hoesten altijd erg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

hoesten altijd erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 17:20

Misschien een domme vraag. Ik ga kort vertellen.
Mijn paardje staat bij een pony (niet van mij) in de wei. Naast haar in de wei staan twee paarden (ook niet van mij). Paarden in de wei zijn enkele weken terug, gedurende een week, soms aan het hoesten geweest. Ik heb het tegen de eigenaar gezegd, hij heeft er niks aan gedaan en het is gestopt. Verleden week hoeste de pony die bij mijn paardje in de wei staat. Ook via via aan haar eigenaar gezegd, volgens mij niks aan gedaan. De pony wordt door mij en een vriendin verzorgd omdat de eigenaars er niet naar omzien. Ik hoor ze nu niet meer hoesten.
Enkele dagen terug begint mijn paardje te hoesten één kuch tijdens het rijden (dacht dat het van het stof was). Vandaag hoor ik ze in de wei enkele malen achter elkaar kuchen. Ik zeg er wel bij dat mijn paardje iets heeft aan haar sinussen, ze is dus in behandeling daarvoor. Volgende week woensdag komt de DA zowiezo.
Dus mijn vraag is hoesten altijd erg of hoe zit dit?

Kyona

Re: hoesten altijd erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:23

Tja, soms als er een klein virusje is dan hoesten paarden net als mensen die wat verkouden zijn. Als het niet erg is en niet lang duurt gaat het vaak vanzelf over (bijv. voorin bij de keel). Paardenlongen zijn kwetsbaar, dus als het hoesten serieus is, kan je het beste een dierenarts inschakelen.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 11:03

Ik heb toch maar direct naar de DA gebeld hij komt straks al langs. Als het niks is zo veel te beter. Ik vind het alleen raar dat het zo van het ene naar het andere paard gaat, en dan bij de andere paarden wel weg is. Maar je gaat weer zien mijn knolltje met haar zwakke sinussen zal er wee mee blijven zitten. Antibiotica geef ik ze niet meer want ze heeft op korte tijd al twee kuren gehad.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:42

Het is goed dat je je paard even laat contoleren.

Een beetje hoesten kan leiden tot ernstige bronchitis die daarop weer chronisch kan worden. Als je het laat verwaarlozen.

Er zijn ook paarden die net als mensen gewoon weer beter worden hoor. Maar deze dieren zijn vaak wel weer vatbaarder voor een volgende keer.

Als je er vroeg bij bent kan een kleine bacterie in de bovenste luchtwegen zo verholpen zijn zodat deze niet uit kan groeien tot een longontsteking of bronchitis in de dieper gelegen luchtwegen en longen. Dan ben je namelijk verder van huis.

Ben nu wel nieuwschierig wat de DA er van zei?

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:39

Mijn paard zuigt lucht (na het eten) en daarna hoest ze een paar keer. Verder hoest ze niet tijdens inspanning, geen snot uit dr neus en ziet er goed gezond uit. Toch vraag ik me af of dit hoesten een prikkeling in de longen kan veroorzaken waardoor het dalijk iets chronisch gaat worden... Wat denken jullie??
Het lijkt erop of ze zich verslikt, door het luchtzuigen denk ik, hoest dan 2-3 keer (soms komt er dan een stukje appel of iets uit) en dan is het goed...
Ben benieuwd wat jullie hiervan denken en of dit hoesten dus erg is...?

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 16:52

Ik zou echt niet weten of dat erg is. Vraag het eens aan de DA als die bij jouw of bij iemand in de buurt komt. Of bel er eens eventjes naar dan ben je gerust.

Bij mij is hij gisteren geweest en er was niks abnormaal te zien of te horen aan haar. Ik vroeg hoe ik haar een beetje kan harden tegen het feit dat haar wie en stalgenoten wat verwaarloosd worden. Het antwoord was klaar en duidelijk, weinig. Het enige wat ik kan doen is zorgen dat haar vaccinaties in orde zijn.

Ze heeft gisteren haar vaccins gekregen dus dat was het dan.