Dillemma: Wel/Niet lang naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Dillemma: Wel/Niet lang naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 09:28

Mijn paard staat nu al een week hele dagen buiten. Zonder bescherming, want dat is niet te doen een hele dag.
Gisteren haalde ik haar uit de wei en ze had zich 'weer' aangetikt.... Boos! Gelukkig had ze er geen last, maar maandje geleden stond ze ook hele dagen buiten en toen tikte ze zich een schiefel waar ze 2 weken kreupel op liep.... Boos!
Ik ben nu zo bang dat ze weer die schiefel of een nieuwe schiefel tikt... Maar met bescherming hele dagen is ook geen optie....
Maar aan de andere kant is het wel gewoon goed voor het bewegen...

Mijn instructeur vertelde me dat hij het zo en zo niet eens wat met de hele dag naar buiten. Ze gaan zich vervelen en dan gaan ze lopen rotzooien en zichzelf dus (zoals Savan) aantikken ect.

Ik zat te denken en toen ik gisteren aan kwam rijden stond ze ook niet te grazen, maar ze vond de boer van 50m (zat zelfs niet in tractor ofzo) verder toch wel erg eng, helemaal zijn fiets op 20meter afstand.
Toen ik haar binnenhaalde kwam ze ook zo lekker op me afdraven en hele tijd slingeren, want ja die boer... Koe
Ik kan me voorstellen dat ze zich op deze manier snel aantikt...

Wat nu?
Gewoon het risico nemen en haar hele dagen buiten zetten? Of maar 2-3uurtjes? Verward

Heb haar nu net buiten gezet om half 10 en ga haar maar om half 1 weer binnenhalen en ze staat met bandages van voor om.

Groetjes Tamara en Savannah

siko

Re: Dillemma: Wel/Niet lang naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:40

Ik zou de weidegang inderdaad beperken. Als je de mogelijkheid hebt gewoon 2 of 3 maal daags haar erin zetten en even laten grazen en dan weer op stal. Of gewoon afwisselend. 4 uur in de wei en dan later op de dag nog een uurtje in de paddock of in de bak. Zo komt ze wel buiten met dit weer maar beperk je de kans op blessures in de wei.

Succes

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:43

Ik snap heel goed dat je je paard wil beschermen maar vind het niet eerlijk tegenover je paard om hem dan maar op te sluiten. Hij kan bij het de wei inrennen zijn eigen al blesseren.
Of tijdens het door de wei lopen in een kuil stappen en dan een peesblessure oplopen. In de stal kan hij ook vanalles krijgen. Hij kan zijn hoofd stoten. Vastliggen met rollen en dan zijn wervels beschadigen.

Beweging is zo wie zo het beste voor paarden (het zijn loopdieren) en ook het leukste voor je paard. Wat ook weer goed is voor zijn geestelijk welzijn. Nogmaals ik kan me heel goed voorstellen dat je bang bent voor zijn gezondheid. Ik heb zelf 3 paarden en zou ze ook het liefst inpakken in matrassen zodat ze "veilig" zijn. Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:49

Je moet een paard behandelen zoals die behandelt wil worden. Dat paard voelt zich niet vertrouwd op de wei en gaat zichzelf bezeren. Moet het dan van een onschuldige aantikker tot een peesblessure komen? Mijn paard staat om op te bouwen nu ook maar 2uur op de wei. Hij wordt er echt niet minder om. Van de zomer gaat die alleen 's nachts naar buiten... en nee, die van mij is gelukkig zelf oplettend maar met een rengalopje wordt er ook wel eens abrupt gestopt, wat weer een dikke kogel opleverd... er zijn altijd oorzaken, maar ik zou hem iig niet met bandages op de wei zetten, maar strijklappen achter moet kunnen. (niet te strak)

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:55

Jeetje wat vervelend, ik ben van mening dat een paard lekker buiten moet kunnen lopen met soortgenoten op de wei, vervelen doen ze zich dan helemaal niet, lekker ravotten en spelen met vriendjes maakt ze sterker, lekker grazen. Mijn paarden lopen dag en nacht op de wei, het hele jaar door, en hebben nog nooit een blessure gehad, nooit ziek of wat dan ook. Wel moet je dit opbouwen als ze het niet gewend zijn. Zoek een aantal leuke maatjes voor je paard en laat ze lekker paard zijn met zijn allen als de moglijkheid daarvoor bestaat. paarden zijn bewegingsdieren, en zijn wat dat betreft in de evolutie helemaal niet veranderd, deze dieren lopen de hele dag op zoek naar voedsel, de doorbloeding van de hoeven, spieren en pezen in de benen van het paard wordt hier alleen maar beter,sterker van. De benen van het paard zijn naar verhouding al niet zo goed doorbloed, zeker als een dier veel binnen staat. Ongelukken kunnen natuurlijk altijd gebeuren ook op de wei, maar zeker ook in de stal. En als een paard veel buiten komt is die boer na een tijdje niet meer eng, en wennen ze aan de dagelijkse dingen om zich heen. Een paard wat veel binnenstaat kan zich ook niet zomaar ineens veilig voelen in de wei, dit moet je echt opbouwen, en dan natuurlijk met een soortgenoot, want het is en blijft een kuddedier. Heb paarden zien opbloeien die hun hele leven op stal hebben gestaan, zelfs een paardje van 13 jaar, nooit buiten op de wei gestaan, in het begin was alles eng en had hij continu blessures, nu nooit meer,op een fixe beet van een rivaal na... en speelt hij zelfs met weidegenoten, het liefst staat hij te tutten met zijn favoriete merrie, en wil helemaal niet graag meer naar binnen, terwijl hij in het begin als eerste bij het hek stond. overal van schrok, want zelfs buitenritten werden er nooit gemaakt met hem, de stakker...nu nog niet trouwens...Bij beenbescherming moet je uitkijken dat de temperatuur eronder niet te hoog oploopt want dit is erg slecht voor de pezen, en ze kunnen door het zweten eronder behoorlijke drukkingen krijgen. En het mooiste is als je je paard zonder ijzers de wei op gooit, dan is het aantikken ook niet zo dramatisch , en het gebeurt minder snel, het is minder glad etcetc. Succes in ieder geval met je paardje, ik bedoel dit niet als kritiek hoor, want ik geloof zeker dat iedereen het beste voor heeft met zijn of haar paard, alleen is het zo belangrijk voor het paard om heerlijk paard te kunnen zijn... Ja

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 11:01

@ Cookies, mijn paardje vind het absoluut niet erg om op stal te staan... Lijkt netalsof ik dat vind, maar ik merk het soms aan haar gedrag. Ze wil dan gewoon lekker weer terug naar haar vertrouwde hok. Haar stal is zeer ruim (bijna 4x4) en vastliggen is nogal lastig aangezien de stallen erg lux zijn gebouwd. Verder komt ze normaal nooit naar mij toe en wil ze liever nog even buiten staan, gisteren had ze het helemaal gehad en wilde naar stal.
In de paddock staat ze soms ook te drammen bij het hek (heen en weer lopen). Ze is gewoon extreem rustig en heeft in haar verleden ook weinig buiten gestaan, dus heeft die behoefte nooit op kunnen bouwen (helaas).

@Hermesdeux: Ze staat met korte tijden buiten altijd met peesjes om, maar deze keer (zonder peesjes) had ze zich aangetikt, ik deed de beschermers om voor het rijden en zag dat het aangetikte stukje zelfs boven de peesbeschermer uit kwam, dus vandaar dat ik nu bandages om heb gedaan.

Savan heeft ook nogal wat kleine blessures gehad, waardoor ze elke keer weer 'even' stilstond, waardoor ze weer vanalles kreeg (koliek ect). Dus nu weer een keer stilstaan wordt gewoon weer een ramp. Ik ga haar zometeen binnenhalen en morgen ben ik vrij, even kijken maar.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 11:05

@ octavodia: Ik wil haar idd lang op de wei hebben. Op dit moment zijn er dus geen maatjes. Haar oude maatje staat nu met een net gecasteerde 2 jarige die nog erg hengstengedrag heeft... Dat wordt vechten als ze tussen die 2 ruinen komt, of hele tijd gedekt worden. Ook niet echt rustig.
De rest van de paarden moeten van hun eigenaren weer alleen om wat voor redenen dan ook...

Ik denk dat het voorlopig op 3-4uurtjes houd en dan maar even kijk of dat beter gaat... Pffff paarden! Soms!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:21

ik haalde de mijne 2 weken geleden ook uit de wei met een joekel van een schieffel aan de binnenkant van haar voorbeen.

we kunnen helaas nu geen foto`s maken omdat ze 10mnd drachtig is.
daarom blijven we 2 x p/d koelen de komende weken en kijken dan wat er loos is.

maar ze blijft wel op de wei,ik zou het haar niet aan kunnen doen om haar binnen te laten.
ze moet af en toe als de zon te sterk is overdag naar binnen en dat vindt ze niet echt prettig.
maar ze is een appaloosa zonder pigment rond de ogen en mond.

Afbeelding

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:29

Savan vind het gelukkig niet zo heel erg om binnen te staan. Ik heb haar liever wat langer binnen dan dat ze dadelijk zichzelf weer aantikt en ze helemaal weer tijd niet los mag....

Ze gaan nu voorlopig 2-3 uur naar buiten met bescherming.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:35

Een paard hoort zo veel mogelijk buiten te zijn, met een beetje creativiteit van jouw kant moet het kunnen. Opsluiting op stal is de allerlaatste optie.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:53

Lastig, maar kan me zo voorstellen dat ze het in haar eentje sneller zat is en de hele dag niet leuk vind. Sommige paarden willen na een uur of 4 gewoon weer graag naar stal en dan zou ik ze niet dwingen om buiten te blijven. Als je straks weer een maatje voor haar hebt, heeft ze haar sociale contacten en wil ze vast wel lang buiten blijven. Als jouw paard makkelijk is, zou ik het aan die anderen mensen toch nog eens vragen - misschien is er wel eentje waar je alsnog samen mee kan? Dan is het probleem opgelost....

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 14:05

opala: welke creativiteit? Peesbeschermers die geen kwaad kunnen?

Kyona: Het zijn nogal tsja zeikerds bij ons op stal. 2 zijn herstellend (al 6 maanden) van blessure en de rest zou mn merrie opeten (te dominant en dus wei uitmeppen...). Ook zijn er setjes die elkaar teveel beschermen, en dat wordt ze ook de klos....

Ze staat nu vanaf half 3 buiten (met maar peesjes van voor) en ga er om uur of 5 binnenhalen. Ik heb daarvoor gereden en is ze er ook al 2,5uur uit geweest.
Gisterenavond heeft ze ook nog 1,5uur in paddock gestaan na ochtendje wei.
Vanochtend waren de benen lekker koud en dun, dus echt last heeft ze er niet van.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:22

Mijn reactie komt voort uit het feit dat ik mij geen voorstelling van kan maken dat een paard zichzelf aantikt. Misschien is er wel wat medisch aan de hand.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:07

dat zat ik me ook net af te vragen, wat is de reden dat een paard zichzelf aantikt?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 17:14

nou, mischien met ruzie zoeken in de wei?

opeens weg moeten springen?

gewoon jolig?

ik noem maar even wat,de mijne heeft geen afwijkende beenstand maar toch mooi haar binnenkant van haar voorbeen voorzien van een schieffel
en niet zo`n kleintje ook!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 18:02

Die van mij is ook super, maar idd 6jaar en doet gewoon jolig. Helemaal als ze het zat is, dan gaat ze heen en weer rennen en dat soort dingen.

Het paard is echt wel oké, want ik heb de laatste 2jr (ook met expaard) alleen maar DA's gezien. Ik zit ook bij van nassau met mn smid, dus zou raar zijn als ze verkeerd op de benen staat (van www.hoofcare.com).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:16

Mijn paard loopt 4 tot 8 uur per dag buiten, afhankelijk van de hoeveelheid gras. Wel altijd met bescherming, aan voor en achterbenen. Want zoals je zelf gemerkt hebt, een kleine blessure heb je zo.

Mijn paard loopt niet alleen buiten, maar in een groep van 8. Dus vervelen doet ze zich net zo snel, maar h et is niet fair om een paard wat in de sport loopt hele dagen buiten te laten lopen. Dat kost namelijk ook energie.

Op dagen dat ik haar rijd, en dat is 5 keer in de week, dan loopt ze 's zomers maar een halve dag buiten. Anders heeft ze zo'n dikke schommelbuik van het gras.

Succes ermee, groet Christina

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:22

Ik heb ook zo'n brokkenpiloot en die gaat nu gewoon op gezette tijden naar buiten. Hij staat rondom in de beschermers (3 in 1 Action/Indra). Met die beschermers laat ik hem ongeveer 2-3 uur buiten staan en dat doe ik 2 keer per dag als het lukt en anders maar 1 keer per dag. Verder wordt ie ook nog gereden.
Mijn paard vindt er ook niks aan om hele dagen buiten te staan, die gaat zich inderdaad vervelen en dan gaat ie lopen rennen en gaten graven en dergelijke. Allemaal niet bevordelijk voor zichzelf en ook niet voor het weiland.
Met die 2-3 uur komt hij ruimschoots toe en dan staat hij in die tijd ook lekker de hele tijd met zijn hoofd naar beneden te grazen en dat moeten we hebben Knipoog

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 08:29

Bedankt voor jullie berichtjes...

Savan staat nu vanaf uur of 9-10 tot half 2 buiten... Met bescherming...
Het gaat tot nu toe, perfect!!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:40

Ik zou haar niet met bandages buiten zetten stel ze trekt haar bandage los en valt er mee. Daar word je zeker niet blij van.

Als mijn merrie (net 3) in de bak los loopt wordt ze ook behoorlijk jolig. Dan kan ze zich ook nog wel eens aantikken en heeft ze een klein wondje. Maar ik denk dat dat altijd kan gebeuren zowel tijdens het rijden, in de stal, in de wei als dat je met haar naar buiten gaat.

Zoals al eerder gezegd waarschijnlijk voelt ze zich op stal veilig en moet ze in de wei wennen.
Mijn paardje gaat 's ochtends naar buiten bij de rest en 's avond met haar buurman weer naar binnen. Het aller belangrijkste is dat ze een maatje krijgt.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:17

jou probleem ligt er naar mijn mening niet in of je paard nu wel of niet buiten loopt, maar het feit dat jou paard bang is voor dingen. ( dat schrijf je zelf: boer op tractor, fiets van boer) zou het niet zo kunnen zijn dat je je paard meer mee moet nemen aan de hand naar die enge dingen, dat je gaat wandelen met je paard, hem laat wennen aan dingen om hem heen.
wij hebben zelf een flink aantal paarden die dag en nacht buiten staan, wij rijden met tractoren op nog geen meter afstand van de paarden in het land ze gaan niet rennen ze blijven gewoon staan en als we een paard krijgen in training of pension en we zien dat hij bang is voor een tractor gaan we gewoon naast die tractor staan met dat paard, we laten hem er aan ruiken, belonen hem, dan laten we de tractor een stukje rijden, belonen hem weer en dan laten we het paard achter de tractor aan lopen, alleen zo kan je de probleem op lossen naar mijn mening.
als je bang bent voor aan tikken kan je belboots of peesbeschermers om doen, maar vergeet niet dat gaat zweten, maar een paard de hele dag op stal en dan met dit weer bij mij mogen ze zelfs niet

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 15:03

Onder het zadel vind ze die dingen niet eng. Ook niet als ze nog maar net buiten staat. Het is meer puur van ik wil nu gek doen en heb een reden gevonden.

Ze staat ook niet met bandages, dat zeker niet (deed ik alleen als ik ook erbij ben). Ze heef tijd met bescherming om gestaan, maar met deze hitte doe ik dat niet.
Het gaat tot nu toe erg goed en ze voelt zich al een stuk veiliger in de wei.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 00:34

Mijn paard staat met dit weer 'snacht's ook gewoon lekker buiten.Behalve als het regent niet natuurlijk.
Als het overdag regent loopt ze wel gewoon buiten(maar ik heb een moeder die dat dan weer zielig vindt dat ze met de regen buiten loopt).
Maar dan denk ik bij mij zelf wat moet een wild paard in de natuur dan?
Die wordt ook dan niet binnen gezet.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 07:07

Ik wil mn paard ook wel graag lang naar buiten hebben (niet 's nachts ivm diefstal, vind ik beetje eng), maar mijn paard heeft nooit echt buiten mogen staan. Waardoor ze dit allemaal niet gewend is...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 07:08

Ze heeft btw nooit buiten mogen staan bij haar 2 vorige eigenaars (boer en amazone). Dus niet denken dat dat bij mij was