Paard lijkt sloom te zijn, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Paard lijkt sloom te zijn, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 18:39

Wie kan me wat tips geven...? Het gaat om mijn merrie Kore.
Ik heb het gevoel dat ze sinds een aantal weken, cq maanden al, regelmatig sloom is. Ze reageert minder op mn hulpen, en is wat hangerig, ook in de omgang.
Met buitenritten leeft ze voldoende op om eigenlijk te kunnen concluderen dat ze ziek zou zijn. Ik probeer in het werk voldoende afwisseling te brengen; we gaan 1 à 2 keer per week buitenrit maken, ze heeft 1 dag vrij, 1 dag springles, en dan hooguit 3 keer per week dressuur. En dan af en toe longeer ik haar ook nog.
Qua eten heb ik haar van het kuilgras afgehaalt, ze werd te dik en was vaak aan de dunne. Verder komt ze elke dag een aantal uur op de wei, en krijgt zo`n 3 kg basisbrok per dag.

Wat kan ik doen om haar een stuk fitter, actiever te maken? Ik dacht aan een vitamineshot ofzo...?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Paard lijkt sloom te zijn, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:25

Ik zou bloed laten prikken om e.e.a. na te laten kijken (zoals lever etc). wie weet heeft niet misschien toch iets onder de leden?
succes en sterkte met haar!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:42

Ja, dat zou ik ook doen, even bloed na laten kijken.
Kan veel uitkomen.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:48

misschien heel erg opletten qua eiwitten, wat je hier beschrijft, sloom enzo, komt me bekend voor,dat had een paard van een vriendin van me ook. ipv de hele dag, een halve dag op t gras, geen kuil of hooi, geen muesli,.. of geef eens bietenpulp. *dit is wat ik heb gehoord* ...

en ja ik denk ook even bloed na laten kijken, wie weet.../

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 21:51

Ze staan ongeveer halve dagen op het gras, en het kuilgras heb ik al geschrapt.
Bloedonderzoek wil ik nog even mee wachten... heb ondertussen zeewier en Appel Azijn besteld, dat schijnt goed voor conditie en gezondheid te zijn.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 23:29

een bloedonderzoek is goedkoper dan deze supplementen, waarbij het de vraag is of je het goede geeft........

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 23:41

Ik zou ook bloedonderzoek doen. En probiotica gaan geven. Bij de overgangen van seizoen (en dus dieet) willen paarden nog weleens terugvallen. Probiotica zijn gevliesdroogde darmbacterien die spijsvertering bevorderen. Gevolg is dat je paard meer kan halen uit zijn voeding en zijn weerstand en energie omhoog gaat.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:54

Krijgt je paard nu helemaal geen ruw voer meer? Behalve dan halve dagen op het land.

Ik zou wat ouder droog hooi voeren erbij en is het hooi te stoffig even onder dompelen in een bak water zodat het niet stoft. Zodat ze ruw voer binnen krijgt en haar darmen goed aan het werk moeten.

Misschien wat minder hardvoer voeren?

En inderdaad is een bloedtestje ook geen slecht idee.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:33

Die van mij is ook al een poosje sloom en zelfs buiten is hij niet de oude, struikeld zelfs regelmatig (kreupel is hij niet maar wel heel gevoelig met zijn hoeven).
Bij hem is trouwens niets veranderd aan het voer patroon.
Nu rijgt hij vandaag een vitamine stoot en gaan we eerst kijken of dat binnen 4 dagen een oplossing geeft (als ik het goed begrepen heeft moet hij over 2 dagen veranderen in een stuiterbal..) zoniet dan denk ik inderdaad dat ik even de boven genoemde tip van hierboven opvolgt..
Bloedonderzoek.
In iedergeval veel succes met die van jou en ik blijf zeker dit topic volgen!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 17:37

Ik heb gezegd dat ze alleen mooi droog hooi mag. Het kuilgras wat ze op stal meestal geven is echt prutkwaliteit, en Kore wordt er dik van, krijgt er diarree van, en ook sneller dikke benen. Sinds ze er vanaf is, is ze afgeslankt, niet meer aan de diarree, en zijn haar benen ook mooier.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 21:08

Staan er geen giftige planten in of net buiten de weide? Zeewier en appel azijn is inderdaad ook goed voor ze maar omdat je schreef dat ze al een tijd anders is dan anders zou ik het niet al te lang meer aankijken. Mijn Shet was ook slomer dan anders maar bleek tegen hoefbevangenheid aan te zitten. Mijn oude pony is overleden aan Jacobskruiskruid....

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:29

Nou bij Woestein laat ik bijna zeker weten maandag een bloed onderzoek doen.
Hij is en blijft nog steeds met rijden zo suf als een kanarie piet...
Op stal vinden ze het nog wel wat meevallen.. hij eet en drinkt tenslotte goed maar toch in de omgang merk ik dat hij niet is zoals hij kan zijn...
(met poetsen wilde hij nog weleens wat minder stilstaan maar nu hoef je alleen maar te kijken naar hem en hij gaat al staan te dutten..)

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:52

hallo Koortje,

Ik zou je wel een heleboel vragen willen stellen over jouw merrie, maar misschien is het handiger als ik jou naar mijn website doorverwijs. Daarop staat een enqueteformulier met een heleboel vragen, zodat ik een goed beeld kan krijgen van Kore.
Zou je hem in willen vullen en naar mij op willen mailen, dan kan ik je wellicht iets zinnigs vertellen over haar toestand.
Is er een paar maanden geleden (sinds dit aan de gang is) gebeurd iets in haar leven gebeurd, waardoor ze zo zou kunnen reageren? Verlies van een maatje, verhuizing, etc.?

Ik hoor het wel. Tot die tijd: sterkte.