hoefbevangen wie kan me helpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendela23

hoefbevangen wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 12:15

door de smid is geconstateerd dat mijn paardje hoefbevangen is.
Ze heeft verleden jaar zomer op een wei gestaan met best wel veel gras en toen leek er niets aan de hand, ook heeft ze de laatste paar maanden niet zo heel erg veel gereden, wel beweging gehad, en is ze flink aangekomen.
Ze staat nu op een weitje met bijna geen gras, maar krijgt wel een paar keer per dag kuilgras.
Verder kon ik met rijden de afgelopen tijd niets aan haar merken, waardoor het ook niet opgevallen is, maar ze schijnt dus al bestw el een tijdje hoefbevangen geweest te zijn en waarschijnlijk chronisch hoefbevangen.
Nu ze bij de smid geweest is loopt ze gevoelig, maar dat heb ze meestal en nu heeft ze ook geen ijzertjes meer, omdat ik niet op de weg rijd, dat de smid er was, wa sike roverigens niet bij, dus misschien dat ik wel weer ijzers onder laat slaan hoor, omdat ze toch gevoelig loopt..

Maar wat kan ik het beste doen, ze staan nu 24/7 op een wei met bijna geen gras, krijgt kuil en verder geen voer en krijgt dageliks beweging.
Ik heb eigenlijk al die tijd gereden en niets gemerkt, maar kan ik gewoon doorgaan met rijden, ze lijkt gewoon geen pijn te hebben en is vrolijk.
Wie kan mij wat tips geven en heeft het nut om de dierenarts er bij te laten komen, omdat ik in principe al wel op de goede weg ben denk ik en ze dus geen pijn lijkt te hebben.

gina2003

Re: hoefbevangen wie kan me helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:33

Ik heb hetzelfde probleem als jouw.
Mijn shetje is ook chronisch hoefbevangen, dus er hoeft maar iets te gebeuren of hij is bevangen.

Vorig jaar had hij het ook, maar liet ook niks merken, dit jaar heeft hij echt pijn gehad, was het nog niet helemaal, maar heb pijnstillers gekregen en nu is het over.

Waar je direct mee moet stoppen is het kuilgras!
Daar zitten heel veel eiwitten in!
Je moet gewoon nogmaar hooi geven, maar echt geen kuilgras.
Die van mij kreeg elke dag 1 handje biks, maar nu krijgt hij alleen maar hooi, en sinds vandaag gaat hij 2 uurtjes op de weide, die is echt helemaal kaal, dus kan niet zo heel veel kwaad, hou hem heeeeeel erg goed in de gaten.

Ik heb via de pavo website summer fit koeken aangevraagd, nog neit geprobeerd, heb ze wel liggen, maar wil hem daar een klein stukje van geven ipv de biks, zodat hij wel zijn voedingsstoffen binnenkrijgt.
Mijn hoefsmid heeft dat mij aangeraden, haar shetje is ook steeds bevangen en hier doet hij het heel goed mee.

Maar stop aub direct met je kuilgras, geef hem gewoon hooi, liefst met zo minmogelijke voedingswaarde, en geef hem veel beweging, dat helpt goed tegen de doorbloeding.
Natuurlijk niet als hij kreupol is, maar als alles achter de rug is.
Mijn shetje moet ook afvallen, dus die moet ook weer aan het werk, gewoon losgooien en af en toe longeren.

Succes.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:53

www.hoofcare.nl kijken bij hoefproblemen en dan de verschillende artikelen over hoefbevangenheid.
Onvoorstelbaar dat hoefsmeden (er zijn er verschillende door heel het land die door hen opgeleid zijn) niet doorverwijzen, als ze zelf niet weten hoe ze het aan moeten pakken.

beterschap met jullie paarden !

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:49

De ouderwetse behandeling voor hoefbevangen paarden:

Zeker een week of 7 alleen oud hooi, stro en water geven.
In een paddock zetten dat meer prut dan zand is. Hoeven vochtig houden dus!
Beweging geven.

Onze Andalusische merrie is heel gevoelig voor hoefbevangheid. In november was ze bijna 7 maanden drachtig en met weinig eten toch bevangen geraakt. Ik heb haar (advies smid en DA) op oud hooi gezet, in een stal had ik een modderpoel gemaakt en daar stond ze een paar uur per dag in. De merrie is 13 jaar en is alleen voor de fok, dus niet zadelmak. Ze heeft van de DA Vit. E met Selenium gekregen. Dit voor de afvoer van de gifstoffen in het lichaam.

Ik ben haar gaan longeren. Na een dag of 4 liep ze weer goed. Ik heb haar tot 12 april heel weinig voer gegeven. 12 april heeft ze een kern gezond hengst veulen gekregen. Ik heb toen haar voer weer wat opgevoert voor de melkproduktie. Toen het veulen een week oud was zijn ze voor het eerst 30 min. het land in geweest, eerder kon niet i.v.m. het weer. Verder kreeg ze wat kuil en wat merriebrok. Na 4 x in het land 30 min. en weer bagger vet aan het worden was ze toch weer heel licht bevangen.

Het veulen is nu 6 1/2 week oud. De merrie krijgt nu al 3 weken 2 x daags 1/4 schep Kruidenmuslie van havens en oud hooi en een beetje kuil. Ze geeft goed melk en het veulen groeit als een gek. Waarschijnlijk blijft Famosa en Athletico in de bak en zien ze het land niet. Het is heel jammer voor het veulen. Hij vermaakt zich zelf met wilgentakken, mama pesten een grasjes eten op plekken waar Famosa niet bij kan. Ik voer hem, als Famosa het niet ziet, gras.

Zorg eerst dat de kilo's eraf gaan. Als de pijn weg is de smid erbij halen. Het geven van pijnstillers wordt door mijn smid en DA afgeraden. Je kan niet zien of je paard aan de betere hand is.

Is je paar 1 x hoefbevangen geweest, dan blijven ze er gevoelig op.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:20

je pony zo schraal mogelijk houden! geen kuil of biks en ander eiwit rijk voer, liefst alleen oud hooi en regelmatig laten bekappen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:37

Kijk ook eens op www.hoefnatuurlijk.nl . daar staat ook informatie op over hoefbevangen paarden en wat te doen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:45

Laat eerst de pijn verdwijnen voordat je wat aan de hoeven laat doen. Denk eens na als jij pijn in je vingers heb en je nagels moet je laten knippen. Dat wil je niet want dat doet pijn. Zo is het ook bij de hoeven van een bevangen paard. De pijn is voor sommige ondragelijk, laat staan als ze er nog aanzitten.