Vraagje over hoesten/niezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Vraagje over hoesten/niezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 22:31

Naar aanleiding van topic:Hoesten altijd erg?
Vroeg ik me af of wat mijn vzpaard heeft erg is:

Sinds kort loopt het snot uit zijn neus,tot op zijn bovenlip soms
Altijd maar ook altijd tijdens het rijden hoest/niest hij
Ik weet het niet precies,het lijkt op niezen maar het komt uit zijn mond
Vandaag weer hetzelfde,maar erger
Hij deed hetzelfde maar er kwam bruine slijm uit zijn mond,3x achter mekaar ofzo...En ik zag hem anders ademen dan normaal

Weet er iemand wat dit is?

An_J

Re: Vraagje over hoesten/niezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 23:42

Persoonlijk zou ik eigenaar adviseren DA erbij te halen. Zeker bij plotselinge ontwikkelingen en moeilijke ademhalen in rust (knijpen van de flanken) is rede tot zorg

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 23:52

Welke kleur is de snot die uit zijn neus komt? Als deze doorzichtig is, is er niets aan de hand. Maar ik vermoed dat dat nu niet het geval is.
En onder het rijden, is het echt hoesten of is het proesten?? Want dat maakt een groot verschil. (Paarden kunnen niet niezen namelijk Knipoog )
En dat bruin slijm kan ik zelf niet helemaal thuis brengen. Had hij toevallig net brokken gegeten? Iets anders wat bruin kan zijn is oud bloed, maar dat lijkt me nu niet.

Ik vind het moeilijk om er iets van te zeggen. Een paard hoort iig niet te hoesten. Overleg anders even met de eigenaar van het paard wat hij/zij er van vind.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 00:17

Vonnie84 schreef:
Welke kleur is de snot die uit zijn neus komt? Als deze doorzichtig is, is er niets aan de hand. Maar ik vermoed dat dat nu niet het geval is.
En onder het rijden, is het echt hoesten of is het proesten?? Want dat maakt een groot verschil. (Paarden kunnen niet niezen namelijk Knipoog )
En dat bruin slijm kan ik zelf niet helemaal thuis brengen. Had hij toevallig net brokken gegeten? Iets anders wat bruin kan zijn is oud bloed, maar dat lijkt me nu niet.

Ik vind het moeilijk om er iets van te zeggen. Een paard hoort iig niet te hoesten. Overleg anders even met de eigenaar van het paard wat hij/zij er van vind.

De kleur die uit zijn neus komt is doorzichtig
Onder het rijden,weet ik niet juist,weet niet juist wat proesten is
Hij had toen geen brokken gegeten nee,ja 2uur ervoor maar het lijkt me niet dat die er dan nog uitkomen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:36

Doorzichtige snot kan nooit geen kwaad. Maar zo gauw het een kleur krijgt, moet je op gaan passen.
Uhm hoe leg ik proesten uit. Als je zelf door je mond uitademt en dan je lippen mee laat trillen. *moeilijk uit te leggen, want ik kan het niet zelf even doen om te kijken wat ik doe. Zit nl. op school Haha!*

En van dat bruine slijm weet ik dan ook niet. Theoretisch is het mogelijk dat er na 2 uur nog brokken tussen en in de kiezen zitten. Maar dan moet hij ondertussen niet iets anders gegeten hebben.

Maar ik zou even overleggen met je eigenaar van het paard. Waarschijnlijk heeft die er ook genoeg verstand van om te kunnen vertellen of er iets mis is of niet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 16:14

Vonnie84 schreef:
Doorzichtige snot kan nooit geen kwaad. Maar zo gauw het een kleur krijgt, moet je op gaan passen.
Uhm hoe leg ik proesten uit. Als je zelf door je mond uitademt en dan je lippen mee laat trillen. *moeilijk uit te leggen, want ik kan het niet zelf even doen om te kijken wat ik doe. Zit nl. op school Haha!*

En van dat bruine slijm weet ik dan ook niet. Theoretisch is het mogelijk dat er na 2 uur nog brokken tussen en in de kiezen zitten. Maar dan moet hij ondertussen niet iets anders gegeten hebben.

Maar ik zou even overleggen met je eigenaar van het paard. Waarschijnlijk heeft die er ook genoeg verstand van om te kunnen vertellen of er iets mis is of niet.

Ja dat bedoel ik dan,proesten.Volgens mij is het dat MAAR volgens een vriendin is het hoesten,zal nog even navragen maar iig kan beide kwaad?

Over de eigenaar van het paard,helaas die heeft er weinig verstand van
Daarom dat ik het aan jullie vraag

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:20

Proesten kan helemaal geen kwaad. Doen ze meestal als ze het naar de zin hebben of er zin in hebben. Hoesten kan wel kwaad. Een paard mag nooit en te nimmer hoesten (behalve als ie zich versilkt Knipoog ). Maar dat verschil is duidelijk te zien als je weet wat je moet zien. Hoesten is gewoon hetzelfde als bij mensen. Mond wijd open en vanuit de longen hoesten. Proesten is gewoon als ze met de lippen trillen zeg maar.

Wat raar en jammer dat de eigenaar er weinig verstand van heeft. Dan is het idd toch maar goed dat bokt bestaat Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 20:11

Vonnie84 schreef:
Proesten kan helemaal geen kwaad. Doen ze meestal als ze het naar de zin hebben of er zin in hebben. Hoesten kan wel kwaad. Een paard mag nooit en te nimmer hoesten (behalve als ie zich versilkt Knipoog ). Maar dat verschil is duidelijk te zien als je weet wat je moet zien. Hoesten is gewoon hetzelfde als bij mensen. Mond wijd open en vanuit de longen hoesten. Proesten is gewoon als ze met de lippen trillen zeg maar.

Wat raar en jammer dat de eigenaar er weinig verstand van heeft. Dan is het idd toch maar goed dat bokt bestaat Lachen

Dan is er toch iets mis als ik dit zo lees?
Als hij hoest is altijd zijn mond open
Proesten doet hij enkel als ik met hem iets anders doet,bv verzorgen
Ook hoor ik een duidelijk verschil tussen hoesten en proesten
proesten is meer brrr en hoesten maar een harde geluid

wat kan er fout zijn als hij hoest?
hij doet dit altijd als ik met hem rij,verschillende keren achter mekaar
Soms komt er iets uit,soms ook niet

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 22:17

niemand? Verdrietig

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 11:09

Hoi, ik ben het niet helemaal eens over dat een paard nooit mag hoesten. Mijn paard heeft hooikoorts en als het zonnig weer is en alle pollen in de lucht zitten, is ze behoorlijk aan het hoesten, vooral tijdens het draven en galopperen. Maar als het regenachtig were is en ik ga dan rijden dan hoest ze niet.

Dus hoesten kun je niet altijd voorkomen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:51

Het enige wat je kunt doen om zeker te weten wat je vzpaard heeft is de veearts bellen. Het kan zijn dat je vzpaard een allergie heeft of een virus onder de leden en daardoor hoest en wie weet idd wel hooikoorts.... het is een beetje gissen vanachter de pc. Ik denk dat verder niemand op bokt je kan verder helpen en vertellen wat het is omdat wij geen veeartsten zijn.

Ik weet wel dat mijn paard ook een tijd gehoest heeft en waarschijnlijk een hardnekkig virus onder de leden had. Hij heeft antibiotica gehad en daarna kwam het weer terug en nu staat hij op rapsodie (vlas), gaat overdag lekker het land op en ik heb heel voorzichtig met hem gedaan met rijden. Nu is het eindelijk geloof ik helemaal over. Hij heeft nog een paar weken tijdens het rijden 1 of 2 kuchen gegeven en dan was het over. Volgens de DA was dat het laatste restje wat er nog in zijn voorste luchtwegen zat.

Als het slijm e.d. al in de longen, dan heb je een groter probleem en gaat het langer duren voor je paard helemaal zal genezen. De DA bellen dus of de eigenaar overtuigen dat hij de DA gaat bellen want je moet uit zien te vinden waarom je paard hoest.