heeft er iemand een paard die geopereerd is aan OCD?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikki123

heeft er iemand een paard die geopereerd is aan OCD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 14:10

ik wil graag meer kijken of er nog meer mensen zijn met een paard die geopereerd is geweest aan OCD, hoe het hersteld is wat je nu met het paard doet, enz enz

LilPetat

Re: heeft er iemand een paard die geopereerd is aan OCD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:36

Ik ken wel iemand die zijn paard eraan heeft laten opereren, is nog niet zo lang geleden en rijdt er nu weer op. Moest geloof ik in het begin iedere dag 10 minuutjes aan de hand stappen en het paard mocht niet los lopen omdat de wond dan weer open zou gaan. Later onder de man stappen, en zo verder opbouwen.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 15:39

Mijn paard is geopereerd aan OCD in de knie. Hij is er zelfs 2 keer aan geopereerd omdat de dierenarts de eerste keer niet helemaal tevreden was met het resultaat :S dus toen is ie naar een aantal weken weer geopereerd. Nu is dat al ruim een half jaar geleden en ik ben weer gewoon met m aan het rijden ( hij heeft eerst 8 weken rust gehad en toen zijn we het weer gaan op bouwen) En hij loopt weer perfect dus operatie geslaagd!

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:30

Mijn paard zou ook ocd hebben. Heb foto's laten maken ene jaar geleden en had idd ocd. Ik heb toen een aangepast trainingsschema gekregen, dus geen voltes rijden, veel overgangen maken en de weg op lange afstanden stappen/draven. om zo de spieren en pezen sterker te maken, daar wara het ocd zit.

Na een tijdje zag je geen onregelmatigheden meer. mijn paard heeft er ook geen last meer van.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 18:04

Ken wel een paar paarden met ocd en ook die eraan geopereerd zijn. Het ligt eraan waar het zit, bij de kogel is het meestal heel eenvoudig weg te halen, bij de knie wordt dit lastiger (maar kan vaak ook goed). Na wat stalrust en stappen kan je vaak al redelijk snel weer aan het werk.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:56

Mijn paard is vandaag weer op de operatietafel gelegd voor OCD.
Aantal weken geleden zou hij daar ook aan geopereerd worden, maar tijdens de operatie kwamen ze erachter dat het vast zat in het gewrichtskapsel.
Ook vandaag hebben ze het niet weg kunnen halen. Met een gewone operatie zijn ze bang dat ze pezen raken.
Daar kwam bij dat het aan het veranderen is, dit in vergelijking met vorige foto's
Ik heb nu het advies gekregen om een half jaar te wachten en dan weer foto's te maken.
Het veranderen was trouwens in positieve vorm.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:55

Mijn paard is in 1998 geopereerd aan OCD in de rechterkogel, ze had er ook al zware artrose door opgelopen, maar ik rij nu al een paar jaar endurance en dat gaat prima!!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:48

Mijn vorige paard is op 4 jarige leeftijd geopereerd aan OCD in de sprong.
Het been is altijd dik gebleven, maar hij loopt nu 1.30 parcoursen in Denemarken. Paard is nu 8 jaar. En nooit een pas kreupel geweest.
Is na de operatie klinisch en ront. goedgekeurd met bemerking : operatie aan OCD ondergaan, geen bezwaar.

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:55

Je moet noble-girl effe een PB sturen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 06:38

Ach jee, heb er velen gezien. No problem... opereren, weekje stalrust, weekje stappen (mag erop) en dan weer opbouwen. Voor je het weet ben je weer aan het rijden.

Als ze het als veulen al hebben zie je het en krijgen ze op de sprong bulten (net als bij spat zeg maar even) die nog wel eens willen blijven zitten na de operatie omdat dat vocht dan verhard is... (en men te laat gaat opereren)...

Ik zie er geen grote problemen in. 9 van de 10 keer praten we eigenlijk over "schoonheidsfoutje op de foto"... even eruit halen en klaar...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:53

Ik heb ook een paard gereden, is geopereerd en moest 6 weken stappen en daarna weer opbouwen.

Hij is nu verkocht en alles gaat goed, ze springen wissels ect.

sammy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:30

Wat ik mij nou afvraag wat kost nou ongeveer zo'n operatie?

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:43

Ik heb gehoord rond de 600 euro. Maar weet het niet helemaal zeker

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:07

€600,- is denk wel goedkoop. Waarom bel je even niet met aantal klinieken?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:35

Het WAS 1250 gulden dus 600 euro lijkt me oke.... (wel afhankelijk van de dierenkliniek)

nikki123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 17:35

heel erg bedankt voor jullie reacties.
Mijn friese merrie is op 2 jarige leeftijd geopereerd aan ocd in haar spronggewricht, gaat heel goed met haar, alleen heeft ze nu moeite met het aanspringen in de linker galop.
Aan haar linkerachterbeen is ze ook geopereerd, kan het dus zijn dat dat been gewoon nog sterk moet worden.
ze springt nu altijd overkruisd aan.
de operatie heeft mij ook rond de 600 euro gekost, en ik heb het laten doen in woudenberg 'de vallei''
en daarna heb ik haar nog een paar weken laten revalideren op de kliniek, zij hielden daar alles goed in de gaten, en konden meerdere keren per dag met haar stappen, en dan steeds opbouwen.
op de foto's is alles goed genezen er is niks meer te zien, alleen haar sprongewricht is altijd nog een beetje gevuld(er zit nog wel vocht)
Maar toen ik ter controle nog een keer foto's heb laten maken was alles goed

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:13

Het aanspringen in galop zal geen verband leggen als ze op 2 jarige leeftijd is geopereerd.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:18

hoi hoi

in 1 woord KLOTE sorry voor taal gebruik
mijn paard had ook OCD aan beide spronggewichten en is vorig jaar 2 ker geopereerd daar aan in kesteren.

nu 1 jaar verder en 3000 euro armer gaat het echt super ondanks dat hij dr 8 jaar mee heeft rond gelopen.
Het einig wat ons nu herrinert aan die nare tijd want hij heeft bijna 3 maanden box rust en stappen nodig gehad als revalidatie omdat bij hem echt aan beide benen 6 stukje waren geconstateerd en daar al 8 jaar zaten dat zijn wat witte haren en een 2 dikke gewichten maar mij een zorg maar paard loopt echt als een nieuwe echt super gewoon.
En ja ik heb hem toch allen een beetje voor recreatie en dat gaat super.

hier bij een foto van mijn kanjer om te laten zien hoe hij nu loopt na 2 operatie veel geld gedult en zzzzzzzEEEEEEErrrrr veel LIEFDE.
Afbeelding

groetjes mirella en never give up

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:55

jullie mogen er allemaal wel weer snel pp. Het ligt dan ook wel eraan Waar de OCD eruit is gehaald, maar meestal ben je toch wel minstens 3 maanden zoet..
Over het algemeen worden goede resultaten geboekt, bij OCD operaties.
Utah heeft ook een OCD. maar hij zit op een plaats dat ze er geen last van heeft, en naar verwacht wordt ook niet gaat krijgen. Ik laat haar niet opereren omdat ik het risico van de operatie te groot vind in vergelijking met het OCDtje dat er zit, en dat toch niets betekent. Áls ze ooit voro iets anders op tafel moet laat ik het er meteen uithalen, maar ik hoop dat ie er blijft zitten, totdat ze sterft.. (en dat dat nog wel een jaar of wa gaat duren Tong uitsteken)
Gemiddelde operatie, met 2 opname dagen en 1 operatie dag zit je rond de 700 euro, volgens mij..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:29

never.... waarom heb je ze eruit laten halen? En die van jou zal OCD traumatisch hebben gekregen denk ik dan...

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:13

hoi hoi

bij never was het aan geboren zeide de dierenartsen.
Hij heeft er nooit last van gehad hij heeft en koersen mee gelopen en alles maar vorig jaar ben ik met hem gaan rijden en begon hij elke keer met zijn benen overelkaar te wrijven.
Hij was niet kreupel en reageerde niet op pijn maar wel heel heftig op de buigproef.
We hebben toen foto's gemaakt en bleek dat er eigelijk al niets meer aan te doen was hij had daardoor al lichte artrose gekregen maar het gekke is hij is NOOIT kreupel geweest.
De dierenartsen gaven me 35% kans dat het goed kwam nou je zou zeggen das niet veel maar ja ik HOU SUPER VEEL van mijn paardje dus heb ik toch geprobeert hem te laten opereren en je raad het we rijden nu vrolijk rond geen wedstrijden maar gewoon lekkere buiten ritten.
Zijn benen zijn wel enorm dik de dieren arts zei dat dik extra kraakbeen was wat zich om de OCD"S had gevormd maar dit geen kwaad kan.

En zo ben ik tot besluit gekomen mijn paardje te laten opereren.

hij zou eigenlijk maar 1 keer geopereerd hoeven te worden maar door een fout van de kliniek (vergeten foto's te maken) bleek na de operatie dat er nog een stukje bot zat en hij dus naar huis moest en 4 weken later nog een keer geopereerd moest worden dat heeft mij in totaal meer dan 3000 euro gekost wat eigenlijk de prijs van 1500 was afgesproken!!

groetejs mirella

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:14

Nou, tussen alle succes verhalen dan een doem verhaal.
Mijn vorige paardje had OCD aan beide voorbenen, grote gaten in het gewricht met daartussen grote losse stukken (het waren overigens zijn knieen)
Nu weet ik dat voorbenen vaak problematischer zijn dan achterbenen maar meld het hier toch even.

Paard is eerst behandeld met de zogenaamde gouden spuit, hielp helemaal niets.
Daarna via een kijkoperatie de losse stukjes eruit laten halen en het leek even beter te gaan, 6 weken aan de hand stappen, 3n toen mocht ik 3 weken onder de man stappen.......ik had nog nooit een paard horen piepen van de pijn maar het moment dat ik er voor het eerst weer op stapte kromp mijn paard ineen en begon te piepen en daarna te gillen, ik ben nog nooit zo snel van een paard af gesprongen.

In totaal ben ik er 9 maanden mee bezig geweest, heeft ontzettend veel geld gekost maar dat kon mij niets schelen, alles heb ik geprobeert maar na 9 maanden was het echt einde verhaal voor hem, hij wilde het land niet eens meer op en lag alleen nog maar in zijn stal, dat was voor mij het sein om de stekker eruit te trekken. Dit is overigens al meer dan 15 jaar geleden hoor, wellicht zou nu alles anders zijn en zijn ze een stuk verder met de behandeling van ocd gekomen.

Een van de paarden die ik nu heb zou volgens V. Schie ook O.C.D. hebben, toen ik het hoorde storte mijn wereld in want ook dit was aan de voorbenen. Ik ben met hem naar Utrecht gegaan voor een second opinion en daar konden ze niets vinden, ja, lichte artrose, dat is inmiddels al weer 6 jaar geleden en dat paard staat hier nog ontzettend vrolijk te zijn.

Ik denk dus niet zo licht over OCD als jullie dat doen, maar ja, als je er al eens een paard door verloren bent is dat ook wel een beetje logisch.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:20

OCD in de voorknieen, daar had ik nog niet van gehoord........

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 08:06

Mijn paard, zoals ik al eerder vermeld heb, is afgelopen week weer geopereerd. Ze hebben het niet kunnen verwijderen. Het zit bij hem op een plek die haast nooit voor komt. Dat heb ik weer.
Over 3 maanden moet hij weer heen. Dan gaan ze het doorlichten en het verwijderen.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 12:57

ik hoop echt dat het goed komt maar blijf a.u.b positief denken dat heb ik ook gedaan en bij mijn paard is nu alles oke dus

super veel sterkte en laat effe weten hoe het gegaan is ik leef met je mee

groetjes mirella