Peesschede onsteking achter voorknie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

Peesschede onsteking achter voorknie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 12:00

Mijn driejarige Voltaire merrie die overdag een aantal uren in de weide loopt en 's avonds op stal komt was stokkreupel ten gevolge van een peeschede onsteking aan de achter (bovenzijde) van de voorknie (geen beschadigingen aan de huid te zien). Dit paard is nooit belast met werk of longeren, wat kan de oorzaak zijn. En wie weet hoe de vooruitzichten zijn?

Ze heeft locaal antiobitica gehad en een flesje excenel, nu nog ochtend en avond onstekingremmende pijnstillers en veel koelen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Kyona

Re: Peesschede onsteking achter voorknie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:26

Misschien gewoon door gek doen in de wei, rare beweging, misstap. Is het gescand? Bij jonge paarden is het herstel meestal wat sneller, maar evengoed kan het een tijd duren.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:03

Ik heb hetzelfde momenteel met mijn paard. Ze dachten eerst dat hij een peesblesure had dus twee maanden rust maar het werd niet beter. Daarna opnieuw (andere kliniek)gescand en het bleek dat ze een onsteking in de peesschede onder de voorknie had. Ze hebben de ontsteking eruit gehaald en remmers ingespoten. Hij heeft een maand stalrust gehad (stappen aan de hand). 2e scan was er niets meer te zien ook geen beschadigingen. Ik mag nu de training weer rustig opbouwen maar het is een vrij langdurige geschiedenis. Ik mag per dag 30 min. stappen en 1 (jawel) minuut draven en dit opbouwen tot 10 min. draf (over 10 wkn dus) als dat allemaal goed gaat mag ik weer galoperen en serieus gaan trainen. De kans op terugval (terugkeer) is volgens de dierenarts in mijn geval nihil (uitsluiten kun je het nooit). Inmiddels ben ik om de dag weer voorzichtig aan het trainen en het gaat goed. Overigens is dit bij mij ontstaan doordat hij op een bevroren weiland is gaan denderen en slip heeft gemaakt op de gladde bodem hij is weggegleden. veel suc6!

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 10:48

Atheentje, mijn paard moet het ook in de weide hebben opgelopen. Gelukkig werd binnen 24 uur de goede diagnose gesteld en een week boxrust geadviseerd. Verder werd het vocht uit het been verwijderd en locaal antibiotica gegeven, daarna nog 2 dagen een hele hoge dosis Excenel. Ze staat weer op het been en de zwelling is een stuk minder. Erg vervelend dat ze bij jouw paard niet meteen de juiste diagnose hebben gesteld (want volgens mij hebben paarden hier erg veel pijn van).
Sterkte met het opbouwen van de training.