artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 06:47

Hoe kan je zien dat je paard artrose heeft? Volgens mij kan je hier enkel naar raden zelfs de dierenarts. Maar wat kost het dan om foto's te laten nemen zodat je zekerheid hebt?

Memuska

Re: artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:32

Je kan dat idd alleen 100% zeker vaststellen dmv foto's. Ik heb twee jaar terug 50 euro betaald voor vier benen. Ze waren wel op stal zelf gemaakt, dus niet in het ziekenhuis. Ietwat onduidelijker, maar er was toch goed te zien wat er fout was Boos!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 11:57

Dus het is dus toch mogelijk om het via je dierenarts thuis te laten doen, mij is verteld dat dit enkel mogelijk is om het in een ver stadium te ontdekken

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:46

je kan op de fotos alles wat duidelijker zien dan van buiten af. Soms kan je dierenarts van buiten al zien dat het mogelijk artrose is: het been (ofzo) gaat niet goed mee, zit een bult etc.
Heeft jouw paard mischien artrose? waarom denk je dat? wat zijn de symptonen?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:19

maakt niet uit waar je de foto's laat maken: thuis of in de kliniek, het resultaat is hetzelfde.
Voordeel is wel van foto's dat je dan weet of er iets mis is of niet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:10

Hoe je het kunt zien:
- stijf als ze net uit de box komen
- "wijzen" met 1 voorbeen (dus iets vooruit zetten op rust)
- bij voltes (kleine) op het slechte been struikelen of als een plank erdoor gaan.

Dat zijn indicaties, voor zekerheid idd foto's nemen er zijn DA's en bedrijven die aan huis komen (E-digit bv)

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 21:32

Hij loopt onregelmatig rechts achter, DA zei me rugproblemen, dus nu rijd ik hem compleet anders (met les!) lesgeefster denkt niet aan rugproblemen. Nu vrijdag in de les liep hij wel erg onregelmatig. Ook liep hij vandaag stijf op de weide. Ik laat binnenkort een andere veearts komen en ben dan benieuwd wat hij ervan denkt

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:04

stond hij al lang op de wei? (zoja, dan zou hij juist wat soepeler moeten lopen, omdat hij zijn gewricht in beweging houd) En begon hij in de les onregelmatig en werd het na een tijdje doorrijden minder? of kwam het pas na een tijdje?

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 06:33

Hij staat elke dag op de weide, nu ook s nachts. Hij doet het altijd in het begin van de les bij het eerste drafje dat we doen. Rechts erger als links. Rechts is ook zijn moeilijke kant (altijd geweest). Maar ik had het gevoel dat hij vooral bij de kleine voltes het nu bleef doen, grote volte en rechte lijnen geen probleem

Chartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:08

Onze oudste fries heeft artrose(heel zeldzaam) Maar wij zijn er achter gekomen omdat hij altijd moeite had met lopen in het begin en erg stijf was.
Toen hebben we de dieren arts laten komen en die vertelde dat hylke artrose had.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:15

Ik wilde even reageren op het maken van foto's. Bij mensen kunnen foto's niet altijd aangeven of het artrose is. Dit is namelijk alleen te zien als de artrose al in een behoorlijk gevorderd stadium is en niet alleen schade heeft aangericht aan het kraakbeen, maar ook aan het bot. Dit laatste is namelijk het zichtbare op rontchenfoto's. Ik ga er vanuit dat dit bij paarden net zo is. Mochten foto's geen aanwijzing geven voor artrose, dan wil dat dus niet zeggen dat er nog geen beginnende artrose is. De andere bokkers hebben al de klachten opgenoemd waaraan je artrose nog meer bij een paard kan herkennen. Ik hoop voor jouw paardje het beste!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:11

als hij op de weide ook stijf loopt, en hij staat er al een ruime tijd in, dan zou hij niet stijf moeten lopen. Als het artrose is, zou juist bij beweging de gewrichten, door de gewrichtsvloeistof die er vrij komt , soepeler moeten worden.
Kijk eens goed naar je paard: loopt het soepeler zodra je hem lekker hebt losgereden? zie je verbeteringen sinds afgelopen tijd, toen hij nog niet s'nachts op het land stond?
Zet hem ook eens aan de longe, kan hij met bepaalde benen de afstand niet halen, waardoor hij een beetje onregelmatig loopt?
wat zo opvallend is bij mijn merrie: als die in het land staat en draafd, zie je duidelijk dat ze *waggeld* (ze heeft spat, erge spat.) als je haar in de bak zet, en ze gaat spelen met haar vriendjes, is ze zo druk bezig dat ze echt van achter onderbrengt en opeens niet meer onregelmatig loopt. Vraag je instructrice eens of hij wel genoeg ondertreed, en kijk of er dan verbetering inzit.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 10:10

Moeilijke vragen hoor Knipoog
Hij loopt nu sinds vrijdag iets of wat erger(stijver) op de weide dan ervoor(stonden ze al een tijdje buiten) dus ik denk niet dat het aan meer of minder weidegang ligt.

Aan de longe loopt hij rechtsachter niet zuiver, links geen probleem, rechts loopt hij niet mooi over of hoe noem je dat juist? Rechtergalop heeft ie ook geen evenwicht nooit gehad eigenlijk, dus begint hij te crossen of springt hij verkeerd aan.

Tijdens de les treed hij na het inrijden genoeg onder. Krijg er zelfs veel complimentjes over. Natuurlijk geen topdressuurpaard verwachten ofzo he Knipoog maar in het begin deed hij echt niks; nu gaat het zeker de goede kant uit. Op de weide doet hij dit dus niet integendeel tot jou paard (als het aan het spelen is;) )
Nog een voorbeeldje normaal beweegt een paard zijn hoofd in de galop dat doet hij niet. Dus misschien heeft ie wel artrose maar in de rug Scheve mond toen ik de dierenarts liet komen testte hij de lendenenreflex (als ik me niet vergis) maar mijn paard reageerde gewoon niet normaal moeten ze wat inzakken dat deed hij niet.......

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:59

Titsia schreef:
Moeilijke vragen hoor Knipoog
Hij loopt nu sinds vrijdag iets of wat erger(stijver) op de weide dan ervoor(stonden ze al een tijdje buiten) dus ik denk niet dat het aan meer of minder weidegang ligt.

Als een paard continu kan bewegen zou je minder van zijn artrose moeten kunnen zien.

Wat goed dat hij toch ondertreed, ik denk eerlijk gezegd dat het dan juist niet in de rug zit, als een paard goed ondertreed zou hij met zijn rug echt jou moeten gaan dragen: als dit pijn zou doen had hij moeite met ondertreden.

ik zou em even lekker laten onderzoeken, (misschien door een fysio?), ik zou me nog even niet aan fotos wagen, eerst proberen of jullie (jij en je arts) er zo uitkomen wat het nou eigenlijk is.
Succes.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 12:22

bedankt alvast, mijn geld is eindelijk gestort dus kan ik eens een afspraak maken met de osteopaat, fysio weet ik hier niet zitten in mijn buurt