De ouderwetse behandeling voor hoefbevangen paarden:
Zeker een week of 7 alleen oud hooi, stro en water geven.
In een paddock zetten dat meer prut dan zand is. Hoeven vochtig houden dus!
Beweging geven.
Onze Andalusische merrie is heel gevoelig voor hoefbevangheid. In november was ze bijna 7 maanden drachtig en met weinig eten toch bevangen geraakt. Ik heb haar (advies smid en DA) op oud hooi gezet, in een stal had ik een modderpoel gemaakt en daar stond ze een paar uur per dag in. De merrie is 13 jaar en is alleen voor de fok, dus niet zadelmak. Ze heeft van de DA Vit. E met Selenium gekregen. Dit voor de afvoer van de gifstoffen in het lichaam.
Ik ben haar gaan longeren. Na een dag of 4 liep ze weer goed. Ik heb haar tot 12 april heel weinig voer gegeven. 12 april heeft ze een kern gezond hengst veulen gekregen. Ik heb toen haar voer weer wat opgevoert voor de melkproduktie. Toen het veulen een week oud was zijn ze voor het eerst 30 min. het land in geweest, eerder kon niet i.v.m. het weer. Verder kreeg ze wat kuil en wat merriebrok. Na 4 x in het land 30 min. en weer bagger vet aan het worden was ze toch weer heel licht bevangen.
Het veulen is nu 6 1/2 week oud. De merrie krijgt nu al 3 weken 2 x daags 1/4 schep Kruidenmuslie van havens en oud hooi en een beetje kuil. Ze geeft goed melk en het veulen groeit als een gek. Waarschijnlijk blijft Famosa en Athletico in de bak en zien ze het land niet. Het is heel jammer voor het veulen. Hij vermaakt zich zelf met wilgentakken, mama pesten een grasjes eten op plekken waar Famosa niet bij kan. Ik voer hem, als Famosa het niet ziet, gras.
Zorg eerst dat de kilo's eraf gaan. Als de pijn weg is de smid erbij halen. Het geven van pijnstillers wordt door mijn smid en DA afgeraden. Je kan niet zien of je paard aan de betere hand is.
Is je paar 1 x hoefbevangen geweest, dan blijven ze er gevoelig op.