mijn pony heeft een paar jaar geleden een zonnesteek gehad, hij had voldoende drinkwater maar dronk zelf te weinig.....
je kunt het herkennen omdat ze symptomen vertonen die wel wat op lichte koliek lijken, ze zijn sloom, lopen waggelend en laten vaak zien dat het hoofd en de ogen pijn doen...
ze schuren met hoofd tegen de muur aan, sommige dieren zweten, zijn onrustig en t lijkt dan alsof ze buikpijn hebben..
toen de veearts kwam, moest ik met m'n pony naar een schuurtje toe lopen, en hij liep er zo tegenaan, heel raar leek dat, net aslof hij op dat moment niet goed meer kon zien.
de mijne heeft twee prikken gehad, geen idee meer waarvoor en moest in een donkere box staan, we hebben hem helemaal afgespoeld en hem emmers water gegeven met brok erin, door de brok smaakt het water lekker en drinken ze het wel.
zonnesteek is puur een combinatie van te weinig water drinken en te lang in de felle zon staan. dan krijg je oververhitting.
let erop dat je dier voldoende drinkt!!!
eventueel iets aan het water toevoegen zodat het lekker smaakt en hij dus goed drinkt.
de nasleep van een zonnesteek?
mijn pony heeft nu wel hooikoorts, maar of dat daar van komt kan ik niet zeggen..