Gallen en groene leem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janedoe

Gallen en groene leem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:05

Mijn paard heeft sinds enkele weken gallen. Nu hoorde ik dat als je het paard veel laat stappen op de verharde weg en de benen behandelt met groene leem de gallen minder kunnen worden of soms zelfs weer verdwijnen. Ik was dus van plan om groene leem te bestellen maar toen las ik op de site van 'een drogist voor paarden' dat groene leem ten zeerste af te raden is bij paarden die gechipt zijn. Ik zal nu toch eerst maar de dierenarts om advies vragen.
Hebben jullie soms ervaring met het gebruik van groene leem bij gechipte paarden?
Groetjes, janedoe.

janedoe

Re: Gallen en groene leem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:11

Er staat: Een kuur met groene leem kan niet worden toegepast bij dieren die gechipt zijn of pinnen in het lichaam hebben.

Er zal dan tegenwoordig maar weinig groene leem meer verkocht worden nu
er zoveel dieren gechipt zijn.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:05

Het inwendig gebruik van groene leem wordt afgeraden bij een gechipt paard.
Als jij gewoon een tube/pot groene leem koopt en dat op de benen van je paard smeert, heeft dat geen invloed op de chip, het gaat namelijk niet naar binnen Knipoog
Maar je kunt groene leem ook als reinigingskuur gebruiken voor je paard, maar dan smeer je het niet op de buitenkant van je paard.

Mocht je het dus bij de paardendrogist willen bestellen, moet je de groene leem klei hebben en niet het groene leem poeder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:00

mijn hoefsmid zei altijd...

na t rijden ene paar minuten de benen even afspoelen met de waterslang..en dan trekken gallen ook weer weg...

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:26

goed in en uit stappen op het harde en idd afspuiten en ik gebruik ook weleens liniment of antiphlogistine, zeker liniment vind ik goed werken.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:12

Gaat idd om het inwendig gebruik (en kans om de chip te verliezen). Je zou het tijdelijk kunnen proberen met groene leem: dit mag je max. 12 uur laten zitten en moet je er dan weer afhalen. Heb pas de groene leem korrels besteld bij de Paardendrogist: werkt heel fijn (aanmaken met bronwater - in potje met deksel) en is veel goedkoper.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 08:29

Hee, aanmaken met bronwater? ik doe het altijd met gekookt (nog heet) water omdat ik anders die brokken niet goed opgelost krijg. Ik probeer het vooruit wel zo goed mogelijk fijn te stampen hoor maar niet alles wil oplossen.
Gaat dat met bronwater beter dan? En wat voor bronwater gebuik jij? (gewoon spa ofzo? met of zonder bubbels Haha! )

Ik heb zo'n 5kg emmer staan, dat zijn niet echt korrels maar meer brokken (en kleine brokjes) ik vind het wel lastig aanmaken maar het is idd. een stuk goedkoper dan de kant en klare uit een tube (die overigens zo leeg is want je moet het er toch vrij dik opsmeren)
Ik gebruik deze overigens inwendig én uitwendig.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:12

Ik heb ook potten met korrels gehad, die korrels waren net zo groot als zandkorrels.. Dat moest je idd met bronwater doen (niet met kraanwater omdat daar vaak chloor o.i.d. in zat wat de werking ervan verminderde). Gewoon water zonder bubbels dus Knipoog
Als het echte brokken zijn kan ik me voorstellen dat het niet makkelijk gaat met koud water, maar die korrels moesten ook altijd minstens een paar uur onder water staan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:57

Bij die emmer die ik heb zit dus ook helemaal geen gebruiksaanwijzing maar gekookt water leek mij wel goed.
Die ik heb dat zijn dus echt een soort van afgehakte stukjes rotsblok lijkt het wel Haha! meeste best klein hoor maar er zitten toch behoorlijke grote brokken tussen, die maal ik dan eerst fijn maar das nog best lastig want het is net of ik op steen sta te hakken Haha! maar het werkt wel heel erg goed!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:46

Ik heb een kant en klare tube heel handig!
Ik gebruik leem eigenlijk alleen bij wonden, maar denk wel dat het kan helpen als je het gaat gebruiken hoor!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:25

Net wat hierboven staat: kraanwater is niet zuiver en kan de werking verminderen door o.a. chloor. Gewoon mineraalwater ZONDER bubbels is wel goed (goedkope van Lidl, C1000 enz werkt prima). Had de brokken leem in een pot gedaan, water erbij zodat het net onder water stond. Tijdje laten staan en prima, net zo mooi als de kant en klare maar wel veel goedkoper....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:11

Ik moet morgen toch nog naar de c-1000 dus neem meteen even wat bronwater mee dan, ga ik het ook eens zo doen, klinkt wel logisch eigenlijk.

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 17:13

Hoi, bedankt allemaal. DaphneL je had het prima uitgelegd, de dierenarts vertelde me vanmorgen hetzelfde, dat ik de klei zonder problemen kan gebruiken. OK dan! Nu maar hopen dat het resultaat biedt.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:13

Chip verliezen gaat idd om inwendig gebruik, zoals hierboven al gezegd is. Uitwendig heeft leem daar geen invloed op. Memuska had vorig jaar een beginnende gal, en ik moest toen van de DA stappen over het harde (daar ging ik dan, 3x per dag een halfuur) en goed koelen onder de tuinslang. Daarna zette ik er leem op (die van Harry's Horse, kant en klaar) en warempel, de gal is zo goed als verdwenen/niet doorgekomen!