Het verschilt heel erg per paard. Bij de ene merk je niet eens dat ze hengstig is, terwijl de andere je onderste boven loopt en denkt dat ze hengst is geworden, ipv hengstig..
Als je denkt dat je merrie gedekt is zou ik haar in elk geval laten scannen, dan wel opvoelen.. En niet afwachten of ze wel of niet hengstig wordt. Zeker als je neit eens weet waar je op moet letten. En let wel, er zijn merries die hengstig worden, ondanks dat ze dragend zijn!! Dus hengstig worden is niet 100% garantie dat ze dragend zijn!
En over het hengstig worden zelf, ik neem aan dat je je meriie kent, vaak knipogen ze (dus steken het onderste deel van de vulva naar buiten, en naar binnen, en naar buiten en naar binnen) bij een hengst, of een ander paard. Of ze knipogen als je er een warm water straal op zet (dus onder de staart).. Verder werkt inderdaad het kriebelen bij de kont heel goed, en verder ze plassen veel en kleine beetjes..Als ze goed hengstig zijn en rijp om gedekt te worden zelf "jus d' orange" Maar: Ken je merrie zou ik zeggen, als ze zich anders dan anders gedraagt grote kans dat ze hengstig is..