teek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leintje24

teek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 07:30

zijn er hier mensen die ervaring hebben met teken bij hun paard? Mijn paard had er eentje laatst, maar ja er is 1 pootje blijven zitten.
Als het goed is is ze niet besmet, want dat kan pas als de teek er 24 uur in heeft gezeten, maar goed tips zijn welkom

ik denk dat ik het evne een paar dagen aankijk en als alles dan goed gaat dan zal er nix aan de hand zijn denk ik

shirley23

Re: teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:47

die van mij zit elke dag wel vol met teken. Ze staat in een bosrijke omgeving. Inprenciepe kunnen teken niks aan richten bij paarden. Maar kijk je paard wel ff na als hij ze heeft. En als de teek groot is laat hem lekker iztten valt van zelf er af. en of het een probleem is dat het poot is blijven zitten. Volgens mij niet. Beter poot dan de kop.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:23

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:25

tegenwoordig komt ziekte van lyme ook al voor bij honden..
maar valt op zich wel een beetje mee hoor.

ik haal de teken er met een tekentangetje uit, smeer daarna de plek ff in met wat betadine, er kan nog een dag of 2 een klein bultje blijven zitten, maar dat trekt wel weer weg.

pas als de plek rood word, er ene rode kring omheen verschijnt kun je een besmetting hebben en moet je een veearts erbij halen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:30

ellepel schreef:
pas als de plek rood word, er ene rode kring omheen verschijnt kun je een besmetting hebben en moet je een veearts erbij halen.

Maar hoe wil je dat gaan controleren als je paard een donkere huid heeft?? Een rode kring zie je volgens mij echt niet op de huid van een bijv. een zwart of bruin paard.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:32

Ik raakte zelf vroeger altijd compleet in paniek als ik een teek had, vooral omdat ik teken meteen met de ziekte van Lyme associeerde. Toen ik in schotland op wandelvakantie was geweest en iedereen elke avond meer dan 10 teken had, behalve ik, was ik ook heel erg opgelucht, nu is die angst wel over. Bij mijn paardje heb ik nog nooit teken ontdekt. Gewoon met de tekentang ze eruit halen bij een paard kan toch wel?

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:23

Teken kunnen heel gevaarlijk zijn. Ze kunnen Borreliose, Ehrlichiose en Babesiose overbrengen bij zowel paard als hond. Deze ziektes komen elk jaar meer voor. Eigenlijk is het heel verstandig elke dag je paard na te kijken of het ook teken heeft.
Een teek verwijder je als volgt. je zet een tekentang op de teek, vlak bij de huid en draait dan naar li. of naar re. en trekt tegelijkertijd de teek eruit. Aan de teek kun je zien of het kompleet is. je hebt namelijk een vetachtige zak waarin het bloed word opgezogen en daaraan zit een klein spinnetje met een kop en 8 poten. De kop wil bij verkeerd uitrekken wel eens achter blijven en moet dan door een dierenarts worden verwijderd anders gaat het ontsteken. (Trouwens nooit verwijderen door alhkohol of iets anders op de teek te doen, dan leegt het zekers zijn bacterieen in het paard). Heb je de teek compleet weggehaald dan kun je bijvoorbeeld een antibiotische zalf op de plek smeren om een eventuele ontsteking tegen te gaan. met teken moet je altijd oppassen ook bij honden, deze kun je beschermen door de pipette Exspot te gebruiken, dan bijten de teken zich niet meer in de huid. Jammer genoeg bestaat zoiets (nog) niet voor paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:08

eigenlijk vind ik dus dat het wel meevalt hoor...
Knipoog
immers is het niet zo dat vliegen ook allerlei ziektes kunnen overbrengen?
zeggen ze toch wel dat die droes van het een naar het andere paard kunnen overbrengen?
of allerlei virusjes die in de lucht rondzweven...

of wat dacht je van schimmels en schurft die je zelf mee kunt nemen, als je in contact geweest bent met een dier wat dat heeft..
kan nog een hele lange lijst neerzetten van ziektes, die door mens of vlieg of ander paard zelfs kan worden overgebracht..

gewoon altijd je dier in de gaten houden, word ie ineens sloom, krijgt koorts wat dan ook, dierenarts bellen!

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:20

ellepel schreef:
Knipoog
zeggen ze toch wel dat die droes van het een naar het andere paard kunnen overbrengen?

of wat dacht je van schimmels en schurft die je zelf mee kunt nemen, als je in contact geweest bent met een dier wat dat heeft..
kan nog een hele lange lijst neerzetten van ziektes, die door mens of vlieg of ander paard zelfs kan worden overgebracht..

gewoon altijd je dier in de gaten houden, word ie ineens sloom, krijgt koorts wat dan ook, dierenarts bellen!

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:23

Hier ging even wat mis. Ik wou even reageren op ellepel. Als een paard sloom word en koorts krijgt en het komt van een tekenziekte dan ben je te laat want het is nagenoeg niet te behandelen!!!! Ik heb paarden meegemaakt met dit probleem, ze worden nooit meer de oude. En het ging hier over teken en niet over schimmel, schurft en vliegen

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:30

wij hebben een heel handig apparaatje voor teken weg te halen! We gebruiken het altijd bij onze hond en het doet gewoon ik geen pijn ofzo! het enige was je moet doen is de teek tussen de 'tandjes' zetten en dan draaien totdat ze teek los laat... ik heb een foto op gezocht:
http://perso.wanadoo.fr/h3d/images/pgcv ... tation.jpg
*ik zet hem zo want hij is te groot om op deze pagina te zetten.
Ik zou contact opnemen bij je dierenarts en vragen of hij ook zulke dingen verkoop, anders moet je het eens in de dierenwinkel proberen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 19:26

ellepel schreef:
Knipoog

Paarden kunnen Lyme krijgen, net als mensen. Maar dan moet de teek wel een paar uur zitten. Dus dagelijks tijdens het poetsen even nakijken en verwijderen is genoeg.

Zelfde als bij mensen eigenlijk. Alleen als ze blijven zitten en de symptomen van de ziekte worden niet gezien of voor een andere ziekte versleten, kan het een probleem worden. Zowel bij mensen als bij dieren. Dus alertheid bij teken is wel geboden. Niet alle teken in Nederland zijn besmet met de betreffende bacterie, met name het zuiden en langs de oostgrens komt het veel voor. Daar is 40% van de teken besmet. Vroeger kwam die besmetting niet voor. Tegen deze bacterie is weinig afweer. Eenmaal besmet kan het bij de een wat langer duren dan bij de ander, maar mens en dier krijgt de ziekte wel bij besmetting. Dus tegenwoordig valt het niet meer mee helaas.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:09

Ik trek die k*tbeesten altijd uit en daarna alcool erop
Mijn kat heeft er meer last van Tong uitsteken