Koliek? hartstilstand? wat is het? :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hinata

Koliek? hartstilstand? wat is het? :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 18:59

vanochtend was mijn verzorgshet helemaal nat, maar ze had niet gezwommen, ze ging daarna rillen, en ze ging de hele tijd rollen en toen heeft de eigenaar haar in stal gezet. Ik weet nou niet wat ze heeft, ik denk aan koliek, maar zou daar geen reden voor weten. ze staat nu dus in stal, en overdag mag ze in een bijna kaal weilandje, ze mag ook geen vet meer eten, want ze is heel dik en het zou dus ook een hartstilstand kunnen hebben gehad. Verward

ellepel

Re: Koliek? hartstilstand? wat is het? :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:36

het eerste wat jij beschrijft lijkt wel heel erg op koliek...
een hartstilstand weet ik eigenlijk niet hoe je dat kunt zien...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:39

Eh.. niet banketstaaf bedoeld hoor, maar als een paard een hartstilstand krijgt, beweegt-ie niet meer...Boos!
Het lijkt idd een ernstige koliek en dan kun je maar beter ZSM de DA bellen!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:42

ik denk ook aan koliek...rollen, extreem zweten, rillen....

Kan ook komen juist omdat ze op een kaal landje staat en teveel zand binnenkrijgt met het uitgrazen van de laatste graswortels.

Wel voorzichtig zijn met op dieet zetten.
Als je een te dik paard zomaar op een rigoreus dieet zet, kan er bloedvervetting optreden, leverproblemen en allerhande meer.
Dan kan het lichaam de afbraak van de vetcellen niet aan en komt het in de bloedbaan met een heleboel nare gevolgen.

Ik zou er de da naar laten kijken, zo snel mogelijk.

Succes en hoop dat ze gauw weer opknapt.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:12

Een hartstilstand lijkt me niet. Dat betekent dat het hart niet meer klopt en dus dat het paard dood is.

Wat jij beschrijft klinkt meer als een koliek en een reden dus om direct de veearts te bellen. Koliek ka door verschillende oorzaken ontstaan: Zand eten, koud water drinken, verstopping in de maag of darmen, iets verkeerds of giftigs hebben gegeten.
Daar heb je niet altijd zicht op. In een geval dat zo heftig is als jij beschrijft, begrijp ik niet waarom er geen veearts is gebeld!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:16

k denk ook aan koliek en ik vind dat een zeer goede reden om de DA te bellen.. Dus als ze nog steeds zo is zou ik tegen de eigenaar zeggen dat ie absolut een DA moet bellen..

En koliek kan overal vandaan komen, van koud water, van luchtzuigen noem maar op

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:44

Het beste kun je dan met m gaan stappen want hij mag dan echt niet gaan liggen als ie koliek heeft en dan dierenarts bellen die geeft m een spuit dat zijn darmen enzo weer tot rust komen en vaak is het dan over

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:10

ehhh...liggen mag wel hoor, rollen liever niet, met rollen kan het gebeuren dat een dier zich verwond. vandaar dus.

als een dier liever ligt, dan mag dat in principe wel, nadeel is alleen vaak dat ze erna gaan rollen, daarmee uitkijken dus.

stappen is bedoeld om de darmen weer op gang te brengen, dus dat is wel goed, niet je dier dwingen, als hij liever stilstaat dan mag dat ook.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:54

ellepel schreef:
ehhh...liggen mag wel hoor, rollen liever niet, met rollen kan het gebeuren dat een dier zich verwond. vandaar dus.

als een dier liever ligt, dan mag dat in principe wel, nadeel is alleen vaak dat ze erna gaan rollen, daarmee uitkijken dus.

stappen is bedoeld om de darmen weer op gang te brengen, dus dat is wel goed, niet je dier dwingen, als hij liever stilstaat dan mag dat ook.

Idd.. helemaal mee eens.. Je moet alleen als je aan het stappen bent en je paard wilt gaan staan om te gaan rollen, dit proberen te voorkomen.. En als het beessie wil gaan liggen, mag hij echt wel liggen.. dan kan hij ook een beetje bijkomen.. Ja

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 13:51

gister middag ging het weer goed, ze was gewoon normaal weer, ze zag er weer goed uit, ging niet rollen enzo, en vnadaag weer normaal niet rollen of zweten of iets anders. Mischien heeft ze dan tog in de sloot gezwommen en door te rollen het kroos van haar vacht gekregen :S nouja ik blijf nu iig goed op haar letten, als er weer iets is word de DA onmiddelijk gebeld

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:21

Koliek kan wel hoor!
Gaskoliek, zandkoliek enz. dat is helemaal niet zo gek als ze dat in een bijna kaal landje krijgt

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:19

liekieJ schreef:
gister middag ging het weer goed, ze was gewoon normaal weer, ze zag er weer goed uit, ging niet rollen enzo, en vnadaag weer normaal niet rollen of zweten of iets anders. Mischien heeft ze dan tog in de sloot gezwommen en door te rollen het kroos van haar vacht gekregen :S nouja ik blijf nu iig goed op haar letten, als er weer iets is word de DA onmiddelijk gebeld

Ik snap je niet helemaal hoor.. Eerst open je hier een topic en zeg je dat ze niet gezwommen heeft en nu heeft ze misschien wel weer gezwommen.. een beetje vaag vind ik dit.. Verward

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 14:13

het was s'nachts gebeurt, s'ochtends was ze helemaal nat en ging ze telkens rollen, de eigenaar zei ze heeft niet gezwommen want er zit geen KROOS in haar manen of vacht, maar gister bedacht ik me, mischien heeft ze wel liggen rollen omdat ze heeft gezwommen, en is door het rollen het kroos uit haar manen gegaan... en oja, ze stond op een goed weiland, maar na die ochtens is ze op een kaal weiland gezet omdat de eigenaar dacht aan een hartaanval omdat ze zo dik is, dus daarom heeft hij haar op een kaal weiland gezet.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:48

heeft het niet geregent ? Clown
tja alles kan.

een hartaanval en stilstand zijn 2 verschillenden dingen.
maar als het niet heeft geregent en niet in de sloot heeft gelegen, dan moet je inderdaad denken aan koliek

Succes