Mijn paard ging staan alsof hij moest plassen en lees even!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Mijn paard ging staan alsof hij moest plassen en lees even!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 20:55

We waren net klaar met het oefenparcours wat goed ging en toen daarna wilde hij de hele tijd rollen en ging hij staan alsogf hij moest plassen en hij moest het niet. we bleven met hem lopen en toen heb ik mijn b-parcours maar afgezegd en de dierenarts gebeld, maar we zien het even aan. Weten jullie wat het kan zijn? Wanthet rare was dat het na een half uur over was, toen wilde hij niet meer zo graag rollen en zijn zadel was eraf en hij was een beetje opgedroogd en hij stond ook niet meer zo alsof hij moest plassen. Ik heb hem maar op stal gezet en wat minder eten gegeven maar heeft iemand hier ervaring mee? Zo raar dat het ineens over was, tenminste dat leek zo. Heel graag reacties! Hij schraapte ook de hele tijd met zijn voorbeen.

prompter

Re: Mijn paard ging staan alsof hij moest plassen en lees ev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:58

Ik heb dat wel eens met een paard meegemaakt. Die bleek wat kramp in de dikke darm te hebben door gasophoping. De darm drukte op de blaas, waardoor hij steeds in de urineerhouding ging staan, maar hij durfde niet te plassen omdat dat weer zeer deed aan zijn darm. Toen de gasophoping eenmaal was opgelost (duurde ongeveer een half uurtje) was alles weer normaal Lachen

botanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 20:58

lijkt een beetje koliek achtig , tenminste, mijn paardje ging ook een staan alsof ie moest plassen, en na een tijdje stappen en ff rudstig an doen ging het weer helemaal goed

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:10

Ik vind het ook een beetje op koliek lijken met dat rollen enz.. En is de dierenarts nou al geweest of niet? En weet je al wat meer dan?

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 21:33

nee hij staat nu op stal mar zo raar dat het ineens over was... Nou ik hoop dat het morgen beter is! Graag meer reacties van mensen die hier ook evt. ervaringen mee hebben..

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:09

zoals jij het uitlegt, kan het heel goed een verschijnsel zijn behorend bij koliek.. loze plaspogingen zie je ze soms inderdaad doen als ze koliekerig zijn.

nivonne1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:10

ik denk ook koliek dus hou het goed in de gaten

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:11

Klinkt idd als koliek...... niets meer voeren totdat de DA geweest is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:25

Een paard bij ons op stal gaat ook altijd zo staan als hij koliek heeft (koliekgevoelig paard). HIj mag dat niet van de DA en moet dus lopen. Is dus indd koliek geweest als ik het zo lees.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:55

Een paard wat lang zijn plas heeft opgehouden tijdens werk, kan er daarna ook wat problemen mee hebben. Allebei onze paarden hebben wel eens gehad, na een lange menrit, dat ze bij thuiskomst moeilijk konden plassen(was niet op de zelfde rit, hoor). (overigens een ruin en merrie), Na meermalen in de plashouding te hebben gestaan en af en toe wat druppels wil het n a 1of 2 uur wel weeer over zijn. Volgens de da is het dus van te lang plas ophouden. Haha!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:45

Had je de singel misschien te strak??
Gebeurt namelijk nogal vaak, lijkt ook op koliekerig zijn.
Als het zadel er dan af is is de buikpijn ook over Knipoog

Sterkte met je paardje!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:37

Mijn vriendin heeft een paard gehad dat loze plaspogingen ging doen als hij geen zin meer had om te werken (meestal op concours).
Hij ging dan staan alsof hij moest plassen, keek er heel moeilijk bij en als je hem op de trailer zette leek er verder niets aan de hand.
Dus eerste gedachte iets van concoursstress, tot er iemand kwam die hetzelfde had meegemaakt hij had z'n paard 1x goed aangepakt en toen was het zo goed als over ha ha ha en dan zeggen ze dat paarden niet slim zijn. Dus ik zou zeggen eerst de medische oorzaken uitsluiten en als er niets te vinden is kan een keer goed aanpakken ook heel effectief zijn.
succes ermee en laat nog even horen als je weet wat het geweest is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:46

Mijn paard doet dit als hij gaskloiek heeft. Mischien dat hij even last gehad heeft van wat gasvorming?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:01

Over dat plassen kan ook. Vorig jaar zomer een paar keer met mijn paard mee gemaakt. Hij plast nooit ergens dan op stal en dat is al een probleem op zich.

Hij moest heel nodig en ging toen steeds in de plashouding staan, keer op keer. Ook op stal lukte dit niet, heeft idd een dik uur geduurd voordat er eindelijk een klein plasje uit kwam. Hij heeft het nog een paar keer daar na gehad. Best vervelend om dat te zien, omdat ik meteen aan een blaasontsteking dacht.

Nu als ik zie dat zijn weenie er wat uithangt en meezwaait, weet ik dat hij eigenlijk nodig moet plassen. Ik stop dan met rijden en ga stappen zodat hij de mogelijkheid heeft om te lozen. Ik kan mij voorstellen dat ze ook buikpijn krijgen van te lang de plas op houden.

alexandra15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 19:48

ja inderdaad russel, maar flow had het zondag nog een keer dat hij zo ging staan en eenmaal op stal plaste hij wel, maar sinds maandag is het weer helemaal goed. Omdat ik dacht aan koliek heb ik hem zondag en maandag op een halve kilo gezet ensinds vandaag weer op 1 en ben hem vandaag weer gaan rijden en hij voelde zich weer super.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 20:25

Hij voelt zich gelukkig dus al weer beter.
Mijn paard deed het dit weekend nl. ook maar die is dus spierbevangen........

alexandra15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 20:34

hoi ik ben erachter wat het is!! HGij deed het zaterdatg weer en toen heb ik eens gtekeken en kwam erachter dat hij zo zijn buik platter maakt dus dat de singel dan losser zit voor hem. Toen ik zijn singel daarom 2 gaatjes losser maakte was het weg Knipoog Dus voortaan moet ik dat doen asl hij zo doet, dus ben blij dat dit de oorzaak was en niet iets lichamelijks! Bedankt voor de reacties!