Wat werkt echt tegen muggen en steekvliegen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manonkuijten

Wat werkt echt tegen muggen en steekvliegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 13:09

Van de week kwam ik bij mijn jaarlingmerrie en toen zag ik dat ze helemaal onder de bultjes zat van de beten. Wat werkt hier nou echt tegen?
Ik vind het niet goed om haar onder een vliegendek te zetten. Ten eerste is ze pas een jaar en ze loopt dag en nacht buiten.

Hebben jullie ideeën?

.

youngster

Re: Wat werkt echt tegen muggen en steekvliegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:14

Goede vraag, want mijn 2 jarige is ook zo'n geval.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:04

Butox helpt perfect tegen de muggen. het is eigenlijk voor schappen en koeien bestemt maar wij en de dierenarts smeren het al jaren op de paarden en het helpt perfekt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:27

veerust!!!!!!!!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:35

Die prut van de Kruidvat, goedkoop, zit in eenzelfde fles als Veerust, alleen ander merkje Lachen
Had ik zelfs voor mezelf meegenomen naar vakantie 2 jaar terug Vork

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:19

Het probleem bij vliegensprays is, is dat ieder paard er verschillend op kan reageren. Wat voor de een fantastisch werkt, hoeft zeker niet (goed) voor een ander te werken.
Je zult wellicht wat verschillende uit moeten proberen. Ikzelf ben natuurlijk vóór het gebruik van vliegensprays op basis van essentiële oliën. Hiermee leg je als het ware een "geurscherm" om het paard waardoor vliegen graag op afstand blijven.
Ik ben zeker niet voor chemische vliegensprays. Gelukkig worden die steeds minder gebruikt.

Momenteel doe ik onderzoek naar de vraag "waarom het ene paard meer last van vliegenoverlast heeft dan het andere paard?"
als je mee wilt werken aan mijn onderzoek: GRAAG natuurlijk. Het formulier is te downloaden van mijn site.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:54

Van hertshoornolie blijven ze wel weg hoor!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:56

Bij Olympia werkte bijna niks... We hadden een keer een hele duren vliegenspray.. Atexdaasspray ofzo iets.. En dat hielp maar een beetje.. Nagelbijten / Gniffelen En je was niet blij met al die vliegen en steekbeesten, want Olympia kon dan alleen maar gek doen..Dus uiteindelijk reden wij met een vliegendeken.. Haha!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:03

vrijwel niets is mijn ervaring
alles hooguit tijdelijk
en Veerust is wel gif natuurlijk
misschien accepteren dat het erbij hoort en je niet zo druk maken over de bulten? Hopen dat het paard meer weerstand krijgt ?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:28

fjordenfan schreef:
vrijwel niets is mijn ervaring
alles hooguit tijdelijk
en Veerust is wel gif natuurlijk
misschien accepteren dat het erbij hoort en je niet zo druk maken over de bulten? Hopen dat het paard meer weerstand krijgt ?

jaja.. lekker hoor je paard laten lek steken. Zullen we dat ook bij jou doen als je gestoken wordt door een wesp ofzo.. Knipoog

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:19

Ziet er niet bepaald lekker uit van die bulten.
Op stal heeft een shet ook allemaal steken van vliegjes en oliebol.
De bulten zijn al gauw 4 cm breed (en dan in het rond natuurlijk). dik zijn ze ook, het ziet er echt niet fijn uit.

Ik heb nu zelf een of andere vliegenspray die voor geen meter werkt. Dat ding koste me 17 euro, en het werkt niet. maar om nou een nieuwe te hale mmm k maak deze liever eerst op met behulp van dat stal genootje.
Reddy heeft gelukkig ook niet zo'n last van de vliegen, maar toch. bah..

K heb geen idee wat werkt. ben nog beetje onervaren daarin haha

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:13

Ik koop een fles (natuur)azijn en kieper dit in een spray-fles, daar voeg ik aan toe een half of heel flesje citronella-olie en half flesje tea-tree olie (te koop bij een uitgebreidere drogist) en je kunt er ook nog rozemarijnolie of zoiets doorheen kieperen. Dit kost bij elkaar geen drol en je kunt er lekker riant mee spuiten. Verder heb ik via een vriendin de tip gekregen om als ze hun staarten staan te schuren klitwortel erop te spuiten (doe ik ook in een spray-fles), hier zit o.a. alcolhol in en ontsmet de boel en gaat jeuk tegen en prikbeesten komen er niet zo snel op af.
Prima !!!
Ik probeer zoveel mogelijk die gif-troep te vermijden
Hertshoorolie is ook goed, maar dat stinkt vreselijk .... jek !!!
Suc6.
Irene

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:58

Zelf maak ik een oplossing van zwarte thee en azijn, hierbij doe ik citronella, knoflook en lavendel.
Echt heel goed werken doet het niet maar hte is beter als niets... En het is niet duur dus je kunt er lekker veel van spuiten...
Hier komen de beesten ookweer, stomme muggen en dalijk weer de horzels...ieeee!!!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:00

Mik_beer schreef:
Die prut van de Kruidvat, goedkoop, zit in eenzelfde fles als Veerust, alleen ander merkje Lachen
Had ik zelfs voor mezelf meegenomen naar vakantie 2 jaar terug Vork

Die gebruik ik thuis om af en toe mijn slaapkamer vliegvrij te maken, maar daar staat op dat je het niet op dieren mag gebruiken. Daarom heb ik het nooit op mijn paard gebruikt...

Is dat dan niet schadelijk?

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 16:04

heb gewoon vliegenspray, bij mijn paardj werkt het perfect Lachen heb het in frankrijk gekocht bij de Decathlon

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:24

Ik heb nog niets gebruikt bij hem, wel heb ik hem sinds 2 maanden knoflook gegeven en hij heeft nog nergens bulten zitten (even afkloppen Hamer ) Sommige paarden op stal hebben er wel last van.
Ik wordt ook al belaagd tijdens het rijden Boos! , maar m'n paard heeft nergens last van.
Ik zie het zelf niet zo zitten die sprays, kost een hoop geld en 9 van de 10 keer helpen ze toch niet en sommige reageren ook nog heftig op de sprays dat ze er uitslag van krijgen.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:32

Atex daasspray helpt bij mijn paard heel goed!
(is ook redelijk duur dacht ik, één spuitfles voor 18 euro ofzo?)

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:08

Is een vliegendeken geen optie? Die van mij is ook elk jaar het slachtoffer maar sinds dit jaar heeft hij een vliegendeken op en mijn paardje geniet weer van het buitenzijn.

Evelyntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:30

Knoflook, heb ik ook wel eens van gehoord, dat doen ze ook bij ons op de ranch waar ik op paardrijden zit.

Toen stonden de pony's in het weiland, en hun drinkbak was een badkuip, en daar is knoflook door heengemengd....

Echt lekker vonden ze het volgens mij niet, maar als ze dorst hebben drinken ze het wel Haha!

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:26

Het nadeel van al die sprays vind ik altijd dat het maar korte tijd werkt. Na iets van 2 uur is de lucht weg en helpt het dus niet meer. Mijn paardje zit ook helemaal onder, dus geloof dat ik haar toch maar eens onder een vliegendeken ga zetten.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:27

Atex Daasspray is het enige dat werkt bij Amigo.
Nadelen:
* duur
* bruine vlekken op zijn witte aftekeningen
* het stinkt echt enorm! [zó erg dat als ik Amigo in zijn box spray, hij gelijk met zijn kop uit het luik gaat hangen Haha!]

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:02

denk er aan dat Citronella brandwonden kan veroorzaken, heb het zelf meegemaakt bij mijn paard en ik gebruik in plaats daarvan de etherische olie van Lemongrass, Lavendel en Kruidnagel in water met azijn (de azijn is dan de drager van de etherische olien) Soms nog een paar druppels etherische olie van knoflook er in, maar dan beginnen alle mensen in mijn omgeving en dat van mijn paard te klagen (maar mooi geen vliegen!) Haha!

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:14

vergeet niet dat er ook steekmuggen zijn die op zicht hun slachtoffers uitkiezen, niet op geur.weet even niet meer hoe ze heten maar heb er x presentatie over gehad, boett dekens helpen eventueel maar daar ben ik ook niet zo voor.
ik maak ook altijd zelf mijn brouwsels, die spray's in de winkel vind ik asociaal duur.een vriendin van mij koopt ze ook, maar mijn brouwsel werkt beter, ook op haar paard.ze vind het teveel werk.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:17

nog een advies.heel veel knoflook voeren, hoe zuiverder het bloed hoe minder aantrekkelijk voor horzels en steekmuggen.helpt ook goed voor jezelf.de omgeving zal minder blij met je zijn maar goed, daar is ook wat aan te doen

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:32

nicole1985 schreef:
nog een advies.heel veel knoflook voeren, hoe zuiverder het bloed hoe minder aantrekkelijk voor horzels en steekmuggen.helpt ook goed voor jezelf.de omgeving zal minder blij met je zijn maar goed, daar is ook wat aan te doen

Teveel is niet goed toch? Iets met de lever....