Zwangerschapsvergifteging bij merries: wie weet meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hann

Zwangerschapsvergifteging bij merries: wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 18:10

Mijn merrie heeft haar veulen 4 weken te vroeg gekregen. Het was een klein en mager veulen, terwijl de merrie ontzettend zwaar was (veulen leeft nog wel: zie kraamstal; te vroeg geboren Tuschinski veulen). De veearts kan geen directe reden aangeven, voor deze vroeggeboorte.
De merrie gaf al 3 maanden voor de uitgerekende datum tekenen (harsdruppels) en hield heel veel vocht vast. Meerdere mensen hebben al aangegeven dat haar nieren waarschijnlijk ook niet helemaal goed functioneren (waaronder de veearts). Ze plast ook kleine hoeveelheden en geconcentreerd. Een urineonderzoek van een aantal jaren terug gaf niets afwijkends aan. De merrie ziet er momenteel ontzettend goed uit.
Voor mijn gevoel heeft mijn merrie zoiets als een zwangerschapsvergifteging, maar komt dit überhaupt bij paarden voor? Heeft iemand hier ervaring mee? En welke rol spelen die nieren hier in? Mij lijkt het onverantwoord om mijn merrie nog een veulen te laten krijgen. Ik ben bang dat het een volgende keer nog slechter afloopt.
Gr. Hann.

DGKstudent

Re: Zwangerschapsvergifteging bij merries: wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:14

Op zich denk ik persoonlijk (maar wie ben ik...) dat het niet persee iets met de nieren te maken heeft, waardoor je merrie te vroeg heeft geveulend. De oorzaken voor te vroeg veulenen zijn heel erg divers, en vaak ook moeilijk te achterhalen. het kan ook een hormonaal probleem zijn, of misschien veel stress waardoor het veulen te vroeg geboren werd.
nogmaals: de oorzaken kunnen heel breed zijn, en het is vaak moeilijk te achterhalen wat de precieze oorzaak is geweest.. ik weet ook niet of je merrie al eens eerder geveulend heeft, en hoe dat toentertijd is gegaan? of andere drachtige merries op stal?

veel succes,
groetjes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 11:37

Zwangerschapsvergifteging bij paarden is mogelijk. Daarom wordt er ook geadviseerd niet meer dan 3x met dezelfde hengst achter elkaar te dekken.

In jouw geval zou ik de urine nog eens laten testen en een nierschonend kuurtje kan natuurlijk nooit kwaad (mits niet te vaak achter elkaar) . Elke vorm van vergiftiging (hoefbevangen/spierbevangen e.d.) heeft direkt met de nieren te maken, dat zijn tenslotte de 'zuiverings-/afvoerorganen' van een paard.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 19:06

voor mijn merrie was het het 2e veulen. 8 jaar geleden kreeg ze zonder problemen haar eerste (hengst)veulen. Deze was een week te laat en toen was ze ookal wel zwaar. Een aantal jaren daarna wilde ze niet drachtig worden. Vorig jaar werd ze probleemloos in 1 keer drachtig, maar met deze problemen dus. Dit keer een merrieveulen. Wel allebei de keren een andere hengst. Ze is nu 12 jaar. Het is een goede merrie, ze is keur en een fijn paard. Haar eerste veulen is al een heel goed sportpaard gewordenen ze heeft nu weer een mooi veulentje. Maar we zijn wel door een hel gegaan en het veulen heeft het maar kantje boord gehaald. Ik zou van deze merrie heel graag meer veulens willen, maar ik durf eigenlijk niet. Misschien inderdaad nog eens wat onderzoeklaten doen door de dierenarts. Bedankt en gr. Hann.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 19:07

En ja, even vergeten, maar haar moeder staat ook hier op stal en was ook drachtig (later uitgeteld). Zou dat inderdaad invloed kunnen hebben?