Pony 3x kort na elkaar geënt, schadelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Pony 3x kort na elkaar geënt, schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:20

Een tijdje terug heb ik samen met iemand anders een shet erbij gekocht. Over deze pony was helemaal niets bekend, dus paspoort aangevraagd en basisenting laten geven.
De eerste enting heeft ze een week of 8 geleden gekregen, de tweede 5 weken daarna. Dat was dus 3 weken geleden.
De eigenaar van de stal waar de pony staat heeft echter vandaag al zijn pony's laten enten. En heeft ook Tinkerbell weer laten enten... Waar wij niets van wisten van tevoren (en waar ik dus ook niet bepaald blij mee ben).
Nu is ze dus in 8 weken tijd 3x geënt.
Kan dit kwaad?

juno1

Re: Pony 3x kort na elkaar geënt, schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:09

Dus als ik het goed begrijp is de pony van jou en draag je alle kosten.
Je pony staat op een stal waar de eigenaar zo brutaal is geweest de dierenarts jouw pony te laten enten ?

Ten eerste is dat wel erg brutaal van die staleigenaar en zou ik hem ook voor de kosten laten opdraaien en duidelijk maken dat hij met zijn handen van je paard afblijft.
Neem aan dat je een stal huurt, het enige wat hij hoeft te doen is zijn hand ophouden voor de huur en ver van je pony blijven.
Ten tweede is de dierenarts fout want die hoort niet te enten zonder de toestemming of aanwezigheid van de eigenaar.
Ten derde, voor hetzelfde kan jouw pony allergisch reageren op bepaalde stoffen waar een ander niet van af weet.

Of het kwaad kan ? ik zou direct contact opnemen met je DA en daar bij hem naar vragen.
Hij weet wat er is gespoten en welke hoeveelheden schadelijk kunnen zijn voor bloed of organen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:47

Wij zijn ook helemaal niet van plan om voor de kosten op te draaien.. (Ik ben dus de andere eigenaar van Tinkerbell Lachen )
Wat ik ook raar vind is dat hij helemaal geen paspoort of iets dergelijks van ons had..

Verder nog iemand die weet of dit kwaad kan??

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:43

inenten is eigenlijk het toedienen van een lichtere vorm van de ziekte, hierdoor maken de paarden antistoffen aan, en als ze de werkelijke ziekte krijgen hebben ze al antistoffen in het lichaam, en kunnen ze dus tegen de ziekte.
Ik denk niet dat het heel erg schadelijk is, maar ik zou wel even bellen met de VA.
Verder zou ik de staleigenaar eropaan spreken dat hij niet zomaar jouw ponys mag laten enten.
Vind het sowieso raar dat hij dat zomaar doet, of heeft hij met alle stalhuurder afgesproken dat hij dat regeld? (alsnog zouden dan de eigenaren bij hun paard horen te zijn, en de staleigenaar alleen de dag moeten prikken waarop het gedaan moet worden ofzo.)

looniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:45

toen mijn paardJe ziek was, moest ze geent worden(vanwege dikke buik). maar ze had er pas 1 gehad.
de VA zei dat het niet erg was.