Schurftmijt/beenschurft? Huidschimmel? [foto's]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Schurftmijt/beenschurft? Huidschimmel? [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 20:19

Afbeelding Afbeelding

De cremello half-quartermerrie van vrienden van mij heeft behalve last van mok, ook kleine korstjes/ bultjes op haar onderbenen.
Het zijn droge korstjes en je kan ze makkelijk verwijderen. Als ze loskomen, komt een plukje haar mee. Er blijft een kaal plekje achter, waar later weer gewoon haar op groeit. In de herfst/winter verdwijnen de korstjes, om in de lente/zomer weer terug te komen. Ze heeft er sinds enkele jaren last van.
Behandeling met middelen die helpen tegen mok [op dit moment teatree oil] hebben geen effect op deze bultjes.
Dierenarts heeft de bultjes bekeken, maar weet niet wat het kan zijn [hij heeft niet voorgesteld om een kweek te maken o.i.d.]
De merrie staat dag en nacht op de weide en heeft beschikking over een schuilstal. Ze wordt niet bijgevoerd met krachtvoer.

Wie slaat er aan op de foto's?

PhiaBink

Re: Schurftmijt/beenschurft? Huidschimmel? [foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:57

Lijkt op de plekken die Famosa heeft op haar benen. Ze jeuken als een gek.
Famosa heeft een eiwit-allergie. Zodra ze iets te veel eiwitten binnen krijgt dan begint ze over haar benen te wrijven tot bloedens toe. Het begint met die bultjes net als op de foto.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:07

heeft mijn pony ook, al sinds ik haar ken. van alles geprobeerd, maar niets hielp. Henk Goossens heeft er naar gekeken en hij zei dat het waarschijnlijk oud litteken weefsel was van een draadwonde. Heel raar, want de haartjes laten soms inderdaad los met wat korstjes. Soms kan ik haar bijna helemaal kaal plukken. Als ik haar eens per week was met batadine op deze plekken en alles zo goed mogelijk verwijder blijft het gelukkig weg. (behalve de littekens dan, die blijven jammergenoeg zitten..)

mithras1994

Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 07:37

het is inderdaad mok.Mijn paard had dit in maart dit jaar. heb de VA er naar laten kijken en zei dat het mok is wat tussen de huid en het bindweefsel is gaan zitten. moest wassen met betadine en insmeren met clindacutin 2á3 keer per dag. Dit werkt niet afdoende en heb toen prednicutin gekregen. Okk 2á3 keer per dag 3 weken lang op de korstjes sprayen en hij is er nu helemaal van af.
Succes ermee, groetjes Miranda

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:01

mijn paard heeft dit ieder voorjaar, als hij door de verharing in wat mindere conditie is.

Bij hem is het beenschurft en ik behandel het met Sebacil.
Ik heb via mijn DA nog een flesje van dit inmiddels illegale middel weten te bemachtigen.

Vorig jaar heeft ie een injectie gehad omdat het nogal heel plotsing septisch was geworden, maar hij had erg veel last van de bijwerkingen, dus ik kies nu voor Sebacil

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:12

voor meer tips tegen mok, kijk eens op het centrale mok topic. Daar staan ontzettend veel middeltjes om te proberen. Dit paard heeft droge mok, die van mij natte en het is naar binnen geslagen. Dan ben je nog veel verder van huis! Het feit dat de plekjes seizoensgebonden zijn en ook verdwijnen is een goed teken bij dit paardje!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 15:03

Bedankt voor jullie reacties, maar volgens mij is dit geen mok en zeker geen eiwitbultjes.
Ik heb van mijn leven al heel wat vormen van mok en rasp [mok op de pijpbeenderen] gezien, dit is echt heel iets anders.
Natte mok heeft ze op dit moment in haar kootholtes, daarvoor wordt ze [vrij succesvol] behandeld met teatree-oil.
Ik heb internet afgesurft en ben een boel te weten gekomen over beenschurft & de schurftmijt, maar heb er nergens plaatjes van kunnen vinden. Ik hoop dat jullie blijven reageren!

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:21

Mijn pony heeft dat ook.. en toevallig gister weer wat weggehaald. Het is zo af en toe dat het me opvalt. Heb nog niet goed nagedacht over wanneer wel en wanneer niet.
Ik haal ze weg en dan gaat het goed, dus ik doe er niks aan verder. Hij heeft er ook geen last van.
Laatst had mando wel een heleboel bultjes op zijn achterhand. Dit werden ook korstjes en die leken wel dieper in zijn huid te steken. Of het door de winterdeken kwam?? Hij heeft ze nu niet meer.

Ik kan je dus niet helpen, ik geloof niet dat het erg is, maar of je er medicijnen voor moet geven? Heeft het paard er last van?

groetjes Renate

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 19:20

als het schurft is, sterft het paard van de jeuk, dan staat ie te stampen mete z'n benen

ik heb alleen foto's van schurft die septisch is geworden (vorig jaar) en heel hoog op de achterbenen zit, was in een halve dag heel erg acuut geworden, 's morgens borstelde ik er pukjes haar uit en had ie bultjes en 's avonds liep het bloed al langs z'n benen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 23:01

Niet helemaal met smurf eens. Mijn paard heeft ook bepaalde periodes van die korstjes op zijn voorpijpen en als je ze eraf krapt dan komen er plukjes haar mee. Hij heeft echter helemaal geen jeuk. De da. contateerde toch schurftmijt en gaf sebasil. Dit hielp prima, vorig jaar, helaas is het nu weer terug en ik besluit ermaar niets aan te doen, daar ik weet dat het vanzelf weer weg gaat. Hij had het voorgaande jaren ook .

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 06:59

Heeft de merrie weleens beenbeschermers om die benen? Dat kan af en toe ook voor irritaties zorgen, of bv door zweet etc.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 12:30

cornelie schreef:
Heeft de merrie weleens beenbeschermers om die benen? Dat kan af en toe ook voor irritaties zorgen, of bv door zweet etc.

Nope Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 20:30

Mijn oude paard had ook elk jaar weer last van zo'n plek op r achterbeen (onder). Ik heb t als een schimmel behandeld elke x. (Imaverol) En dat hielp. Kwam alleen wel elk jaar terug. Maar ik geloof dat ze schimmels altijd bij zich dragen, en dat ze alleen bij een lage weerstand naar buiten treden. (is bij mensen nl ook zo)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:28

elk jaar weer verhaard mijn pony op zijn achterbenen en t lijkt dan net alsof er een soort schimmel op zit, elk jaar doe ik er niks aan en verdwijnt het ook zo weer.

veel problemen gebeuren gewoon met verharen en verdwijnen ook zo weer.
heeft vaak te maken met hormonen en allerlei andere dingen...

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:33

Heeft jouw paard er jeuk aan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:32

de mijne heeft er geen jeuk aan, viel me gister trouwens op dat de merrie bij mijn pony in de wei precies hetzelfde heeft.

allemaal schilfers en haren die zo loskomen.
volgens de eigenaren daar komt het door de overgang van stal naar wei, de spijsvertering moet hieraan wennen en zo zie je vaak dit soort problemen, als ze eenmaal een tijd in de weide staan trekt het weer weg.
en dat klopt inderdaad ook nog

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:55

en die van Wranglerbutt ............. ook geen jeuk?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 21:03

Zou best kunnen. Volgens haar eigenaren stampt ze om dat ze last heeft van vliegen, maar dat kan ook jeuk zijn, natuurlijk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:56

stampen is doorgaans jeuk ja.......

Morrie vergaat echt van de jeul als ie beenschurft heeft, het lijkt dan wel een Tinker: staat de hele dag te stampen......

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 22:59

dit komt bekend voor! mijn C pony heeft dit ook. en dan vooral op haar onderbeen bij de pijp. ik heb niet het idee dat ze er last van heeft. het komt met vlagen, en dan is het weer tijden weg. het zou best schurft kunnen zijn, want mijn Tinkermerrie heeft weer tijden gehad dat ze keihard met haar achterbenen ging stampen, en in de stal op de grond als een gek aan haar benen zat te bijten.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:41

Hey, mijn paardje heeft hier dus ook last van sinds 2 weken. Ik weet alleen niet of hij er al vaker last van heb gehad in het voorjaar. Ik heb hem nl. pas een jaar. En tis me niet eerder ogevallen. Het zijn idd korstjes die je er zo kunt afhalen en hij heeft het alleen op zijn benen en een beetje onder zijn buik. Hij staat 24/7 buiten.
Sta ook voor een raadsel....
Groetjes