Scheur in de hoef!!! En nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manu

Scheur in de hoef!!! En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 16:23

Hai hai, mijn pony heeft een scheurtje in de hoefwand van haar rechterachter hoef. De hoefsmid heeft er laatst al een dwarse inkeping in gemaakt zodat ie niet verder kan scheuren. Maar nu scheurt ie alsnog verder en de hoefsmid heeft pas volgende week tijd. Ik ben bang dat de scheur voor die tijd al de kroonrand bereikt en dan heb ik dus een probleem. Wie weet wat ik nu het beste kan doen?

XXX Manu

DiantaM

Re: Scheur in de hoef!!! En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:05

Als de donder de hoefsmid bellen!! Het belangrijkste voor een paard zijn zijn hoeven, als je te lang wacht, kun je hem gelijk wegbrengen..

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:08

Als je eigen hoefsmid niet kan komen, bel hem dan en zeg dat hij een klant kwijt is en bel een andere!

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:35

Idd. wat miekedar zegt, onze paarden moesten 2 weken geleden nodig bekapt worden, de HS zij dat ie voorlopig geen tijd had, maar toen we zeiden dat ie dan 5 klanten(5 paarden Tong uitsteken ) kwijt was, had ie ineens wel tijd...

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:28

Mijn pony heeft dat ook gehad. Zou maar snel de hoefsmid bellen, en als hij niet kan een ander.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:44

Ik zou toch maar ff een andere bellen, wij hebben ook een paard die dat had,maar die was helemaal doorgescheurd tot in het leven in 1 dag tijd. Hij had al een tijdje een klein scheurtje, maar ineens scheurde ie door. Niet zo prettig, want die scheur was uitgesneden en een ijzerplaatje er op geschroeft. Als het gebeurt komt het wel weer goed,maar het is geen pretje!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:46

pak een knijptang en knip zelf het onderste dragende stukje van de hoef af zodat de scheur niet verder kan..
neem een vijl en vijl de scheur aan de onderkant een stukje in, zeg maar dat je een stukje vijlt, daar waar de scheur begint.

doe het zelf zo altijd en nooit een smid nodig....
altijd handig om een oude vijl te hebben, vraag je hoefsmid of je zijn oude vijl mag hebben( gooien ze toch altijd vrij snel weg)

in dit soort gevallen is het wel handig als je zelf het e.e.a. kunt

Beau_Middac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:16

seconde-lijm?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 22:14

als je niet precies weet hoe je het zelf moet doen, dan als de donder een hoefsmit bellen die wel wilt komen!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:15

angela88 schreef:
als je niet precies weet hoe je het zelf moet doen, dan als de donder een hoefsmit bellen die wel wilt komen!

oe....ik zou het zeker niet zelf doen als je hier geen ervaring mee heb!!
Ellepel heeft dat ws wel.
Maar van internet kan je dat niet leren hoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:20

dus....
als die smid dan komt..
vraag hem even hoe dat moet als er een scheur inzit die je zelf eruit wilt vijlen.

doet hij wel voor je , ff uitleggen Knipoog

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:49

heel snel de hoefsmid laten komen inderdaad! Mijn pony heeft ook vaak last van schueren, en door een bepaalde bacterie ( die zit waarschijnlijk hier in de grond oid) scheurt het steeds verder en vreet het de hoef weg. de hoefsmid boort er dan een gaatje in, stopt er een speciale wat in, en dan moet ik twee keer per dag de wat vullen met betadine. ook krijgt ze dan hoefijzers om de scheur te ontlasten. ze heeft dit nu al twee keer gehad en gelukkig is door een vakkundige behandeling van de hoefsmid een erge scheur voorkomen. omdat mijn pony hele harde hoeven heeft heeft ze ook sneller kans op scheuren waardoor die bacterie weer vrij spel heeft. het is dus echt wel heel belangrijk dat je de hoefsmid laat komen anders heb je niet alleen een scheur in de hoef maar misschien ook nog een bacterie die de hoef wegvreet(N)

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:57

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:26

op stal zetten met een goed bedje en snel een hoefsmid bellen.... welke ook...