Zorgen maken of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jossie

Zorgen maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 14:10

Mijn jonge haflinger merrie heeft zo lang ik haar ken en heb eigenlijk altijd een nat neusje. Het ziet er net zo uit als na arbeid, dus ieder neusgat een dun spoortje waterachtige uitvloeiing. Als ze staat te slapen is het soms weg, maar zo gauw ze graast of beweegt is het weer terug.

Ze zit verder goed in haar vel, hoest niet, glimt als een spiegel en werkt graag. Helaas is ze nog steeds wat te zwaar (vorige eigenaar hield van flink voeren) en door de extra massa is ze niet blij met dit weer. Ze staat iets sneller te ademen als normaal, maar gezien de temperatuur vandaag en weinig wind lijkt me dat logisch.

Ik vraag me af of ik me zorgen moet maken, de een zegt van wel (paarden horen een droge neus te hebben), de ander zegt dat het ene paard het meer heeft als het andere... Dus, ik ben benieuwd naar reacties!

hardi

Re: Zorgen maken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:05

Mijn paard heeft dit eigenlijk ook altijd. (waterachtige vloeiing uit haar neus). Zij is volgens de artsen kerngezond. Als ik ook naar haar kijk, heeft zij ook nergens last van net als wat jij aangeeft glimt mijn paard ook als een spiegel, hoest niet en ik werkwillig genoeg.

Als jij het idee hebt dat ze hier geen last van heeft zou ik hier niet direct een arts bij halen, maar als je hetzelf niet vetrouwt kan het natuurlijk nooit geen kwaad om er een keertje naar te laten kijken.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:33

zolang het doorzochtig/helder is hoef je je geen zorgen te maken.. zodra het wit, groen word en gaat stinken dat zit er ergens een ontsteking en zal het waarscheinlijk ook gepaard gaan met koorts.. dan moet je ff je DA erbij halen maar dit kan geen kwaat!

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:24

in feite zou het wel kunnen duiden op een chronisch luchtwegprobleem, en zou je het indien je het zeker wilt weten, kunnen laten onderzoeken door een DA..
zo zou je kunnen denken aan een overgevoeligheid voor schimmelsporen en dergelijke in bv stro of hooi.

Ik ben met je eens, dat een paard in rust een droge neus behoort te hebben.
Je kunt bv ook eens kijken naar de manier waarop je paard ademhaalt... gebruikt ze daarbij veel ondersteuning van haar buikspieren? (natuurlijk is het moeilijker te beoordelen als het zo warm is als vandaag, want dan knijpen ze eerder dan wanener de temperatuur lager is)

hoest je paard ook wel eens?
dus bv, hoesten wanneer er net nieuw stro in de stal word verdeeld, of wanneer het dier arbeid moet verrichten (met name in het begin), of wanneer het buiten koud is, en het dier van binnen naar buiten komt....??
Ook zou je (als de temperatuur weer wat gezakt is), de ademhalingsfrequentie eens moeten opnemen.. een normaal paard heeft een ademhalding tussen de 8 en 14 keer per minuut (ongeveer);
Een verhoogde ademhalingsfrequentie IN RUST zou ook kunnen duiden op wat benauwdheid.

Het wil niet zeggen dat alle bovenstaande verschijnselen aanwezig moeten zijn, en het wil oiok niet zeggen dat je paard er dan ook echt last van heeft. Het is allemaal een beetje afhankelijk van de ernst van de situatie, en alleen de dierenarts kan in feite een deskundige inschatting maken hoe de ernst van de situatie is (ook weer afhankelijk van het gebruiksdoel van het paard natuurlijk)

veel succes Lachen