Mijn merrie heeft haar veulen 4 weken te vroeg gekregen. Het was een klein en mager veulen, terwijl de merrie ontzettend zwaar was (veulen leeft nog wel: zie kraamstal; te vroeg geboren Tuschinski veulen). De veearts kan geen directe reden aangeven, voor deze vroeggeboorte.
De merrie gaf al 3 maanden voor de uitgerekende datum tekenen (harsdruppels) en hield heel veel vocht vast. Meerdere mensen hebben al aangegeven dat haar nieren waarschijnlijk ook niet helemaal goed functioneren (waaronder de veearts). Ze plast ook kleine hoeveelheden en geconcentreerd. Een urineonderzoek van een aantal jaren terug gaf niets afwijkends aan. De merrie ziet er momenteel ontzettend goed uit.
Voor mijn gevoel heeft mijn merrie zoiets als een zwangerschapsvergifteging, maar komt dit überhaupt bij paarden voor? Heeft iemand hier ervaring mee? En welke rol spelen die nieren hier in? Mij lijkt het onverantwoord om mijn merrie nog een veulen te laten krijgen. Ik ben bang dat het een volgende keer nog slechter afloopt.
Gr. Hann.