Peesbeschadiging of Artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hofstede

Peesbeschadiging of Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 16:30

Mijn paard is twee maanden geleden gewond geraakt aan de knie van zijn rechter achterbeen. De wond was vrij diep, maar is mooi en snel genezen. Toch bleef hij kreupel lopen en leek het of er onderhuids een verdikking zat. De dierenarts adviseerde om het nog even aan te kijken. Nu na 8 weken loopt hij nog steeds niet lekker op kleine voltes naar de rechterkant. Rechtuit lopen gaat prima en ook linksom geen enkel probleem. De dierenarts is dus vandaag weer even geweest en denkt nu toch dat de pees beschadigd is of dat er toch misschien een probleem is met het bot (stukje eraf of artrose). Hij adviseerde om veel rechtuit te lopen (om de spieren gelijkmatig te trainen en om vocht te produceren tussen de botten) en zeker geen bochten te draaien en het zo een half jaar aan te kijken. Mocht het dan nog niet over zijn dan moeten er foto's gemaakt worden.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, of misschien tips (moet ik juist op zachte of harde ondergrond lopen?) om de pezen en/of eventuele artrose te verbeteren???

Kyona

Re: Peesbeschadiging of Artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:17

Tja, om zeker te weten of het de pezen zijn of het bot zal je toch verder moeten laten onderzoeken. Met een scan kan de dierenarts zien of de pees beschadigd is. Voor het bot met een rontgenfoto. Zou ik sowieso laten doen, want dan weet je waar je aan toe bent. Met pezen moet je stappen op de harde bodem (zoveel mogelijk) en je mag niet op zachte ondergrond. Verradelijke van pezen is dat het al snel beter lijkt maar als je dan iets teveel doet dan ben je terug bij af. Mocht het artrose zijn dan is het juist goed om veel en rustig te bewegen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:11

Ik zou eerst uitvissen wat er juist mis is: een peesblessure of artrose is heel wat anders!
Qua behandeling, mijn ervaring Knipoog
Memuska heeft artrose. Ze loopt zoveel mogelijk in de wei (zelfs bij sneeuwval, al is het maar een paar uur). Verder krijgt ze medicijnen (ik ben van Primeval afgestapt, heb daarna Cortaflex afgezworen, geëxperimenteerd met glucosamine en chondroïtine en nu zit ze aan de Artico) en af en toe een kuurtje Old Timer.
Bij een peesblessure ga ik anders te werk: stalrust en 2x10 minuten stappen per dag was de laatste keer het advies van de DA. Verder koelen onder de tuinslang en vooral GEDULD hebben. Dan komt het wel goed - in tegenstelling tot artrose, wat niet te genezen is. Het enige wat je kan doen is proberen het proces af te remmen.
Veel succes!

Hofstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 07:05

Dank je wel voor jullie antwoorden!! Ik ga inderdaad toch maar eerst een foto en/of scan laten maken. Ik wil gewoon nu al weten waar we aan toe zijn en gelijk met de goede behandeling beginnen.