Jaarling komt niet uit wintervacht... !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Jaarling komt niet uit wintervacht... !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:32

Hi there!

Ik sprak vandaag een vriendin van me, en zij heeft haar paard op dezelfde wei staan als ik. Nu was zij vorige week wezen kijken en ze vertelde me dat mijn lieve merrie nog steeds niet uit haar wintervacht is! Is er iemand die mij kan vertellen wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ze is altijd op tijd ontwormd en geënt!

Zou het misschien stress kunnen zijn? Ik vind het maar raar... toen ze geopereerd werd aan haar navelbreuk was ze erg schriel. Ze is nu wel voller, maar de dierenarts had het over een maagzweer... Nagelbijten / Gniffelen die zou ze misschien kunnen hebben, maar dat is dus niet zeker! Ze eet gewoon en functioneert normaal. >;)

HELP!

Tanja

Re: Jaarling komt niet uit wintervacht... !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:31

Waar maak je je druk over? Mijn jaarling staat ook nog steeds vet in zijn wintervacht, de Shetjes en de Welshjes ook nog, alleen de kwpn-ers zijn er al redelijk doorheen (nog niet helemaal)
Je jaarling staat toch dag en nacht buiten begrijp ik? Dan kan het best nog even duren hoor, vannacht wordt ook maar weer een graad of 6 voorspelt, ben ik persoonlijk blij dat ze nog een lekkere natuurlijke jas aan hebben Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:00

Slecht verharen hoeft niks te betekenen maar het kan een teken zijn van een verminderde nierfunctie, verlaagde weerstand en een matige spijsvertering.

Als het echt zometeen warm wordt en ze verhaart echt niet dat wil het helpen ze 1 keer te scheren.

Het is niet perse ernstig maar als ze er over een paar weken nog niet verharen dan zou ik wel even een bloedproefje laten nemen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 10:33

ok Lachen thanks! Misschien is ze gewoon wat traag Tong uitsteken Ik hou jullie op de hoogte!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:55

Denk het wel hoor, ik zou als ik jouw was niet meteen in de stress schieten en van alles in je hoofd halen, gewoon nog even afwachten tot het weer langere tijd wat warmer wordt Knipoog

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:10

Gewoon lekker afwachten, maar ik zou niet al beginnen met scheren. Vaak moet je dit dan elk jaar gaan doen en als je ze net hebt geschoren kun je haar moeilijk zonder dekentje op ineens zetten. Ze is dan immers voor haar ineens 'kaal'

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:34

Herhaaldelijk scheren dat is als je in het najaar scheert soms ja.
maar niet in het voorjaar hoor.
Bij onsop stal hadden we er ook een die half juni nog niet uit de vacht was en stond te zweten op stal. Die hebben ze 1 keer geschoren en het was een verademing voor het dier en was later niet meer nodig.

Ik zou het alleen niet nu doen (en het is bij een jaarling al niet eenvoudig) daarom staat er ook over een paar weken .. dan zitten we namelijk bijna in Juli en dan zou het haar er wel af moeten zijn denk ik zo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:07

nog even afwachten....d'r lopen nog ontzettend veel dieren rond met name nog lange haren op de buik...

komt echt omdat de nachttemperatuur laag is, nu weer 6 graden.
juist handig als ze extra haar hebben.
de mijne heeft ook nog winterhaar, geef tijdelijk elke dag wat brok erbij voor wat extra vitamines, en wacht het nog ff af...