Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

spiker schreef:Ter zake: Ik heb het onderwerp aan een goede hoefsmid voorgelegd, deze antwoordde dat het heel utopisch klinkt, maar dat het in de praktijk vaak verkeerd uitpakt. Hij krijgt regelmatig paarden die na een natuurlijke bekapping speciaal beslag moeten en waar een half jaar tot een jaar niet op gereden kan worden.
opala schreef:Waar baseer je dat op de uitspraak dat de hoefsmid goed is? Welk speciaal beslag wordt gebruikt en waarvoor, m.a.w. wat is er fout gegaan? Welke aantallen moeten we verstaan onder regelmatig en vaak? Een onderwerp aansnijden is één ding, maar nu de gegevens die erbij horen.
. ma_rie_tje schreef:er zijn inderdaad geen paarden die hoog in de sport lopen, die geen ijzers hebben.

Ibbel schreef:
Wat niemand mij verder ooit heeft kunnen uitleggen is waarom bij natuurlijk bekappen de verzenen laag moeten zijn, en de tenen lang. Dat onderbreekt imo juist de correcte voetas stand.
Zolang niemand mij dat kan uitleggen of bewijzen, houd ik het bij mijn traditionele smid, die de voetassen van mijn paarden keurig houdt zoals onze lieve heer ze heeft gemaakt. En aangezien ik al 30 jaar paarden heb en nog nooit een kreupele heb gehad, zelfs geen zoolzweer, geloof ik niet dat ik het nou zo vreselijk verkeerd doe...

opala schreef:Wanneer dat jouw redenatie is, vraag ik mij af waarom er een vraagteken staat in de titel.