wie heeft ervaring met een peesblesure (tendointerosseus)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia64

wie heeft ervaring met een peesblesure (tendointerosseus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 21:36

ik heb een tinker die 3maand terug deze blessure is opgelopen in zijn stal.
zou er graag wat meer over willen weten en hoe dit velopen is.
groetjes lydia en boy

__Nathalie__

Re: wie heeft ervaring met een peesblesure (tendointerosseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:03

mijn vorge pony heeft ook een peesblessure gehad weet alleen niet of dat ook zo heette. Ze heeft in de stal met voeren vol tegen de muur getrapt waardoor er een scheur in een pees zat. Ze heeft toen een half jaar in de wei gestaan en daarna weet opgepakt. Loopt nu anderhalf jaar later m springen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 02:13

Misschien kan je op z'n nederlands zeggen waar je paard een peesblessure heeft gehad.
Mijn pony heeft een peesblessure gehad aan het kogelgewricht van de rechter achterbeen.

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 07:36

oke,zal het iets uitgebreide vertellen...boy heeft deze blesure op stal opgelopen,s,avonds was er nog niks aan de hand en s,morgens kwam hij er kreupel uit.
het was echt zo erg dat hij niet op z,n rechter voorbeen kon lopen..echt strompelen.
da geweest en pijnstillers gegeven en zeker een paar weken stal rust.dit hebben we gedaan...het gaat nu wel iets beter maar het is nog lang niet goed!
we zijn nu met stappen op de harde weg bezig .
mijn vraag is;wat is nu het beste om te doen...bij mij op stal zijn er zoveel verschillende meningen...de 1 zegt op stal laten staan weinig beweging..terwijl ik denk dat het beter is hem wel op de wei te zetten(klein stukje wei)...op stal is hij ook erg druk en wil eruit..dit is toch ook niet goed!
ook wil ik graag weten hoe het bij andere paarden is genezen en of het vaak terug komt,ik weet het blijft een gevoelige plek.
ik wil gewoon wat meer ervaringen horen van anderen...
bedankt alvast
gr lydia

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:41

paard bij ons op stal heeft het ook aan een voorbeen, deze kwam ook op 3 benen de stal uit. Dit paard is idd ook op de wei gezet (advies dierenarts) en die moet daar zeker een jaar blijven

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:46

Als jouw paard zich een beetje gedraagd op de wei zou ik het zeker doen, verder regelmatig kleine stukjes stappen op het harde, verder is koelen heel belangrijk dit om de doorbloeding te bevorderen, want dat is het hele eieren eten met peesblessures, er lopen weinig bloedvaten naar toe, ik heb zelf goede ervaringen met Traumeel gel en klei, ik weet niet of je een scan hebt laten maken, maar dat kan ik je zeker aan raden, dan weet je precies wat en hoe, laat ook om de 2 maanden een nieuwe scan maken, zo kan je zien of er verbetering is op getreden, verder moet je heel veel geduld hebben met een peesblessure, liever te lang stappen dan te vroeg weer beginnen.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:02

ik heb het ook gehad met mijn vorige pony, heeft hij opgelopen bij het springen, we waren er in totaal met revalideren en opbouwen enzo 6 maanden verder. voor de rest heeft hij er nooit last meer van gehad, liep even later Z1 dressuur en is nooit meer teruggekomen of wat dan ook, hij moest twee weken stilstaan ofzo en dan 6 weken ofzo elke dag een kwartier stappen en heel langzaam opbouwen weet het niet echt meer het is al erg lang geleden, maar het is nooit teruggekomen iig.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:26

De tendo interosseus (oftewel de tussenpees) zorgt voor ondersteuning van de kogel en is daarom een hele belangrijke structuur. Je kunt je voorstellen dat een blessure aan deze pees van grote invloed is.

Bij een grote beschadiging aan de pees kun je de volgende symptomen waarnemen: diep doorzakken in de kogel, verplaatsing sesambeentjes (op rontgenfoto zichtbaar)

Afhankelijk van de ernst van de blessure kun je iets zeggen over de prognose. Bij een scheur in deze specifieke pees is de prognose over het algemeen slecht....

Vraag je dierenarts wat het beste is om te doen. Indien deze je niet verder kan adviseren klop dan aan bij iemand die verstand heeft van revalidatie (bijvoorbeeld een fysio). Pas op voor beunhazen en zweverige types. Als je eenmaal een keus hebt gemaakt om een bepaalde weg in te slaan, trek je dan niets aan van 'wijsneuzen'

De keuze uit verschillende revalidatiemogelijkheden wordt bepaald door de situatie en de aard van het paard. Dit kan dus altijd anders zijn. Over de computer blijft het gissen wat voor jouw paard het beste is.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:32

Mijn paard had een gat in de interosseus en een gescheurde, verrafelde oppervlakkige buigpees. Met shockwavetherapie en acht maanden stappen was het gat in de interosseus zo goed als genezen, wat de dierenartsen niet hadden verwacht. Helaas zat er verkalking in de oppervlakkige buigpees, waardoor deze steeds slechter werd en heb ik moeten besluiten haar in te laten slapen.

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 22:20

oke ,bedankt voor jullie reacties....ik heeft 3 maanden terug een rontgen en een echo laten maken..op de rongenfoto,s konden ze weinig zien,vandaar een echo.
zins vandaag staat boy weer dag en nacht op de wei..daarvoor stond hij vaak in een paddock en s,nachts op stal.
en we zijn bezig met stappen op de verharde weg.
wil inderdaad over een paar weken weer een echo laten maken om te kijken hoe de pees dan is.

Lydia64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 22:21

nog even iets...hoe kun je verkalking aan de pees voorkomen?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 09:17

peer schreef:
nog even iets...hoe kun je verkalking aan de pees voorkomen?

Door er op tijd bij te zijn met behandelen. Mijn paard had al een hele tijd rondgelopen met de blessure voordat we het ontdekten. Ze liep niet kreupel en het been was al dik door een operatie. Waarschijnlijk is al door het littekenweefsel van de operatie de beschadiging van de pees begonnen. Destijds is dat niet gezien door de veeartsen en als je er een jaar mee door loopt dan is de puinhoop groot.