last van bronchites,wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bruintje_87

last van bronchites,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 20:55

hoi Lachen

paar jaar geleden had een dierenarts gezegd dat mickey lichte bronchites zou hebben,ze had wel aventoe erna nog steeds een periode waarin ze weer hoesten deed enzo.

heb dus altijd wel in de zomer dat beetje in me achterhoofd gehouden,en als ze wat begon te hoesten of last van de luchtwegen had haar iets ervoor gegeven.

op het moment gaat het super met haar Lovers zit lekker in haar vel,voelt zich gewoon super.
alleen heeft ze weer last van haar luchtwegen?met rijden merk ik slechte conditie (ze loopt wel heerlijk) en aventoe wat hoesten en slecht lucht.
ik probeer dus zoveel mogelijk buiten te rijden,en gewoon lekker op de wei (geen hele dag en s'nachts gewoon op stal),en geef haar wat fenegriek.

kan ik dit nu gewoon het beste even afwachten? want da kan hier toch niks tegen doen.
of toch voor de zekerheid weer even de da erbij halen?

Helen88

Re: last van bronchites,wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:01

Ik zou zeker de dierenarts erbij halen, als je een bronchitis verwaarloost is de kans groot dat hij chronisch wordt.

Wat geef je haar, kuil of hooi? Het beste kan je kuil of nat hooi voeren omdat daar het minste stof inzit. Lachen En verder is dag en nacht in de wei staan wel het beste, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid natuurlijk.

Maar in elk geval de DA even laten kijken, die kan je het allerbeste inlichten.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 22:47

maar de bronchitis is helaas al chronisch,dus daar is niks meer aan te doen.

ze mag helaas geen kuil ivm eiwit-allergie,ik kan idd wel het hooi nat maken.

verder staleigenaar is goed iemand,als ik het zou vragen zou ze dag en nacht op de weide mogen,maar dit is iets wat ik zeker absoluut echt niet wil... ook omdat ik het gewoon niet vertrouw,ik zou echt geen nacht meer rustig slapen,verder staan daar geen paarden s'nachts buiten en ze kan niet alleen.ook is ze het type paard daar niet voor,ze is blij als ze weer in haar stalletje staat.

we zijn lastig he Haha!

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:53

Ja dat hooi nat maken zou ik dan eens proberen, ik merk het bij mijn verzorgijslander met chronische bronchitis onmiddelijk als hij per ongeluk droog hooi heeft gehad, zit hij tijdens het rijden altijd een paar keer te kuchen.

En een paard 's nachts buiten laten staan heeft zeker ook nadelen, die keuze moet ieder voor zich nemen. Lachen Wat voor bodembedekking heeft ze? Misschien kan je daar nog iets in aanpassen? Verder weet ik het eigenlijk ook niet.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:28

Foenegriek bijvoeren, op zaagsel zetten, hooi natmaken, zoveel mogelijk buiten Haha! Haha! Haha!

(www.dapbodegraven.nl staan 2 intressante artikelen over de luchtwegen Knipoog )

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:16

absoluut niet op stro zetten !!
Irene

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 14:26

bedankt voor de reactie's allemaal Lachen

helen88,ik ga idd weer eens beginnen met het hooi nat maken Lachen

verder,ik kan mischien heel eigenwijs klinken,maar ze staat op stro en blijft erop staan.
ze staat geen hele dag buiten,en ze is een volbloed,die vervelen zich dus erg snel (vooral zij) en om humeurig gedrag/stalondeugden te voorkomen blijf ze lekker dik in het stro staan,zodat ze altijd wat te knabbelen heeft.

Foenegriek ben ik nu idd weer aan het bijvoeren Lachen

bedankt voor de reactie's Lachen

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 23:39

Nou, dan kun je blijven dokteren tot je een ons weegt. Ik heb al 15 jaar een pony met bronchitis en heb destijds een bronchoscopie in Utrecht laten maken. Hier werd mij verteld dat de schimmeldeeltjes in het stro en (droog) hooi de hoesten in stand houden. Je kunt het nog zo zielig voor je paard vinden, maar wat je nu doet vind ik nog zieliger. Zolang je paard bronchitis heeft en je het dus in stand houdt met dat stro, raken de longen van je paard steeds meer beschadigd (toevallig vandaag nog een veearts over gesproken). Elke keer wordt de boel geprikkeld als je paard met zijn neus door het stro heen gaat. En dan ga je met Foenegriek proberen het gevolg weg te nemen, terwijl de oorzaak op de grond ligt ........ beetje eigenwijs.
Ik ben ook eigenwijs geweest. Vanaf dag 1 dag mijn pony op mot stond op advies van Utrecht, hield ze op met hoesten, en als het goed gaat denk je, ach, ik probeer weer eens stro ..... binnen 2 dagen weer hoesten en dit heb ik veel keer uitgeprobeerd. Stro is nog schadelijker dan hooi. En dat je paard niet kan snuffelen op de grond is minder zielig dat je straks een paard hebt wat dampig is, benauwd en zich niet lekker voelt. En geloof me, ik heb heel wat artsen bij mijn paard gehad voor ik naar Utrecht ging. Ze heeft alles gehad tot prednison aan toe. Maar ze bleef hoesten. Na de bronchoscopie en advies van Utrecht haar direct op mot gezet en sindsdien prima (met de uitzonderingen dat ik haar dus weer op stro zette daargelaten). Mijn pony kan nu zelfs weer gewoon hooi eten, daar heeft ze geen last van, maar stro blijft ellende. Probeer het nou gewoon eens een tijdje. En het is niet zielig .... snuffelen met zijn neus door het stro en zichzelf dus ziek maken, dat is zielig.
Succes. Irene

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:13

Irene K....
Ik had het niet beter kunnen uitleggen ....je hebt helemaal gelijk OK dan!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:27

joss schreef:
Irene K....
Ik had het niet beter kunnen uitleggen ....je hebt helemaal gelijk OK dan!

Hadden mijn woorden kunnen zijn.
Mijn merrie had ook chronische luchtweg aandoeningen.
Zij kreeg kuil (of nat hooi), stond in een buitenbox op zaagsel en de hele dag stond ze buiten.
Dat is alles wat je zelf kan doen om het je paard zo aangenaam mogelijk te maken.

Succes ermee!!