 2x een paar druppels 'koeien-droogzetters' erop, dik vaseline eroverheen en de mok was in een week weg! Het zal vast niet zo vriendelijk spul zijn, maar liever 1x goed behandeld dan wekenlang andere zooi smeren.

Als de middelste straalgroeve (zo heet dat driehoekje wat je op het plaatje bedoeld) helemaal een diep gat geworden is, dan kan dat idd wel door rotstraal komen. Veel beweging helpt ook tegen rotstraal en juist NIET in een stal zetten, want daar is de ondergrond veel viezer dan in de wei. Succes ermee!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 20:45

Ze heeft in principe natte mok, volgens de veearts kwam het door schurftmijt. Het wordt steeds erger deze keer. Ben vandaag begonnen met echinea force zalf, kijken of dat wat doet. Volgens haar was het geen rotstraal. Nee, juist niet in een stal zetten, wil ik ook absoluut niet, is nog erger voor alle problemen die ze al heeft! Ze beweegt nu 24 uur per dag.
Dan ga ik eens wat meer info over droogzetters winnen. Waar krijg je dat, veearts?